Quantcast
افزودن به علاقه‌مندی

نویسندگی خلاق

ثبت نام در دوره

مکتب مهر با برگزاری دوره ی نویسندگی خلاق سعی در برگزاری یک دوره پیشرفته برای داستان نویسان و علاقه‌مندان به خلاقیت در داستان‌نویسی دارد.

این دوره در دوازده درس و به صورت آفلاین در اختیار هنرآموزان قرار می‌گیرد.

مدرس دوره استاد محمد کاظم مزینانی یکی از نویسندگان برجسته و با تجربه کشور هستند.

برای دریافت اطلاعات دقیق و کامل‌تر در مورد آموزش نویسندگی و دوره نویسندگی مکتب مهر تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

دوره نویسندگی خلاق :

در این دوره استاد محمدکاظم مزینانی به تدریس میپردازند و کلاس های دوره به صورت آفلاین برگزار میشود.این دوره برای آن دسته از هنرجویانی که دوره های داستان نویسی مقدماتی را پشت سرگذاشته اند و به دنبال افزایش مهارت های نویسندگی خود هستند مفید است.

سر فصل‌های این دوره به صورتی جذاب و با عناوینی کنجکاو کننده‌ برای هنرجویان طراحی شده‌اند که در ادامه به آنها میپردازیم:

1.مقدمه

2.جهان بدون داستان، یعنی هیچستان

اگر بگوییم جهان با داستان خلق شده است، بیراه نگفته ایم. آن هم با پیرنگی حساب شده و ریزبافت و خوش ساخت.

داستان در ذات طبیعت و کائنات وجود دارد.

راه داستان ایرانی از سرزمین شعر و ادبیات فارسی می گذرد

نویسندگی خلاق

3.راه داستان ایرانی از سرزمین شعر و ادبیات فارسی می گذرد

اقوام ایرانی همواره با اساطیر و افسانه های ملی خود زندگی کرده اند. هر روز و هفته و ماه برای ایرانیان با داستانی آغاز می شد. افسانه های آفرینش، و تقویمی آیینی که برای هر فصل و ماه و هفته و روز سال، داستان و حکایتی داشت. افسانه هایی شاد و انگیزشی.ایرانیان از معدود جوامعی بوده اند که با داستان ها و افسانه ها و حکایات زیسته و همچنان می زیند.

نقش و کارکرد ادبیات فارسی تا بدان اندازه است که می توان ادعا کرد راه جهان های داستانی از سرزمین شعر و ادب فارسی می گذرد.

4.پوشاندن لباس داستان بر تن شعر

شناخت عناصر و ساختار شعر و ادب فارسی، برای داستان نویس ایرانی حیاتی است. این پیشینه ادبی به نویسنده کمک می کند تا به زبان داستانی و سبک نوشتاری خاص خود دست پیدا کند و از طرفیت ها و امکانات شعر و ادب فارسی بهره ببرد. راز این موفقیت نیز در دو چیز است. نوشتن و زیاد نوشتن؛ خواندن و زیاد خواندن!

5.شعر و داستان (بخش اول)

رابطه داستان نویس و داستان،  مثل رابطه عروسک گردان و عروسک نیست. داستان نویس باید مراقب روند داستان و شخصیت ها باشد تا آسیب و بلایی به آنها نرسد. نویسنده هنگامی که داستانی را آغاز می کند، نمی داند که در ادامه چه اتفاقاتی خواهد افتاد. و شخصیت ها او را تا کجاها خواهند برد. ممکن است که او پیشاپیش از طرح و خط داستانی خود آگاهی داشته باشد. اما معمولا اولین کسی که از رویدادهای داستانی غافلگیر می شود، خود اوست.

6.شعر و داستان (بخش دوم)

برای خلق جهان داستانی ناب و یگانه باید دارایی هنگفتی را خرج کنید. و پیش از هرچیز باید مطمئن شوید که آیا دارایی مورد نیاز را دارید یه نه؟ دارایی مورد نیاز چیست؟ تجربه و دانایی. تکلیف تجربه روشن است اما دانایی چگونه به دست می آید؟ دانایی محصول مطالعه و تامل و تحقیقات موشکافانه است.

7.گشت و گذار در جهان های داستانی

چگونه می توانید از توانایی و دانش خویش بهره برداری کنید و این اطلاعات را در قالب داستان به خورد خوانندگان خود بدهید؟و از عدم داستان بیافرینید.

8.آفرینش در عدم

چگونه می توانید از توانایی و دانش خویش بهره برداری کنید و این اطلاعات را در قالب داستان به خورد خوانندگان خود بدهید؟و از عدم داستان بیافرینید.

9. رهاورد نویسنده

داستان نویس پیش از هرچیز باید تکلیف خود را با زمان مشخص کند. زمان در داستان نقش موج را دارد در دریا. بدون موج، حرکتی وجود ندارد. یا بهتر است بگوییم بدون حرکت، موجی بوجود نمی آید.

زمان داستانی، شخصیت داستان شما را ترسیم می کند.

10. لذت و نشئه داستان

داستان باید لذت بخش باشد و خواننده باید از خواندن داستان لذت ببرد؛ بیان شیوا،تجربه های جدید حسی و… نکاتی که خواننده باید در هنگام خواندن داستان از آنها لذت ببرد و این چگونه ممکن است؟

11.داستان بدون درونمایه، فطیر است!

نوشتن داستان وسیله ای است برای توصیف بیان و اندیشه های ما. درونمایه در داستان اخلاقی، پیام داستان است. یا می تواند اشارتی به جهان بینی شما باشد. درونمایه معنای نهفته در داستان شماست. بله. دوران داستان های پیام محور سپری شده است. اما این به معنای بی معنایی داستان نیست. تعادل بین معنا و پیام داستان، از ظریف ترین مهارت های نویسنده است.

این عناوین فقط قسمتی از سرفصل‌های جذاب دوره آنلاین نویسندگی خلاق است. با شرکت در این دوره به حتم میتوان گام هایی استوار برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه ای را برداشت چرا که شرکت در دوره‌های نویسندگی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در راه نویسنده شدن باید پیمود و اگر این کلاس‌ها زیر نظر استادانی مجرب برگزار شود که خود دارای تجربیات ارزنده و موفق در این رشته باشند بی‌شک میتوان این راه را با خیالی آسوده‌تر و اطمینان خاطر بیشتر طی نمود.

12.هیچکس نباید شخصیتتان را زیر سوال ببرد

این عنوان که دارای ایهام است به این مبحث میپردازد که چگونه باید شخصیتی در داستانمان خلق کنیم که منتقدان نتوانند آن را زیر سوال ببرند.

استاد مزینانی مدرس دوره نویسندگی خلاق:

استاد مزینانی

استاد میزنانی مدرس نویسندگی خلاق یکی از بزرگ‌ترین و پر افتخار‌ترین نویسندگان کشور محسوب می‌شود و دارای ده ها جایزه‌ی ادبی هستند.این استاد برجسته کشور حاصل سال‌ها تجربه خود در زمینه‌ی نویسندگی را به واسطه‌ی این دوره در اختیار علاقه‌مندان به نویسندگی و هنرجویان مکتب مهر قرار دادند. همچنین استاد محمد کاظم مزینانی در این دوره به آموزش ابزار‌های تاکتیکی نویسندگی میپردازند و در مورد این ابزار میگویند :«هفت ابزار تاکتیکی که می‌توانید از آن‌ها در نوشتار خود بهره ببرید: ماجرا، گفت وگو، تک‌گویی‌های درونی، احساسات درونی، توصیف، فلش‌بک، و خلاصه‌ی روایی است. وقتی شما از این عناصر به شکل کارامد استفاده کنید تجربه‌ی حسی قوی‌ای را به خواننده‌تان منتقل می‌کنید.»

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درمورد نویسندگی بدانیم

نویسندگی کهنه نمی شود!

نویسندگی و نوشتن از آن دست فعالیت‌هایی است که بشر به رقم تکرار آن از ابتدای خلقت تا کنون نه تنها از آن خسته نشده بلکه به توسعه‌ی هرچه بیشتر آن در قرن‌های مختلف اهتمام ورزیده است و در سال های اخیر با برگزاری دوره‌های نویسندگی سعی در گسترش این هنر و مهارت داشته است.

شاید به توان گفت انسان به نوعی به نوشتن و نویسندگی نیازمند است. انسان ها با نوشتن، روح خود را از استرس و تنش‌ها آزاد میکنند. اما بین نوشته‌ی یک فرد بدون مهارت نویسندگی و یک نویسنده‌ی حرفه‌ای تفاوت‌هایی وجود دارد. اولین نکته‌ی یک نوشته بدون مهارت نویسندگی و نویسنده‌ی با مهارت را میتوان تفاوت هدف های آنها از نوشتن دانست.

[read_more id="1" more="مشاهده بیشتر" less="مشاهده چکیده"]

کسی که مهارت نویسندگی دارد برای نوشتن خلاقانه می‌اندیشد فرآیند نوشتن را طی می‌کند و هدفی را از نوشتن یک متن دنبال می‌کند؛ یک فرد بدون مهارت نویسندگی اما صرفا قلم را بر کاغذ میگذارد و بدون هیچ نقشه‌ی ذهنی کلمات را بر کاغذ می نگارد و از این نگارش هدفی را دنبال نمی‌کند یا اگر به دنبال رساندن هدفی هم باشد چون فرآیند نوشتن را بلد نیست نمیتواند به صورت کامل به هدف خود برسد.

دوره نویسندگی

اما سوال اصلی این است که چگونه میتوانیم یک نویسنده حرفه ای شویم و مهارت های نویسندگی را بیاموزیم؟

برای آموختن هنر و مهارت نویسندگی چندین راه وجود دارد اما باید توجه داشت که تمامی این راه‌ها به تنهایی نمیتواند موثر باشد و همه‌ی آنها تکمیل کننده یکدیگر میباشند.

  1. مراجعه به کتاب های آموزش نویسندگی:

اولین گام برای فراگیری مهارت و هنر نویسندگی خواندن کتاب‌های آموزش نویسندگی است. با خواندن کتاب‌های آموزش نویسندگی شما خود را برای قدم گذاشتن به دنیای نویسندگی آماده میکنید، اصول را میاموزید و برای مرحله ی بعد یعنی شرکت در دوره های نویسندگی خود را آماده میکنید.

اما اگر این گام ابتدایی را به خوبی به اتمام نرسانید شرکت در دوره‌های نویسندگی نیز برایتان سخت می‌شود. پس برای انتخاب و خواندن بهترین کتاب آموزش نویسندگی به مقاله‌ی  “شروع نوشتن با هشت کتاب آموزش نویسندگی“بروید کتاب خود را انتخاب کنید و در مرحله‌ی بعد با ما همراه شوید.

  1. شرکت در دوره نویسندگی:

دوره نویسندگی

شرکت در دوره نویسندگی دومین و مهم‌ترین گام اصلی در آموختن هنر نویسندگی است. بسته به موضوع دلخواه خود برای نوشتن می‌توانید دوره‌ی نویسندگی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

در اغلب دوره‌های نویسندگی به صورت کلی به شما چطور اندیشیدن نحوه‌ی چیدن نقشه ذهنی برای نوشتن و مهارت‌های نوشتن از قبیل انتخاب سبک قلم،جمله سازی صحیح و … آموزش داده می‌شود. دوره‌های نویسندگی درشکل‌ها، موضوعات و اعناوین مختلفی مثل دوره آنلاین یا حضوری،کارگاه های نویسندگی و … برگزار می‌شود.

اما نکته‌ی حائز اهمیت برای انتخاب یک دوره نویسندگی خوب این است که بیشترین تطابق دوره با شرایط با خود را پیدا کنید و بهترین سرفصل ها و آموزش‌ها متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید تا در مسیر آموزش نویسندگی موفق‌تر ظاهر شوید .همچنین اگر علاقه مند به داستان نویسی هستید به شما پیشنهاد میکنیم در دوره داستان نویسی مقدماتی مکتب مهر نیز ثبت نام کنید.

  1. خواندن آثار نویسندگان بزرگ

فرقی ندارد که به کدام یک از حوزه‌های نویسندگی علاقه دارید داستان نویسی،مقاله نویسی نوشتن کتاب های علمی و تخصصی یا تاریخی در هر کدام از زیر شاخه های نویسندگی که جست‌‌‌و‌جو کنید نویسندگان مشهور و پر آوازه ای میابید که با خواندن نوشته های آنها می‌توانید میلیون‌های نکته‌ی جدید بیاموزید.

درست است که گام سوم یه گام فرعی در آموزش نویسندگی به حساب می آید اما با مکمل کردن این گام با دوره‌های نویسندگی نتایج درخشانی برای شما پدید می‌آید و بهره وری دوره‌های نویسندگی را نیز چند برابر خواهد کرد چرا که هر آنچه شما در دوره نویسندگی بیاموزید به صورت عملی در آثار این بزرگان می‌توانید بیابید.

مشاهده بیشتر

درس اول

1
مقدمه

درس دوم

1
جهان بدون داستان،هیچستان

درس سوم

1
راه داستان ایرانی از سرزمین شعر و ادب فارسی میگذرد

درس چهارم

1
پوشاندن لباس داستان بر تن شعر

درس پنجم

1
شعر و داستان بخش اول

درس ششم

1
شعر و داستان بخش دوم

درس هفتم

1
گشت و گذار در جهان های داستانی

درس هشتم

1
آفرینش در عدم

درس نهم

1
رهاورد نویسنده

درس دهم

1
لذت و نشئه داستان

درس یازدهم

1
داستان،بدون درونمایه فطیر است

درس دوازدهم

1
هیچکس نباید شخصیتتان را زیر سوال ببرد
متاسفانه هنوز این امکان برای هنرآموزان فراهم نیست

اولین دیدگاه را ثبت کنید.

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید
Clicky