Quantcast

آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین نیکون

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 8 دقیقه
آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین نیکون

مقدمه

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که اطراف ما پر از اطلاعات و تجهیزات و موضوعات گوناگون و مختلف است که انجام بسیاری از کارها را در مقایسه با گذشته آسان نموده‌اند. از سویی دیگر همۀ ما سعی می‌کنیم به جدیدترین و به روزترین تجهیزات و دستگاه‌های ارتباطی دیجیتال و الکترونیک مجهز باشیم تا بتوانیم به‌راحتی اطلاعات مورد علاقه خود را دریافت کرده یا به دیگران منتقل کنیم.

اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید در دنیایی که با یک گوشی تلفن همراه می‌توان بسیار راحت فیلم و عکس تهیه کرد، پادکست ساخت، با اپلیکیشن‌های متفاوت فیلم و عکس را ادیت کرد و بسیاری از کارهای مختلف را انجام داد، و یا افراد مختلف مانند خبرنگاران از این وسیله برای ضبط صدا و ادیت و ارسال آن استفاده می‌کنند و بسیاری موضوعات دیگر، چرا هنوز افرادی که عکاس حرفه‌ای هستند و به شکل حرفه‌ای کار می‌کنند، هنوز از دوربین‌های عکاسی مختلف و حرفه‌ای نظیر نیکون و کانن استفاده می‌کنند؟

ما در این مقاله قصد داریم مطالب مفیدی را در مورد این دوربین‌ها و آموزش عکاسی با دوربین نیکون و آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین نیکون صحبت کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

آیا نیکون فقط دوربین عکاسی تولید می‌کند؟ فناوری نیکون:

نیکون یکی از پیشروترین تولیدکنندگان محصولات و راه حل‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفتۀ الکترونیکی و دقیق است. نیکون به تولید دوربین و دوربین شکاری مشهور است، اما ما مجموعه کاملی از محصولات دیگر را نیز تولید می‌کنیم.

به عنوان مثال، آیا می‌دانید ما تجهیزات مورد استفاده برای ساخت سمی‌کانداکتورها یا نیمه‌رساناهای موجود در رایانه شخصی و تلفن هوشمند شما را نیز تولید می‌کنیم؟ و اینکه ما ابزار اندازه‌گیری خاصی درست می‌کنیم که نقص میکروسکوپی در قطعات الکترونیکی را تشخیص می‌دهد؟ فناوری‌های نیکون از طریق راه‌هایی که شاید هرگز تصورش را هم نداشته‌اید در خدمت مردم است.

برخی از محصولات و فناوری‌های ما بی‌نظیر هستند. به عنوان مثال، تجهیزات نیکون نقشی اساسی در ساخت نمایشگرهای صفحه تخت بزرگتر دارند. هدف ما تحقق نیازها و غنی‌سازی جامعه از طریق نوآوری است.

جالب است بدانید که دوربین‌های نیکون برای ثبت مأموریت تاریخی آپولو 15 در سال 1971 مورد استفاده قرار گرفتند. نیکون از تعداد بی‌شماری مأموریت و ماهواره‌های اکتشاف فضایی پشتیبانی کرده است. سال‌هاست که ما روی فضا تمرکز کرده‌ایم و قصد داریم در آینده با کمک دوربین‌ها و تجهیزات دقیق و حرفه‌ای خود راه را برای گشوده شدن رمز و رازهای کیهانی باز کنیم.

دوربین نیکوندوربین نیکون

در هر صنعتی برندهای مختلف وجود دارند و شاید عرصۀ رقابت بین دو الی سه برند قوی‌تر و جدی‌تر باشد که تا حدود زیادی از نظر کارآیی، قابلیت، تکنولوژی و کیفیت دوشادوش یکدیگر در حال پیشرفت و البته رقابت هستند. مثلاً مایکروسافت و اپل نمونه‌ای از این حالت هستند. در صنعت عکاسی و دوربین‌های عکاسی نیز دو برند نیکون و کانن رقابتی نزدیک به یکدیگر دارند و هر دو برند ژاپنی از کیفیت و کارآیی و قابلیت‌های بالایی برخوردار هستند.

اینکه چه مارک یا برندی را انتخاب کنیم به اولویت شخصی، ارگونومی، در دسترس بودن لنزها (به ویژه برای موضوع خاص شما) و سایر ویژگی‌های کوچکی که کاربران حرفه‌ای به آن‌ها اهمیت می‌دهند، بستگی دارد، مانند سرعت همگام‌سازی فلاش، طول عمر عملکرد شاتر (فاکتوری که تعداد آن نشان‌دهنده طول عمر مفید دوربین است) ، بافر و موارد دیگر.

آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین نیکون

فرقی نمی‌کند شما یک مبتدی باشید یا یک عکاس سطح بالا و حرفه‌ای، با استفاده از چند تکنیک و نکته برتر عکاسی که صحیح، کاربردی و امتحان شده هستند – از کادربندی گرفته تا فوکوس، از پرسپکتیو تا پنینگ می‌توانید عکس دلخواه و باکیفیت خود را انداخته و از عکاسی خود رضایت لازم را به دست بیاورید.

عکاسی حرفه‌ای با دوربین نیکون

آموزش عکاسی با دوربین نیکون: فوکوس یا زوم

صف‌آرایی دکمه‌های گوناگون با عملکردهای مختلف روی دوربین نیکون، حتی در ساده‌ترین مدل، شاید در ابتدا دلهره‌آور به نظر برسد، به خصوص اگر شما یک عکاس تازه‌کار باشید. درک اینکه چه ویژگی‌هایی از دوربین را باید کاوش کرده و یافت و چه ویژگی‌هایی را باید فعلاً کنار گذاشت، موضوعی اساسی و مهم است. چراکه برخی کاربردها در شرایط خاص و بعضاً دشوار کارآیی دارند. بنابراین ما ویژگی‌هایی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند نهایت لذت و استفاده از دوربین نیکون خود را ببرید.

قفل نقطه زوم یا فوکوس

این ویژگی در دوربین‌هایی که نقطه زوم یا فوکوس (AF) محدودی دارند به شما کمک می‌کند تا سوژه را در جایی از قاب که نقطه زوم یا فوکوس وجود ندارد قرار دهید. برای استفاده از این ویژگی باید دوربین خود را روی حالت فوکوس خودکار تک شات (AF-S) قرار دهید، سپس صحنه را طوری تنظیم کنید که سوژه شما در مرکز قرار بگیرد و برای تمرکز دوربین دکمه شاتر را کمی فشار دهید. حالا جای تصویر خود را در حالتی که انگشت شما دکمه شاتر را تا نیمه می‌فشارد، مشخص کنید و از اندازه فاصله و ترکیب‌بندی راضی بودید، با فشار کامل دکمه شاتر عکس بگیرید.

باید بدانید که با انتخاب نقطه زوم خودکار ممکن است تصویر مناسب باشد، اما انتخاب عملکرد دستی نقطه زوم یا فوکوس می‌تواند با استفاده از قفل نقطه زوم، نتیجه بهتر و دقیق‌تری به دست بدهد. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تنظیم دستی نقطه فوکوس یا زوم در سوژه‌هایی که در طول زمان به دوربین شما دور و نزدیک می‌شوند نیز کاربرد داشته و به شما در ترکیب و زوم کمک می‌کند.

قفل نقطه زوم یا فوکوس دوربین نیکون

 

ردیابی فاصله کانونی:

هنگام عکاسی از سوژه‌های متحرک، لازم است که دکمۀ فوکوس یا زوم را در حالت مناسب قرار دهید تا به شما امکان ردیابی سوژه را که به سمت شما نزدیک شده یا از شما دور می‌شود را داشته باشید.

برای دستیابی به این وضعیت، باید دکمه فوکوس خودکار را در دوربین‌های عکاسی نیکون که دارای سه حالت؛ تک، پیوسته و خودکار است را روی وضعیت خودکار (AF-C) تنظیم کنید. در این صورت تا زمانی که دکمه شاتر را به شکل نیمه فشار دهید، فاصلۀ کانونی به شکل خودکار توسط دوربین تنظیم می‌شود.

معمولاً عکاسی سوژه‌های متحرک چالش‌برانگیز است و با تنظیم حالت خودکار دکمه فوکوس یا زوم این کار به‌راحتی انجام شده و نیاز به تغییر مکرر بین حالت تک و پیوسته وجود ندارد و دوربین خودش بهترین لحظه برای فشار شاتر را پیش‌بینی می‌کند. البته وقتی دکمه فوکوس خودکار را انتخاب کردید، تا زمانی که دکمه شاتر را به شکل نیمه فشار می‌دهید، بهتر است نقطه فوکوس یا زوم را روی سوژه قرار دهید که نیاز به تنظیم مجدد نباشد و یا منجر به از دست دادن لحظه عالی برای گرفتن عکس نشود.

موردی که می‌توانید کنار بگذارید ردیابی AF سه بعدی است. این حالت از فوکوس به قفل شدن فوکوس روی سوژه متکی است و در صورت حرکت سوژه در کادر، به طور خودکار نقطه فوکوس را حرکت می‌دهد. این وضعیت در برخی شرایط به خوبی کار می‌کند، اما احتمالاً دوربین در صورت نزدیک بودن به پس‌زمینه یا شبیه بودن رنگ سوژه با محیط اطراف برای شناسایی سوژه دچار چالش شود. به همین دلیل بهتر از در این گونه موارد از حالت تک دکمه فوکوس خودکار استفاده کنید.

از طرفی زمان عکاسی از سوژه‌هایی با سرعت بالا فعال نگه داشتن همزمان دکمه فوکوس خودکار و عکس گرفتن ممکن است دشوار باشد، در این صورت می‌توانید دوربین نیکون خود را به شکلی تنظیم کنید که فوکوس یا زوم توسط یک دکمه در عقب فعال شود، نه توسط دکمه شاتر. این دکمه به نام «فوکوس دکمه پشتی» یا «فوکوس دکمه برگشت» شناخته می‌شود. مدل‌های پیشرفته دکمه‌ای مختص این حالت دارند، اما در مدل‌های دیگر می‌توانید از AF-L یا AE-L استفاده کنید.

آموزش عکاسی با دوربین نیکونآموزش عکاسی با دوربین نیکون: جبران نوردهی

جبران نوردهی روشی برای تاریک و روشن کردن عکس‌هاست با اولویت قرار دادن و استفاده از دیافراگم، شاتر یا با استفاده از حساسیت ISO . برای عکاسی هنگامی که می‌خواهیم از سوژه‌های بسیار روشن یا بسیار تیره عکس بگیریم، می‌توانیم از این امکانات استفاده کنیم.

موقعیت‌های زیادی وجود دارد که این ویژگی می‌تواند مفید باشد، اما حالت کلاسیک این است که پس‌زمینه بسیار تاریک یا روشن‌تر از سوژه‌ای است که از آن عکس می‌گیرید، مانند شخصی که مقابل پنجره ایستاده است. در این موارد، جبران نوردهی برای اطمینان از نوردهی صحیح به سوژه به جای پس زمینه بسیار مناسب و کاربردی است.

با نگه داشتن دکمه +/- روی بدنۀ دوربین و سپس استفاده از صفحه ورودی عقب برای تنظیم میزان جبران نوردهی، نور لازم را اعمال می‌کنید. البته تنظیمات بسته به اینکه از کدام حالت نوردهی استفاده می‌کنید متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر از حالت نوردهی دیافراگم استفاده می‌کنید، اندازۀ دیافراگم ثابت باقی می‌ماند، اما سرعت شاتر تغییر می‌کند تا نور کم یا زیاد وارد شود. عکس این موضوع در حالی است که شما از حالت شاتر استفاده می‌کنید، در این حالت سرعت شاتر بدون تغییر خواهد ماند اما دیافراگم متفاوت خواهد بود، تا نور کم یا زیاد وارد شود. تنها چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که جبران نوردهی مثبت تصاویر را روشن می‌کند، در حالی که جبران نوردهی منفی، آن‌ها را تاریک می‌کند.

خرید دوربین نیکون

جبران نوردهی با حساسیت ISO

در زمینۀ آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین دیجیتال باید بگوییم؛ در دوربین‌های دیجیتال، حساسیت ISO سنجش توانایی دوربین در گرفتن نور است. دوربین‌های دیجیتال نوری که روی حسگر تصویر می‌افتد را برای پردازش به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. حساسیت ISO با تقویت سیگنال افزایش می‌یابد. دو برابر شدن حساسیتISO، سیگنال الکتریکی را دو برابر می‌کند و در نتیجه میزان نوری را که برای رسیدن به نوردهی مطلوب به حسگر تصویر می‌رسد، نصف می‌کند. به عبارت دیگر اگر حساسیت ISO از ISO 100 به ISO 200 افزایش یابد در حالی که اندازۀ دیافراگم بدون تغییر باقی می‌ماند، می‌توان با دو برابر کردن سرعت شاتر، همان نوردهی را به دست آورد. اگر حساسیت ISO از ISO 200 به ISO 400 افزایش یابد، باز همین امر صادق است.

سرعت پایین شاتر مورد نیاز برای صحنه‌های تاریک داخلی، عکس‌ها را دچار تاری و تیرگی می‌کند. اگر حساسیت ISO را افزایش دهید، می‌توانید سرعت سریع‌تری را برای شاتر انتخاب کرده و تاری عکس را کاهش دهید. به همین دلیل است که اغلب گفته می‌شود در صورت ضعیف بودن نور، حساسیت ISO را افزایش دهید. البته حساسیت ISO به صورت دستی توسط عکاس یا به طور خودکار توسط دوربین قابل‌تنظیم است. اینکه چقدر به جبران نوردهی نیاز است بستگی به تاریکی یا روشنی عکسی دارد که می‌خواهید بیاندازید، اما می‌توانید با 1 +/- شروع کرده و امتحان کنید.

جبران نوردهی با حساسیت ISOهیستوگرام یا بافت‌نگار چیست؟

هیستوگرام یا بافت‌نگار نموداری است که میزان نوردهی را مشخص می‌کند و به شما می‌گوید که میزان نور مطلوب است یا نامطلوب. این ابزار توزیع تن‌های رنگی را در عکس مشخص می‌سازد و در برخی موارد قبل از گرفتن عکس امکان این سنجش وجود دارد و در برخی دیگر بعد از گرفتن عکس و هنگام مرور عکس‌ها می‌شود این نمودار را مشاهده کرد.

اهمیت هیستوگرام در این است که بسیاری از صفحات LCD دوربین‌ها به صورت دقیق کیفیت و میزان نور عکس را به ما نشان نمی‌دهند، گاهی اوقات بیشتر و گاهی اوقات کمتر نشان می‌دهند و تنها نمودار هیستوگرام شرایط نوری عکس را به صورت دقیق نشان می‌دهد. در هیستوگرام محور افقی روشنایی تن‌ها را در تصویر به شما نشان می‌دهد، از تیره‌ترین رنگ مشکی در انتهای سمت چپ تا روشن‌ترین سفید در سمت راست. اگر نمودار در سمت چپ شکل قله پیدا کند و تیزتر باشد سایه و تاریکی در عکس بیشتر بوده و اگر در سمت راست این اتفاق بیفتد، روشنایی و نور عکس بیشتر بوده و عکس حالت محوتر دارد.

برای نمایش هیستوگرام هنگام بررسی تصاویر در Nikon، دکمه Play را فشار دهید و سپس بالا یا پایین پد کنترل عقب را تغییر دهید تا از حالت‌های مختلف نمایشگر هیستوگرام را بیابید و نمودار آن در کنار تصویر نشان داده شود. اگر نمودار در سمت چپ برجستگی و تیزی داشته باشد تصویر ما آندر اکسپوز (under-exposed) و کم نور و تاریک است و باید در شات‌های بعدی نور را افزایش دهید. و اگر در سمت راست برجستگی و تیزی نمودار داریم نور زیادتر از حد متعارف است و تصویر آور اکسپوز (over-exposed) است و باید میزان نوردهی در عکس‌های بعدی کم شود.

عکاسی حرفه‌ای با دوربین نیکون

ناگفته نماند در آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین نیکون و یا حتی آموزش عکاسی با دوربین دیجیتال کانن و یا هر برند دیگری، این موارد و موارد دیگر همگی به نوع عکاسی شما و روش و سبک انتخابی شما در عکاسی بستگی دارد و شما می‌توانید با استفاده از تنظیمات دستی دوربین نیکون این تغییرات را به دلخواه لحاظ کنید.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky