Quantcast

آموزش عکاسی حرفه‌ای با موبایل

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 9 دقیقه
ثبت بهترین لحظه‌های شما تنها با یک گوشی موبایل!

مقدمه

برخی از افراد تصور می‌کنند که برای گرفتن عکس‌های باکیفیت، حتما لازم است به آتلیه‌ها پناه ببرند و یا اینکه دست به دامان دوربین‌های گران قیمت شوند، اما این تصوری کاملا اشتباه است! اگرچه داشتن دوربین باکیفیت و فضایی مناسب برای عکاسی می‌تواند کمک کننده باشد، اما بخش اصلی عکاسی مهارت در گرفتن عکس به صورت حرفه‌ای است. در حالی که حتی می‌توان با یک موبایل ساده هم به گرفتن عکس‌های بسیار زیبا و جذاب پرداخت. اگر شما هم به عکاسی علاقمند هستید و یا می‌خواهید با آموزش عکاسی حرفه‌ای با موبایل آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این متن با ما باشید و این اطلاعات را از دست ندهید!

دوربین گوشی را تنظیم کنید

قبل از به وجود آمدن گوشی‌های همراه، عکاسی پروسه‌ای زمان بر و هزینه بر به حساب می‌آمد، اما امروزه به لطف وجود این گوشی‌های دوربین دار و همچنین اپلیکیشن‌های ادیت یا ویرایش عکس، عکاسی تا حد زیادی آسان شده است.

اگرچه دوربین گوشی‌های موبایل مجهز به تغییر تنظیمات دستی هستند، اما معمولا بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که با عکاسی آشنایی زیادی ندارند، ترجیح می‌دهند تا تنظیمات دوربین گوشی را در حالت اتوماتیک قرار دهند.

در آموزش عکسی حرفه‌ای با گوشی به شما پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است برای هر عکس با توجه به شرایط محیطی و موقعیت سوژه مورد نظر تنظیمات را تغییر دهید.

تمیز کردن لنز دوربین موبایل برای عکاسی

تمیز کردن لنز دوربین یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید پیش از عکاسی حرفه‌ای با گوشی انجام دهید. بسیاری از مردم بدون توجه به این نکته به عکاسی با موبایل خود می‌پردازند و معترض هستند که چرا دوربین گوشی آن‌ها عکس‌های بی کیفیتی را ثبت می‌کند! اما دقت داشته باشید که توجه به این نکته بسیار می‌تواند در کیفیت عکس‌ها تاثیرگذار باشد.

اثر انگشت بر روی لنز دوربین موبایل می‌تواند کیفیت دوربین را به طور قابل توجهی کاهش دهد

تنظیمات رزولوشن و کیفیت تصویر برای عکاسی با موبایل

در عکاسی درواقع رزولوشن میزان جزئیاتی است که در تصویر نشان می‌دهد. کیفیت تصویر می‌تواند به عوامل مختلفی مثل کیفیت لنز، تعداد پیکسل‌های دوربین، دقت فوکوس و سایر عوامل دیگر بستگی داشته باشد. برای افزایش رزولوشن می‌توان از طریق برنامه photoshop اقدام کرد و عکس‌هایی که با دوربین موبایل گرفته اید را با تغییر سایز به کیفیت بهتر رساند.

اگر شما هم در بین عکس‌های خود، عکسی دارید که از کیفیت پایینی برخوردار است، اما به شدت به آن علاقمند هستید، ما به شما اپلیکیشن Remini را معرفی می‌کنیم که به راحتی بر روی گوشی موبایل شما قابل نصب است و در آموزش عکاسی حرفه‌ای با موبایل به شما کمک خواهد کرد.

 

بهبود کیفیت عکس‌ها با برنامه Remini قابل نصب بر روی گوشی‌های همراه

نسبت ابعاد تصویر برای عکاسی با موبایل

حتما شما هم به حاشیه اطراف عکس‌ها که گاهی در پایین و بالا و گاهی در چپ و راست عکس نمایان می‌شوند توجه کرده اید. در واقع به نسبت عرض به ارتفاع تصویر، نسبت ابعاد تصویر گفته می‌شود.

امروزه در تنظیمات گوشی همراه نسبت‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس هدف دلخواه خود این نسبت‌ها را انتخاب کنید. نسبت‌های 4.3 یا 16.9 در گوشی‌های موبایل، صفحات لپ تاپ و کامپیوتر و سایر نمایشگرها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر قرار است عکس یا فیلمی بگیرید که آن را در اختیار دیگران قرار دهید بهتر است آن را در حالت 16.9 قرار دهید؛ چرا که بیشتر افراد تنظیمات دوربین خود را در این حالت ست می‌کنند. بنابراین با چنین ابعادی زمانی که افراد این فیلم یا عکس را می‌بینند، حاشیه‌ای در سمت راست و چپ و همچنین بالا و پایین تصویر ایجاد نمی‌شود.

جالب است بدانید که اپلیکیشن‌های مطرحی مثل اینستاگرام از ابعاد مختلفی برای پست‌ها و استوری‌های خود استفاده می‌کنند که افراد حرفه‌ای در عرصه موبایل گرافی می‌توانند به راحتی با تغییر ابعاد تصاویر، عکس‌های متناسب با هدف خود بگیرند.

 

Iso در دوربین موبایل به حساسیت به سنسورهای دوربین یا حساسیت به فیلم گفته می‌شود. دقت داشته باشید که هر چه میزان Iso کمتر شود به نور بیشتری در محیط نیاز پیدا خواهیم کرد و بالعکس هر چقدر نور محیط بیشتر باشد می‌توان از میزان ISO کاست. اما دقت داشته باشید که هر کدام از این قابلیت‌ها می‌توانند فواید و مضراتی برای تصویر داشته باشند. مثلا وقتی ISO ما پایین‌تر است، کیفیت عکس‌ها بالاتر می‌روند و راحت‌تر می‌توانیم به ثبت عکس‌های با کیفیت بپردازیم.

در صورتی که ایزو دوربین موبایل بالا باشد کمتر می‌توان عکس‌ها را در سایز‌های بزرگ چاپ کرد، چرا که در عکس نویزهایی پدید می‌آید که سبب بی کیفیتی تصویر خواهد شد. معمولا قرار دادن ISO بر روی عدد 100 تا 200 می‌تواند به راحتی به شما در گرفتن عکس‌های با کیفیت کمک کند.

قانون یک سوم را برای عکاسی در نظر داشته باشید

اگر به حوزه عکاسی و آموزش عکاسی حرفه‌ای با گوشی علاقمند هستید، به احتمال زیاد نام قانون یک سوم را به وفور در بین رایج‌ترین راه‌ها برای ترکیب بندی عکس شنیده اید. اما اگر نام این قانون برای شما آشنا نیست، نگران نباشید چرا که اکنون به توضیح آن می‌پردازیم.

با ایجاد تغییر در تنظیمات موبایل می‌توانید این خطوط را هنگام عکاسی با دوربین گوشی بر روی صفحه نمایان کنید

قانون یک سوم چیست؟

قانون یک سوم قانونی است که در آن اگر عکس را از دو طرف (طول و عرض) به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم (یعنی در واقع عکس را به 9 قسمت مساوی تقسیم کنیم) ، هر کدام از خط‌ها یک مسیر مهم و هر کدام از نقاط تقاطع یک نقطه مهم در عکس هستند. به این نقاط مهم گاهی نقاط طلایی نیز گفته می‌شود.

در دوره آموزش عکاسی با موبایل، به عکاسان توصیه می‌شود، بهتر است نقاط مهم و کلیدی تصویر بر روی نقاط تقاطع ثبت شوند. بیشتر عکاسان مبتدی همواره سعی دارند تا سوژه خود را دقیقا در وسط یا مرکز عکس شکار کنند، در صورتی که با روش یک سوم نیز می‌توان عکس‌های جذاب و متنوعی گرفت.

در تنظیمات بیشتر دوربین‌ها و همچنین گوشی‌های عکاسی قسمتی وجود دارد به نام Grid که با فعال سازی این گزینه، خط‌هایی برای شما در هنگام عکاسی نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید موقعیت سوژه را بر روی خط‌ها و نقطه‌های این ترکیب بندی قرار دهید.

از لوازم جانبی برای عکاسی با موبایل استفاده کنید

برای شروع آموزش عکاسی با موبایل، علاوه بر یک گوشی و گذراندن دوره آموزش عکاسی با موبایل، شاید به لوازم دیگری نیز نیاز داشته باشید. امروزه لوازم جانبی بسیاری وجود دارند که می‌توانید در هنگام موبایل گرافی از آن‌ها بهرمند شوید. ما در قسمت زیر به 4 مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

  • سه پایه

داشتن 3 پایه به شما کمک می‌کند تا با ثابت ماندن گوشی و حذف لرزش، عکس‌هایی با وضوح و کیفیت بیشتر داشته باشید و همچنین امکان ترکیب بندی برای شما آسان شود.

 

با داشتن سه پایه برای عکاسی حرفه‌ای با گوشی زمان گرفتن عکس را می‌توانید طولانی‌تر کرده و عکس‌هایی با کیفیت بهتر ثبت کنی

  • مونو پاد

با روی کار آمدن عکاسی حرفه‌ای با موبایل، موناپاد‌های در کنار پایه‌های دوربین قرار گرفتند. اگرچه این ابزار نمی‌تواند به اندازه سه پایه لرزش را از بین ببرد اما راحت‌تر از سه پایه‌ها، قابل حمل هستند.

 

 

مونوپادها مناسب‌ترین ابزار برای گرفتن عکس‌های سلفی هستند

  • پاور بانک

گوشی‌های هوشمند ممکن است درهنگام موبایل گرافی شارژ تمام کنند. پس بهتر است اگر در حال عکاسی با موبایل خود هستید، یک پاور بانک همراه خود داشته باشید.

 

 

پاوربانک‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود هستند

  • رینگ لایت و فلش‌های LED قابل حمل

رینگ لایت‌های یکی از محبوب‌ترین ابزارهایی هستند که امروزه مورد توجه عکاسان به خصوص عکاسی با دوربین قرار گرفته اند. از آن جایی که رینگ لایت‌ها نسبتا برای موبایل گرافان قابل حمل نیستند، به تازگی فلش‌های LED قابل حمل روی کار آمده اند.

تصویر فلش‌های LED قابل حمل

از نرم ‌افزارهای ویرایش عکس استفاده کنید

امروزه نرم افزارها و اپلیکیشن‌های ویرایشگر بسیاری وجود دارند که هم بر روی تلفن‌های همراه و هم بر نسخه‌های ویندوز قابل نصب هستند. همچنین برخی از گوشی‌های موبایل نیز خود چنین قابلیتی را دارند و می‌توان عکس‌های را به راحتی با استفاده از آن ویرایش کرد و به حالت دلخواه در آورد.

برخی از بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش عکس قابل نصب بر روی گوشی‌های همراه عبارت اند از:

  • Adobe Photoshap Express
  • Adobe Lightroom
  • PicsArt Photo & Video Editor
  • InShot
  • Meitu

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه‌های و قابلیت آن‌ها، می‌توانید به گذراندن دوره آموزش عکاسی با موبایل نیز فکر کنید.

از قابلیت hdr دوربین گوشی، در زمان مناسب استفاده کنید

احتمالا با این گزینه در دوربین موبایل خود مواجه شده اید. HDR مخفف high dynamic range است که در عکاسی بین مناطق روشن و تاریک عکس شما تعادلی را برقرار می‌کند. از این قابلیت می‌توان برای ایجاد تصاویر هنری بهره برد.

Hdr برای مثال زمانی که آسمان بسیار روشن است اما مناظر اطراف نور کافی ندارند و یا همچنین عکاسی در شب، بسیار کاربردی است.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید برای آموزش حرفه‌ای عکاسی با موبایل به آن توجه کرد، نحوه گرفتن موبایل در دستان شماست.

لرزش دست در همه ما با میزان‌های مختلف وجود دارد، برای این که این لرزش را کنترل کنیم بهتر است گوشی موبایل را به حالت دوربین عکاسی در دستان خودتان بگیرید. یعنی به جای این که گوشی موبایل را با یک دست گرفته و با انگشت اشاره به صفحه آن بزنید، بهتر است که موبایل به صورت دو دستی بگیرید و با انگشت شصت به شاتر دوربینتان ضربه بزنید.

برای اینکه بهتر بتوانید این لرزش را کنترل کنید، می‌توانید دستانتان را به حالت جمع در سینه تان نگه دارید و به ثبت عکس بپردازید.

 

وقتی می‌خواهید با دوربین موبایل از سوژه‌ای عکس بگیرید، با توجه به لنزهای موبایل، زوم را انجام دهید. اگر دوربین شما از نوع لنزهای زوم یا اپتیکال نیست، بهتر است به سوژه نزدیک شوید تا هدف شما از عکس به طور کامل و با جزئیات مشخص شود.

بزرگنمایی یا زوم‌های دیجیتال تقریباً همیشه نتایج ضعیفی را به دنبال خواهند داشت؛ زیرا وضوح تصویر را کاهش می‌دهند. اجتناب از این نوع زوم‌ها یا همان زوم‌های دستی یکی از نکات اساسی آموزش عکاسی حرفه‌ای با گوشی برای گرفتن عکس‌هایی با کیفیت بهتر است.

زوایای دید مختلف در عکاسی با موبایل

با تغییر اندکی در زاویه دید، صحنه‌ای بسیار متفاوت ثبت خواهد شد. در گوشی‌های موبایل نیز قابلیت‌های گوناگونی وجود دارد که می‌توان زاویه‌های دید را تغییر داد که در ادامه به برخی از آن‌ها و کاربردشان نیز می‌پردازیم.

  • حالت پرتره

این زاویه دید، برای عکاسی از چهره و تقریبا بالاتنه قابل استفاده خواهد بود. برای گرفتن چنین عکس‌هایی لازم است تا در در مقابل سوژه خود قرار بگیرید و گوشی موبایلتان را در راستای چشمان سوژه قرار دهید. از پایین آوردن و یا بالا بردن دوربین خود بپرهیزید. چنین عکس‌هایی در فضاهای صمیمانه‌تر کاربرد بیشتری خواهد داشت.

عکس‌های پرتره صمیمیت بیشتری به همراه دارند

  • عکاسی با زاویه کج

عکاسی با زاویه کج، معمولا در فیلم‌های اکشن دیده می‌شود و به انتقال جوهای متشنج و پر اضطراب کمک می‌کند. افراد معمولا به قاب‌های صاف عادت دارند، بنابراین گاهی چنین کادرهای نامنظمی می‌تواند عکس را از حالت عادی در بیاورد.

عکاسی با زاویه کج که اصطلاحا به آن "زاویه هلندی" نیز گفته می‌شود

  • عکاسی از زاویه بالا

اگر می‌خواهید بک گرانتان حفظ شود و پشت صحنه را از دست ندهید، می‌توانید از این زاویه برای عکاسی بهره ببرید. دقت کنید که این زاویه از عکاسی برای افرادی که قد کوتاه دارند، مناسب نیست! چرا که قد سوژه در چنین زاویه‌هایی کوتاه‌تر به نظر می‌رسد.

در عکس‌ها از زاویه بالا معمولا معصومیت به تصویر کشیده می‌شود

  • عکاسی از زاویه پایین

اگر دقت کرده باشید در فیلم‌های اکشن چنین تصاویری را زیاد دیده اید! عکاسی از زاویه پایین سوژه شما را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. بنابراین از این طریق می‌توانید تغییراتی را در زاویه دید خود ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که بهتر است از این زاویه برای گرفتن عکس از چهره استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است سوژه شما زشت به نظر برسد!

برای به تصویر کشیدن عظمت سوژه از زاویه پایین برای عکاسی استفاده شده است

  • پانورما

این ابزار، یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که اخیرا به دوربین گوشی‌های تلفن همراه اضافه شده است. این زاویه دید در واقع فضای پهن‌تری را نسبت فضای معمولی نشان می‌دهد. با استفاده از پانورما نوردهی در بین عکس‌های متوالی که گرفته می‌شود، تغییر نمی‌کند و همین مورد سبب می‌شود تا تصاویر به صورت یک عکس واحد دیده شود.

 

از این قابلیت هنگامی که سوژه به طور کامل در کادر جا نمی‌شود می‌توان استفاده کرد

ساعت آبی در عکاسی با موبایل

شاید شما هم مثل بسیاری از افراد در مورد ساعات طلایی عکاسی نکاتی را بدانید، اما کمتر کسی پیدا می‌شود که در مورد ساعت آبی یا Blue Hour در آموزش عکاسی حرفه‌ای با گوشی موبایل اطلاعاتی داشته باشد.

 

 

ساعت آبی در واقع زمان فوق العاده‌ای برای عکاسی به ویژه هنگام عکاسی از شهرها به حساب می‌آید

ساعت آبی در عکاسی دقیقا چه زمانی است؟

ساعت آبی در واقع هنگامی است که خورشید تا حدودی به زیر خط افق فرو رفته و آسمان پیش از تاریک شدن در یک رنگ آبی بسیار زیبا غرق شده است. این حالت معمولا بین 20 تا 40 دقیقه به طول می‌انجامد و حتی می‌تواند بر اساس فصل و محل زندگی شما کوتاه‌تر هم باشد. این زمان فرصتی بسیار عالی برای عکاسان و علاقمندان به این عرصه است. دقت داشته باشید که برخی از وب سایت‌ها، اطلاعات ساعت آبی را به راحتی در اختیار شما قرار خواهند داد.

نتیجه گیری و جمع بندی

امروزه محتواهای آموزشی بسیاری بر روی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته اند که شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها بهرمند شوید. برای تهیه بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

با توجه به گوشی‌های همراهی که اکنون در دسترس ما قرار گرفته‌اند، می‌توانید تمامی لحظات را بدون حمل دوربین‌های سنگین یا تجهیزات، ثبت کنید. فقط کافی است که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا بهترین تصاویر با کیفیت عالی ثبت شوند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش عکاسی پرتره با موبایل می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky