Quantcast

سه کتاب درباره نمایشنامه نویسی که باید بخوانید

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 5 دقیقه
سه کتاب درباره نمایشنامه نویسی

کتاب‌های آموزش نمایشنامه نویسی مفید برای عموم مردم!

خواندن کتاب های آموزش نمایشنامه نویسی نه تنها میتواند برای علاقه مندان به نمایشنامه نویسی مفید است بلکه برای عموم مردم که شاید در طول عمرشان حتی یکبار هم قلم بر کاغذ نذاشتند تا داستانی را روایت کنند هم مفید است،مطمئنا میپرسید این ادعای بزرگ از کجا آمده؟

بگذارید جواب شما را اینگونه بگویم، هنرهای نمایشی همگی یک هدف را دنبال میکنند نشان دادن پرده هایی از زندگی انسان ها با تمام خوشی ها و ناخوشی ها؛پس آموزش نمایشنامه نویسی در درون خود آموزش جامعه شناسی و روانشناسی را در بر دارد.

حالا که متوجه شدید چرا کتاب های آموزش نمایشنامه نویسی برای همه ی مردم مفید است با ما همراه باشید تا سه کتاب از بهترین و مفید ترین آموزش های نمایشنامه نویسی که می‌توانند عوامل مهم در داستان‌سرایی و نمایشنامه‌نویسی را توضیح دهند به شما معرفی کنیم.

کتاب هنر دراماتیک نوشتن شهرتی به اندازه ی بوطیقای ارسطو

اگر اهل هنر باشید احتمالا تا به امروز نام بوطیقای ارسطو زیاد به گوشتان رسیده یا احتمالا مطالبی هم در مورد این کتاب بزرگ و مشهور ارسطو شنیده اید،اما امروز قرار نیست در مورد کتاب ارسطو صحبت کنیم بلکه میخواهیم در مورد کتابی صحبت کنیم که شهرتش کم از کتاب ارسطو نداشته باشد بیشتر هم هست.

هنر دراماتیک نوشتنکتاب هنر نوشتن دراماتیک: مبنای آن در تفسیر خلاقانه از انگیزه‌های انسانی (The Art of Dramatic Writing: Its Basis in the Creative Interpretation of Human Motives) که در ایران با نام “فن نمایشنامه نویسی” ترجمه و چاپ شده است اثر لاجوس اگیری است.

او در این کتاب به تمام مسائل مهم دخیل در ایجاد شخصیت‌ها و انگیزه‌های آن‌ها پرداخته‌است. با این که کتاب هنر نوشتن دراماتیک در اصل برای صحنه تئاتر و نمایشنامه نویسان تألیف شده، اما برای تمام کسانی که علاقه به نوشتن داستان، رمان و فیلمنامه دارند هم مفید است زیرا جزئیات مربوط به شخصیت‌پردازی در توسعه شخصیت‌ها و همچنین خلق یک ساختار داستانی خوب از موضوعات اصلی این کتاب هستند.همچنین نویسنده در این کتاب سعی در پرورش قوه ی ادراک علاقه مندان به نویسندگی دارد.

لاجوس اگیری نویسنده ی کتاب معتقد است همه ی مردم باید  از قوه ی تخیل خود بهره ببرند و بدون ترس از آن استفاده کنند او در قسمتی از کتاب شکسپیر و برناد شاو را مثال میزند که بدون هیچ تحصیلات دانشگاهی و با تکیه به قوه ی تخیل خود تبدیل به بزرگترین و مشهورترین نویسندگان جهان شدند.

پس نویسنده از شما میخواهد با تکیه به قوه ی تخیل خود و با یاد گرفتن موضوعات و گام های گفته شده در کتاب به آسانی شروع به نوشتن کنید.

فن نمایشنامه نویسیسر فصل های مطرح شده در این کتاب به مصالحی برای ساخت یک داستان تشبیه شده و مترجم این کتاب “دکتر مهدی فروغ” خود یکی از برجسته ترین هنرمندان ایرانی است.

او موسس “اداره هنرهای درماتیکو بعد ها دانشکده ی هنرهای درماتیک نیز میباشد، در مورد این کتاب اینگونه مینویسد : “مصالح کار نمایشنامه‌نویس یعنى “موضوع” و “شخص بازى” و “کشمکش” در این کتاب به خوبی تجزیه و تحلیل شده است

1.موضوع: نیروی محرک اعمال و رفتار انسان ها

لاگوس اگری در بخش موضوع به چندین نقل قول در مورد لزوم داشتن موضوع از ابتدای نوشتن یک اثر میپردازد و پس از بررسی هدف و موضوع چندین نمایشنامه معروف از جمله رمئو ژولیت،مکبث،اتللو و اشباح به سراغ نتیجه گیری میرود و اینگونه مینویسد:

“موضوع، همان انگیزه یا نیروی محرکی است که تمامی اعمال و رفتار ما به خاطر آن صورت می‌گیرد.”

2.خلق یک شخصیت سه بعدی:

نویسنده در بخش دوم کتاب که مربوط به شخصیت پردازی است برای هر نقش سه بعد یا سه جنبه ی مهم را در نظر میگرد. این ابعاد عبارتند از:

1)بعد فیزیکی : منظور از بعد فیزیکی مشخص کرد شکل ظاهری شخصیت مثل قد،وزن،رنگ پوست بیماری های جسمی و…. است

2)بعد جامعه شناسی: در این بعد موقعیت اجتماعی شخصیت مثل سطح تحصیلات،شغل،جایگاه اجتماعی ،مذهبی و ….مشخص میشود.

3)بعد روانشناسی:در این قسمت استعدادها،افکار،ترسها،گناه ها و سرخوردگی ها و دیگر حالت روحی و روانی شخصیت در نظر گرفته میشود.

3. هر کشمکش باید به کشمکشی سهمگین تر تبدیل شود ،این یعنی موفقیت

در بخش سوم کتاب اگری به معرفی مفهوم کشمکش میپردازد او کشمکش های میان شخصیت را به چهار نوع تقسیم میکند:کشمکش ساکن،کشمکش با جهش،کشمکش تصاعدی و کشمکش پیش بینی نشده.در این بخش از کتاب علت و معلوم وقوع اتفاقات مورد بررسی قرار میگرد. و مفهوم نقطه شروع برای خواننده به خوبی تشریح میشود.

این سه بخش در عین شیوایی و سادگی خواننده را تا حد زیادی برای آغاز نویسندگی آماده میکند و گام های ابتدایی را برای او روشن میسازد.

هنر و مهارت نمایشنامه‌نویسی از زبان نمایشنامه نویسان به نام جهان

جفری هچر کتاب نمایشنامه نویسیجفری هچر نویسنده ی کتاب هنر و مهارت نمایشنامه‌نویسی (The Art & Craft of Playwriting) خود یکی از معروفترین و معتبرترین نویسندگان نمایشنامه و فیلمنامه در آمریکا است جفری هچر برای نمایشنامه های خود بارها موفق به کسب جوایز گوناگون شده است که از معروفترین نمایشنامه های او میتوان به : جاده اسکاتلند،یک پیکاسو و اردک خوش شانس اشاره کرد.هچر همچنین عضو انجمن نمایشنامه نویسان و دراماتیست های آمریکا است

هچر در این کتاب مجموعه نظرات و مصاحبه های خود با نمایشنامه نویسان معروف آمریکایی را گرد آوری کرده و بنابر تجربیات و توصیه های آن‌ها مبانی عملی مربوط به داستان‌سرایی، ایجاد درگیری و عوامل مهم دیگر در خلق یک نمایشنامه خوب را در این کتاب جمع آوری کرده است.

 

با انگیزه شروع به نوشتن نمایشنامه خود کنید

استیو گوچ نویسنده کتاب نوشتن یک نمایشنامه (Writing a play) خود یک نمایشنامه نویس کهنه کار انگلیسی است. او با نوشتن این کتاب سعی کرده تجربیات خود را برای کسانی که به تازگی وارد ذنیای نمایشنامه نویسی میشوند به سادگی بیان کند.

در واقع می توان گفت این کتاب یک کتاب کوچک و انگیزشی برای نمایشنامه نویسان تازه کار است که نیاز به راهنمایی های یک فرد با تجریه در زمینه نمایشنامه نویسی دارند.

گوچ در این کتاب سعی کرده با بیانی شیوا و به استفاده از مختصر گویی تمام مراحل تولید نمایشنامه را از نقطه ی آغاز تا اجرای نمایشنامه روی صحنه توضیح دهد .او در یک کتاب کوچک به توضیح تمام موارد مورد نیاز یک نمایشنامه نویس مبتدی بپردازد.

 

اگر از سه کتاب معرفی شده لذت بردید و دوست دارید کتاب های بیشتری درباره ی نمایشنامه نویسی به شما معرفی کنیم توصیه میکنم مقاله ی معرفی کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی از پایان تا آغاز و از آغاز تا پایان” که به صورت سریالی در سایت مکتب مهر درحال انتشار است را از دست ندهید.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky