Quantcast
افزودن به علاقه‌مندی

داستان نویسی (مقدماتی)

ثبت نام در دوره

مکتب مهر با برگزاری دوره‌ی مبانی داستان‌نویسی سعی در برگزاری یک دوره‌ی مقدماتی و جامع در زمینه داستان نویسی برای هنرجویان علاقه‌مند به داستان نویسی دارد.

این دوره در دوازده جلسه و به صورت آنلاین برگزار میگردد.

مدرس دوره استاد شهریار عباسی یکی از نویسندگان مشهور و محبوب کشورمان در حوزه داستان نویسی است.

برای اینکه با داستان نویسی، شرایط و سرفصل‌های این دوره داستان نویسی بیشتر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

دوره داستان نویسی مکتب مهر:

در دوره داستان نویسی مکتب مهر استاد شهریارعباسی از داستان نویسان به نام و با تجربه به تدریس میپردازد و تجربیات خود برای شروع داستان نویسی را در اختیار غلاقمندان به حوزه داستان نویسی قرار میدهند. این دوره مناسب آن دسته از هنرجویانی است که میخواهند داستان نویسی را به صورت پایه ای و اصولی بیاموزند و در کلاس های داستان نویسی موفق باشند.

این دوره به صورت آفلاین و در دوازده جلسه برگزار میشود.

سرفصل های دوره به شرح زیر است:

1. داستان چیست:

در جلسه اول به مباحثی از قبیل: تعریف داستان،تفاوت داستان و سایر روش‌های روایت‌گری، تفاوت داستان کوتاه، ناول و رمان پرداخته میشود.

2. اهمیت و چرایی داستان نویسی:

اهمیت داستان‌نویسی در زندگی فردی و اجتماعی مبحث مهم جلسه دوم که از هر داستان نویسی با فهم بهتر این مسئله میتواند داستان های مفیدتر خلق کند،فایده داستان نویسی در فهم جهان و سرگرمی نکته دومی است که در این جلسه به آن پرداخته میشودو در آخر نیز مبحث داستان نویسی به عنوان شغل به عنوان موضوع پایانی و اساسی جامعه امروز مطرح میگردد .

3.روش‌های یافتن موضوع و ایده برای داستان:

یافتن یک ایده خوب را شاید بتوان سخت ترین مرحله‌ی داستان نویسی دانست پس در این جلسه به مباحثی همچون :استفاده از تجربه های عینی و ذهنی،مطالعه میدانی و کتابخانه ای، استفاده از خلاقیت و توانایی های شخصی برای یافتن یک ایده خوب پرداخته میشود.

4.نامگذاری داستان:

نام‌گذاری داستان هرچند معقوله آسانی به نظر بیاید اما از پیچیدگی‌هایی برخودار است به همین علت این جلسه شامل: توضیح،بحث و تبادل نظردرباره نامگذاری داستان،اهمیت نامگذاری داستان،چگونه یک نام خوب برای داستان انتخاب کنیم؟ تفاوت نامگذاری در داستان کوتاه و رمان.

5.ساختار داستان:

در جلسه پنجم وارد معرفی مبانی و مفاهیم اساسی داستان‌نویسی خواهیم شد. و تعریف کوتاهی برای شناخت از عناصر داستان نویسی خواهیم داشت مباحث این جلسه شامل: تعریف پیرنگ و شناخت کلی عناصر پیرنگ(شروع،گره افکنی،کشمکش،ایجاد بحران،تعلیق،گسترش، نقطه اوج،گره گشایی و پایان بندی)است.

6.معرفی و بررسی عناصر پلات:

پس از آشنا شدن با عناصر داستان نویسی حالا نوبت به تعریف های کامل و اساسی از هر عنصر میرسد که در این جلسه به تعدادی از آنها پرداخته میشود مباحث این جلسه عبارتند از: تعریف عناصر شروع، گره افکنی، کشمکش، بحران و تعلیق و همچنین توضیح در زمینه چگونگی به کار بستن آنها در داستان و معرفی مثال‌هایی برای این عناصر.

7.توضیح عناصر پلات:

در ادامه جلسه ششم نوبت به تعریف های کامل و اساسی از باقی عناصر داستان میرسد که در این جلسه به آنها پرداخته میشود مباحث این جلسه عبارتند از: تعریف عناصرگسترش، نقطه اوج، گره گشایی و پایان بندی وهمچنین توضیح در زمینه چگونگی به کار بستن آنها در داستان و معرفی مثال‌هایی برای این عناصر.

8.توضیح عناصر پلات قسمت دوم:

پس از معرفی عناصر داستان نویسی در این جلسه به ساختار داستان پرداخته میشود و اجزای آن به صورت کلی به هنرجویان آموزش داده میشود.ساختار داستان شامل: موضوع،درونمایه،زمینه،لحن،ضرب آهنگ،شخصیت پردازی،زبان،سبک و تکنیک میشود.

9.ساختار داستان قسمت دوم:

پس از معرفی عناصر و اسلوب هلای ساختار داستان در جلسه هشتم دراین جلسه به سراغ آموزش توضیح و بررسی ساختار داستان با تمرکز بر موضوع،درونمایه،زمینه، لحن،ضرب آهنگ و معرفی مثال ها در این زمینه رفته و توضیحات تکمیلی درباره این عناصر به هنرجویان ارائه می شود.

10.ساختار داستان قسمت سوم :

پس از معرفی عناصر و اسلوب هلای ساختار داستان در جلسه هشتم دراین جلسه به سراغ آموزش توضیح و بررسی ساختار داستان با تمرکز بر شخصیت پردازی،زبان،سبک و تکنیک و معرفی مثال ها در این زمینه رفته و توضیحات تکمیلی درباره این عناصر به هنرجویان ارائه می شود.

11.ساختار داستان قسمت چهارم:

در این درس استاد به قسمتی دیگر از عناصر ساختار میپردازد که میتوان آنرا شامل دو مبحث اصلی شخصیت و راوی دانست منظور از راوی در داستان میتواند زاویه دیدی که داستان نویس به وسیله آن داستان خود را تعریف میکند نیز میتواند باشد.

12.ساختار داستان قسمت پنجم:

در درس آخر این دوره سخن از عناصر پایانی ساختار به میان میاید و مسائلی همچون زبان،سبک و تکنینک تدریس میشود.

 استاد شهریار عباسی مدرس دوره داستان نویسی:

مدرس دوره داستان نویسی استاد شهریار عباسی یکی از داستان نویسان نام آشنای ایرانی که تجربیات گرانبهایی را از سالها نویسندگی داستان و رمان به دوش میکشد. و در دوره‌ی داستان نویسی مکتب مهر تمام تلاش خود را در رساتای انتقال این تجربیات به هنرجویان علاقه مند به حوزه داستان نویسی انجام داده است از رمان های معروف او میتوان به: التهاب می‌خواهم یک نامۀ کوتاه بنویسم،موسم آشفتگی، زنی پنهان در میان واژه‌ها و هتل گمو اشاره کرد.

همچنین از افتخارت او میتوان به :

نامزد نهایی جایزه شهیدغنی‌پور در بخش رمان دفاع مقدس در سال۱۳۸۷ برای «رمان می‌‌خواهم یک نامه کوتاه بنویسم»

برگزیده جایزه ادبی اصفهان در سال۱۳۸۸ برای رمان «زنی پنهان در میان واژه‌ها»

نامزد نهایی کتاب فصل و جایزه هفت اقلیم در سال۱۳۹۱ برای رمان «هتل گمو»

برگزیده جایزهٔ شهیدغنی‌پور در سال۱۳۹۲ در بخش رمان آزاد برای «سایه‌های بلند»

برگزیده جایزه ادبی جلال آل‌احمد برای رمان «دختر لوتی» در سال۱۳۹۴

اشاره کرد.

در ادامه با همراه باشید تا در مورد داستان و داستان نویسی نکات حائز اهمیتی را بیاموزیم

داستان

اگر بگوییم این دنیا و هرآنچه در آن است داستانی بزرگ است و هرچیز که در این دنیا وجود دارد نیز داستان خود را دارد پر بیراه نگفته ایم؛ تمام جانداران تمام اشیا و هرچه که فکرش را بکنید برای خود داستانی دارد و هر داستان نیز جزئی از یک داستان بزرگ دیگر است.

تعریف خاظره

اما سوال اینجا است چه کسانی میتوانند روایتگر داستان ها باشند؟آیا کسانی کی میخواهند داستان سرایی کنند نیاز به دانش خاصی دارند؟

شاید باور آن سخت باشد اما همه ی ما زمانی که در حال تعریف یک خاطر یک نقل قول و حتی یک اتفاق روزمره هستیم در حال روایت داستان هستیم. پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که استعداد روایتگری داستان در وجود همه ی انسان ها از ابتدای خلقت وجود داشته است.اما در عین حال در همین تعریف اتفاقات روزمره همه ی ما کسانی را میشناسیم که اتفاقات را با جزییات بیشتر و جذاب تر تعریف میکنند حتی بعضی از دوستان و آشنایان را میشناسیم که همیشه در تعریف خاطرات و اتفاقات شاخ و برگ های بیشتری به داستان میدهند تا آنرا جذاب تر کنند.

حالا با علم به اینکه در وجود همه ی ما استعداد داستان سرایی نهفته است به سراغ هنر داستان نویسی برویم و ببینیم این هنر از کی شروع شد چه شکل هایی به خود گرفت و برای یادگیری آن چه باید کرد.

داستان نویسی در ایران:

داستان نویسی از در ایران قدمت دیرینه دارد شاید داستان‌های قرن و صده های قبل به شکل داستان امروزی نبودند اما حکایت و تمثیل و افسانه از مهم‌ترین قالب‌های داستان‌سرایی در قرن‌های گذشته بودند. همچنین داستان‌سرایی در قالب شعر نیز یکی از پر استفاده ترین شیوه‌ها برای داستن‌نویسی بوده است.مثال‌های زیادی برای اینگونه داستان نویسی در تاریخ ادبیات ایران هست که برای مثال معروفترین آنها را میتوان شاهنامه فردوسی و یا سفرنامه ناصرخسرو دانست.

شاهنامه

داستان نویسی به سبک مدرن در ایران در دوران مشروطیت و پس از ترجمه رمان ها و داستان های غربی در ایران رواج پیدا کرد. و این رمان های ترجمه شدند الگویی شدند برای نویسندگان ایرانی که حالا بستر داستان نویسی را از شعر به نثر تغییر دهند.

گام‌های داستان‌نویسی:

پس از آنکه به صورت کوتاه با تاریخچه داستان نویسی و تحولات داستان نویسی در ایران آشنا شدیم باید به این موضوع بپردازیم که برای داستان نویس شدن باید چه راه ها و مراحلی را بپیماییم.

کتاب داستان

  1. خواندن کتاب های داستان:

کسانی که میخواهند داستان نویس شوند خوانندگان حرفه ای داستان هستند. این حقیقیتی است که از هیچکس پنهان نیست.شما اگر میخواهید خوانندگان عاشقانه داستان هایتان را بخوانند باید خودتان نیز عاشقانه مشتاق خواندن داستان باشید.

با خواندن داستان و رمان های موفق و حتی ناموفق شما به آسانی تجربیات نویسندگان این آثار را همراه با خواندن داستان ها میاموزید. هر نویسنده موفق قبل از شروع به نوشتن ده ها کتاب خوانده و پس از آموزش والهام از این کتاب ها شروع به نوشتن میکند

  1. خواندن کتاب های آموزش داستان نویسی:

کتاب های داستان نویسی به شما کمک میکند که تا با تکنینک هایی که داستان نویسان استفاده میکنند بیشتر آشنا شوید و گام های تئوری نویسنده شدن را نیز به شما می آموزند و پیش درآمدی میشوند تا با دانش کافی به گام سوم یعنی شرکت در کلاس های داستان نویسی وارد شوید.قبل از شروع گام سوم به شما پیشنهاد میکنیم این “کتاب داستان نویسی را حتما مطالعه کنید

  1. شرکت در دوره های داستان نویسی:

پس از طی کردن دو گام ابتدایی نوبت به گام سوم یعنی شرکت در دوره های داستان نویسی میرسد این گام تقریبا مهم ترین مرحله تبدیل شدن به یک نویسنده‌ی حرفه ای است با شرکت در کلاس های داستان نویسی شما مبانی و تکنینک های داستان نویسی را از نویسندگان با تجربه‌ای میآموزید که میتوانند سال ها آزمون و خطای خود را به شما بیاموزد و شما دیگر مجبور به تکرار آن آزمون و خطا نیستید.همچنین میتوانید برای افزایش خلاقیت در داستان نویسی در دوره نویسندگی خلاق مکتب مهر شرکت کنید.

مشاهده بیشتر

درس اول: داستان چیست؟

1
تعریف داستان
2
فرق داستان و روایت
3
تفاوت داستان کوتاه،بلند و رمان
4
آزمون درس اول
1 سوال

درس دوم: اهمیت و چرایی داستان‌نویسی

1
چرا داستان مینویسیم
2
ابزار داستان نویسی
3
نقش داستان در زندگی
4
داستان نویسی یک شغل است
5
آزمون درس دوم
4 سوال

درس سوم: روش‌های یافتن موضوع و ایده برای داستان

1
استفاده از تجربه‌های عینی و ذهنی
2
مطالعه و تحقیقات میدانی
3
کتاب خواندن

درس چهارم: نام گذاری داستان

1
اهمیت نام‌گذاری داستان
2
مشخصات یک نام خوب
3
ساختار نام کتاب

درس پنجم: ساختار داستان

1
ویژگی های ساختار داستان
2
ساختار پیرنگ و پلات

درس ششم: معرفی و بررسی عناصر پلات

1
شروع شورانگیز
2
ناپایداری یا گره افکنی

درس هفتم: توضیح عناصر پلات

1
تعلیق
2
نقطه اوج

درس هشتم: توضیح عناصر پلات قسمت دوم

1
مثال‌هایی از نقطه اوج
2
گره گشایی
3
نتیجه گیری
4
پایان بندی

درس نهم:ساختار داستان قسمت دوم

1
معرفی عناصر ساختار داستان
2
موضوع
3
درون مایه یا مضمون

درس دهم: ساختار داستان قسمت سوم

1
زمینه
2
لحن
3
ضربآهنگ یا ریتم
4
فضا یا جو

درس یازدهم: ساختار داستان قسمت چهارم

1
عنوان شخصیت
2
راوی یا زاویه دید

درس دوازدهم: ساختار داستان قسمت پنجم

1
آخرین راوی
2
زبان وسبک
3
تکنیک
خیر این دوره نیاز به پیش نیاز ندارد

اولین دیدگاه را ثبت کنید.

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید
Clicky