Quantcast
افزودن به علاقه‌مندی

خوانندگی پاپ (مقدماتی)

ثبت نام در دوره
4.0
1 امتیاز

مکتب مهر با برگزاری دوره آنلاین خوانندگی پاپ مقدماتی سعی برآن داشته امکان آموزش خوانندگی پاپ را حتی برای کسانی که نمیتوانند در دوره ها‌ی حضوری خوانندگی شرکت داشته باشند فراهم سازد.

این دوره به صورت آفلاین و دارای پنج بخش است.

تدریس دوره بر عهده استاد امیر حسین سمیعی از هنرمندان با تجربه و متعهد کشور بوده است.

برای آشنایی بییشتر با اصول خوانندگی پاپ و دوره خوانندگی پاپ مقدماتی مکتب مهر با این مقاله همراه باشید.همچنین پس گذراندن دوره مقدماتی می‌توانید در دوره خوانندگی پیشرفته ثبت نام کرده و به صورت آفلاین از ویدیو هار این دوره استفاده کنید.

با توجه به توانایی های صوتی، هر کس می تواند به نحو احسنت از صدای خودش استفاده کند. یکی از ستون های اصلی خوانندگی مبحث دشیفراژ، سلفژ و یا نت خوانی است..در دوره خوانندگی پاپ مقدماتی می آموزیم تا مشکلاتی که بر سر راه صدا وجود دارد را برطرف کنیم. ابتدا باید بدانیم صداها و فرکانس هاییی که می شنویم را چگونه ارائه بدهیم و چگونه اندام های صوتی و گفتاری مان را با شنیدارمان هماهنگ کنیم.

صدای انسان مانند هر سازی و گاه بهتر از هر سازی احساسات و عواطف را بیان می کند و این معنای اصلی و پایه ای آواز است. بعضی از رهبران ارکستر و آهنگسازان جهانی صدای انسان را بهترین ساز برای همراه بودن یک آهنگساز می دانند. چراکه هم دم دست است  از هر سازی راحت تر به آن می رسیم و هم اینکه می توانیم خیلی از آواهایی که به آن ها نیاز داریم را با آن اجرا کنیم.

آموزش خوانندگی مبتدی

برخی تصور می‌کنند خوانندگی تنها به استعداد بستگی دارد اما واقعیت این است که همه می‌توانند با فراگیری اصول و قواعد خوانندگی از ظرفیت صدای خودشان بهترین استفاده را ببرند و به یک خواننده حرفه‌ای تبدیل شوند.

خوانندگی چیست ؟

آموزش خوانندگی

خوانندگی در لغت به معنی تولید صدای موسیقایی با استفاده از ماهیچه‌های صوتی انسان است.مهارتی فراتر از صحبت کردن چرا که خوانندگی دارای تونالیته و ریتم است.

چگونه خواننده شویم ؟

خواننده شدن نیاز به یادگیری اصول خوانندگی دارد. به همین سادگی!

بعد از یادگیری اصول با تکرار و تمرین به مهارت لازم برای خوانندگی خواهید رسید.

تاریخچه ی آواز و خوانندگی پاپ

آواز جهانی به بخش های مختلفی تقسیم شده است:

۱. آواز دسته جمعی

در زمان های قدیم در کلیساها و گروه های نمایشی اجرا می شد. این آواز فرم های مختلفی مانند موتد، کانتد، پسو، مس، کرال، اوراتوریو و رکوئیم داشته است.

۲. آواز روایت گونه و نمایشی

این سبک به روایت شعر، قصه یا قابی از یک صحنه می‌پردازد. تعزیه مثالی از این نوع آواز است.

۳. خوانندگی

در این نوع از از آواز ارکستر می نوازد و خواننده شعری را با آواز میخواند که به این فرم لید می گویند و ما در فارسی به آن ترانه یا تصنیف می گوییم.

این بخش پرمخاطب ترین بخشی است که با آن مواجه هستیم و خوانندگی پاپ در این دسته قرار می گیرد.

اگر به خوانندگی پاپ علاقمند هستید توصیه می‌کنیم با شرکت در دوره‌های خوانندگی به این علاقه و استعداد جهت بدهید تا به نتیجه مطلوب برسید. دوره خوانندگی مبتدی مکتب مهر با تدریس پایه‌ای این هنر به شما کمک می‌کند کاملا حرفه‌ای در این مسیر حرکت کنید.این روزها همه به فکر یک مسیر سریع و سیر برای رسیدن هستند اما واقعیت این است که هیچ راه میانبری برای مسیر حرفه ای وجود ندارد. باید آهسته و پیوسته گام بردارید.دوره خوانندگی پاپ مقدماتی در  جلسه با تدریس امیرحسین سمیعی ارائه می‌شود.

امیرحسین سمیعی فارغ التحصیل هنرستان موسیقی است و کارشناسی خود را در رشته سینما از دانشگاه هنر معماری تهران اخذ نموده است. در ادامه در دانشگاه کومیتاس ارمنستان در رشته ی آواز کلاسیک موسیقی را دنبال کرده است. در کارنامه هنری او خوانندگی در گروه کر ارکستر سمفونیک صداوسیما، خوانندگی در سمفونی‌های خلیج فارس و دلاوران و آهنگسازی برای موسيقي فيلم دیده می‌شود.

بعد از گذراندن دوره خوانندگی پاپ مقدماتی همه نکات لازم را برای ورود به عرصه خوانندگی می‌آموزید و می‌توانید وارد دوره پاپ پیشرفته شوید. از فواید دیگر این دوره آفلاین بودن آن است که به شما کمک می‌کند هرکجا و هر زمان به یادگیری بپردازید. البته توصیه ما این است که زمان و مکانی خاصی را در نظر بگیرید تا یادگیری بیشتری داشته باشید.

در ادامه به چند نکته و تمرین خانگی برای علاقمندان اشاره می‌کنیم:

انواع صدا در خوانندگی

تصور عموم بر این است که هر فرد تنها دارای یک صداست. اما در واقع هر فرد دارای ۳ نوع صداست!

۱)صدای سینه

۲)صدای میانی

۳)صدای سر

در خوانندگی یاد می‌گیریم چطور از این ۳صدا به درستی استفاده کنیم تا حنجره ما بتواند مانند یک آلت موسیقی عمل کند. استادان موسیقی بر این باورند که صدای انسان مانند هر سازی و گاه بهتر از هر سازی احساسات و عواطف را بیان می‌کند و این معنای اصلی و پایه‌ای آواز است. بعضی از رهبران ارکستر و آهنگسازان جهانی صدای انسان را بهترین ساز برای یک آهنگساز می دانند چراکه همیشه و همه وقت همراه اوست. در بسیاری از قظعات موسیقی خواننده بخشی از موسیقی را با صدای خودش می‌نوازد.

برداشت غلط دیگری که وجود دارد این است که صدا در حنجره تولید و در همانجا پرداخت می شود.تارهای صوتی بسیار ظریف و آسیب پذیر هستند و با فشار بیش از حد متورم شده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و پس از مدتی شما می‌مانید و صدایی خش دار٬ هوادار و بی قدرت. برای جلوگیری از این اتقاق ابتدا باید تنفس درست را بیاموزیم.

تنفس درست در خوانندگی

همانطور که می‌دانید تنفس صحیح٬ تنفس دیافراگمی است. در این تنفس٬ که ما بطور مادرزاد با آن آشنا هستم و به مرور فراموش می‌شود٬ هوا به آرامی وارد ریه ها شده و بدون هیچ گونه فشاری خارج می‌شود.برای آنکه بدانیم چگونه تنش و استرس از تنفس طبیعی جلوگیری می کند لازم است کمی از کارکرد داخلی بدن اطلاع داشته باشیم.

به طور خلاصه و مختصر کار دستگاه تنفس به شرح زیر است :

شش ها روی دیافراگم که پرده ای عضلانی برای جدا کردن حفره سینه از شکم است قرار دارند. دیافراگم به ستون فقرات٬ دنده های پایین و استخوان سینه متصل است و به طور طبیعی به سمت بالا قوس دارد. اما موقع داخل دادن نفس جمع شده و چند سانتی متر پایین می رود. اگر به ریه ها اجازه دهیم که در سینه جا به جا شوند و اگر دیافراگم خود را به حال خود بگذاریم که بالا و پایین رود , تنفس ما مثل تنفس یک بچه کوچک طبیعی و درست خواهد بود که هدف ما رسیدن به همین است .

تنفس دیافراگمی:

تنفس دیافراگمی۱) قرار گرفتن در حالت مناسب

در ابتدا ما باید یک مسیر بدون مانع برای رسیدن هوا به شش ها تامین کنیم. پس صاف بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید و شانه ها را رها کنید تا پایین بیایند (پایین و عقب) در این حالت سینه باز و در حالت مناست قرار می‌گیرد.می‌توانید همین وضعیت را در حالت نشسته با پشت صاف هم فراهم کنید.

۲) دم (هوا را به داخل بکشید)

دستتان را روی شکمتان بگذارید طوری که انگشت وسط روی ناف قرار گیرد٬ شانه ها در وضعیت مناسب قرار دهید و تصور کنید که شکمتان یک بادکنک است که می‌خواهید با نفس کشیدن این بادکنک را از هوا پر کنید.تمرکز خود را روی پر کردن این بادکنک بگذارید و وقتی پر شد هوا را به آرامی از راه دهان بیرون دهید. این کار را چند دقیقه ادامه دهید و به خاطر داشته باشید که شما فقط می خواهید این بادکنک را پر کنید بدون این که شانه ها را بالا بدهید یا سینه را جلو .چه احساسی دارید؟ این کاری است که همیشه برعکس آن را انجام می دادید!

۳) بازدم (بیرون دادن نفس)

وقتی نفس را بیرون می‌دهیم ساختمان بدن طوری طراحی شده که شکم به راحتی به وضع طبیعی اولیه خود برمی‌گردد. برای بازدم کار عضلانی انجام نمی‌شود. تمرکزتان تنها روی رهاسازی و استراحت باشد. بیشتر اوقات در همین حالت وقتی نفس را بیرون می‌دهیم به زور و فشار متوسل می‌شویم! خودمان را منقبض می‌کینم و صد برابر بیشتر از آنچه که لازم است فشار وارد می‌کنیم. چرا این کار را می کنیم؟ دلایل زیادی وجود دارد. عموما افراد وقتی به نت های بالا می‌رسند ناخودآگاه فشار بیشتری وارد می‌کنند زیرا بر این باورند که اجرای نت‌های بالا دشوارتر است پس فشار بیشتری احتیاج دارد. اما واقعیت این است که هرچه فشار هوا روی تارهای صوتی بیشتر باشد کنترل صداهایی که ایجاد می‌شود مشکل‌تر است. در واقع قدرت و هماهنگی صدا بستگی به جریان آرام و منظم هوا دارد که در تنفس صحیح به خوبی فراهم می‌شود.

 

چند نکات ساده ولی موثر برای شروع تمرین خوانندگی در منزل:

1.صدای خود را ضبط کنید و چندین بار گوش دهید تا اشتباهات خود را در بیاورید. به دیگران نیز اجازه گوش دادن دهید چرا که آنها آسان تر می‌توانند راجع به صدای شما نظر بدهند. این کار به تدریج باعث بهبود صدای آواز شما خواهد شد.

2. خودتان را مجبور به خواندن با نت بالا نکنید:

وقتی که شما نیاز به خواندن با نت بالا دارید بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.فکر نکنید با یک شروع سفت و سخت به نتیجه مطلوب می‌رسید. استراحت کنید و اجازه بدهید تا صدایتان به آرامی و کم کم بالا بیاید. اگر صدایتان مجبور به نت بالا کنید به یک نت بد خواهید رسید. پس همیشه صدایتان را کنترل کنید.

3- نوشیدنی های ولرم زیادی بنوشید:

نه یخ زده و نه داغ و خیلی گرم ، این برای تارهای صوتی شما و مفید است.زیرا به سادگی آنها را هیدراته میکند و باعث میشود که بلغم یا مخاطتان بیش از حد پاک شود. آب سرد موجب شوک و تشدید تارهای صوتی و گلوی شما خواهد شد.

4- تمرین عمیق نفس کشیدن:

برای دیافراگم خود،نفس کشیدن عمیق را به یک عادت تبدیل کنید با انجام مداوم و هر روزه به جای نفس آرام،و نگه داشتن هوا درون سینه خود،تمرین کنید تا نفس کشیدن عمیق جزء عادات شما شود، اگر به طور صحیح نفس بکشید،قسمت پایینی شکم شما گسترش میابد،نه قفسه سینه شما.

5- تمرین کنبد تا زمان مناسب برای نفس کشیدن در هنگام آواز را بیاموزید:

در نوشته ها و نت های معمولی عبارات،اغلب با استفاده از کاما یا دیگر نشانه ها،تنظیم می‌شوند.اما ممکن است که نشانه گذاری از اشعار نباشد. شعر را قبل از شروع به خواندن مرور کنید.و این نشانه ها را در جای درست خود یاد بگیرید و در بین این نشانه گذاری ها نفس بکشید.شما باید تنفس را تمرین کنید تا بتوانید بدون تنش،نفس نفس زدن یا فالش شدن آواز بخوانید.

6- اصلاح کنید و آزمایش :

سعی و تلاش کنید تا زمان بندی و بیان عبارات خود را بهتر کنید با مدل های مختلف از تن های سینه و بینی،لهجه ها و سبک ها امتحان کنید تا آنچه که مناسب شماست به دست آید و یک دوست خوب داشته باشید که بتواند انتقاد سازنده و مفید به شما بدهد.

7- در مقابل مردم تمرین آواز کنید:

در هنگام آواز خواندن به مردم نگاه کنید،که ممکن است در ابتدا احساس نا خوشایندی باشد اما با تمرین کردن شما به آن عادت میکنید. اگر نگاه کردن به یک شخص شما را عصبانی میکند،تلاش کنید و به پیشانی یا شانه های آن نگاه کنید و حتی میتوانید قبل از اینکه در مقابل مردم اجرا کنید،این کار را جلوی آیینه تمرین کنید.

8- انتقادات را بپذیرید:

سعی کنید که قبل از هر کاری جلوی دوستان یا خانواده و یا هر کسی که با آن احساس راحتی بیشتری دارید،اجرا کنید. اعضای خانواده معمولا سعی میکنند که عکس العمل و واکنش شیرینی را انجام دهند و نظرات واقعی خود را ندهند در حالی که دوستان خوب، آزادانه نظرشان را به ما میگویند.آماده باشید تا حتی گاهی به خودتان بخندند.

9 – از خوانندگی خودتان لذت ببرید(با خودتان کیف کنید):

در مواقعی که اشتباه میکنید،نشان دادن اعتماد به نفس همراه با کمی لبخند، میتواند سرگرم کننده هم باشد ، همینطور ممکن است یک موفقیت عظیم هم برای شما به ارمغان بیاورد.

10- پافشاری و پشتکار داشته باشید:

استعداد کمک میکند و موثر است،اما پافشاری مهم تر است به کارتان ادامه دهید و کیفیت و لیست کارتان را بهبود ببخشید.یادگیری و توسعهدتکنیک های آوازی ،قدرت صدا و حضور درصحنه را ادامه دهید.

به یادگیری ؛فروختن آهنگ خود؛ به حضار ادامه دهید.

از قرار دادن دستتان بر روی قلبتان و یا اشاره به آسمان و یا کمی راه رفتن در لحظات مناسب با صداقت، و یا حتی کمی غم و اندوه در صدای خود،و گاهی حس طنز آمیز متناسب با هر آهنگ میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.

تنفس صحیح تنها بخشی کوچکی از نکات خوانندگی پاپ است.

دوره خوانندگی پاپ مقدماتی مکتب مهر:

این دوره مناسب هنرآموزانی است که به یادگیری خوانندگی پاپ علاقه‌مند بوده و میخواهند این هنر را به صورت پایه ای بیاموزند.

در این دوره استاد امیرحسین سمیعی به تدریس میپردازند.

 

 

 

مدرس دوره خوانندگی پاپ مقدماتی مکتب مهر

امیر حسین سمیعی خواننده و نوازنده نام آشنای ایرانی تدریس دوره خوانندگی پاپ مقدماتی را برعهده دارد او فارغ التحصیل رشته آواز کلاسیک از دانشگاه ارمنستان است،امیر حسین سمیعی موسیقی را نزد استادانی بزرگی همچون استاد محسن نفر،اسفندیار قره باغی و …. آموخته است.

استاد سمیعی تدریس آواز کلاسیک را از سال 1384 آغاز کرده است.

مشاهده بیشتر

درس 1

1
معرفی دوره خوانندگی پاپ (مقدماتی)
2
مقدمات آواز و آشنایی با تقسیم بندی صدا ها

درس 2

1
معرفی دوره
2:01
2
مقدمات آواز 1
3:15
3
مقدمات آواز 2
6:10

درس 3

1
دشیفراژ 1
6:33
2
دشیفراژ 2
3:50
3
دشیفراژ 3
3:34
4
دشیفراژ 4
4:17
5
مقدمات آواز 1
8:23
6
مقدمات آواز 2
13:26
7
مقدمات آواز 3
1:50

درس 4

1
(دشیفراژ_چنگ) 1
3:48
2
(دشیفراژ_چنگ) 2
2:44
3
(دشیفراژ_چنگ) 3
3:19
4
(دشیفراژ_چنگ) 4
4:32
5
(دشیفراژ_چنگ) 5
2:51
6
دشیفراژ 1
2:36
7
دشیفراژ 2
9:46
8
دشیفراژ 3
9:06
9
دشیفراژ 4
4:25
10
دشیفراژ 5
3:02
11
دشیفراژ 6
1:34
12
دشیفراژ 7
2:04
13
دشیفراژ 8
1:29
14
دشیفراژ 10
6:53
15
دشیفراژ 11
2:49
16
دشیفراز 12
5:50
17
دشیفراژ 13
4:16
18
دشیفراژ 14
4:03

درس 5

1
دشیفراژ
7:18
بله استاد استاد خودشون تجربه خوانندگی و آهنگسازی دارن و همچنین در رشته موسیقی تحصیل کردن
4.0
4 از 5
1 امتیاز

جزئیات امتیازات

ستاره 5
0
ستاره 4
1
ستاره 3
0
ستاره 2
0
ستاره 1
0

{{ review.user }}

{{ review.time }}
 

نمایش بیشتر
برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید
Clicky