Quantcast
افزودن به علاقه‌مندی

خط تحریری(1)

ثبت نام در دوره

مکتب مهر با برگزاری دوره خط تحریری (1) سعی برآن دارد که برای علاقه‌مندان به رشته خوشنویسی با خودکار و جذاب امکان آموزش غیر‌حضوری و آنلاین را فراهم سازد.

این دوره به صورت آفلاین و در دوازده بخش برگزار میگردد.

تدریس این دوره را استاد حشمت الله نوروزی از خوشنویسان پرآوازه و باتجربه کشور بر عهده دارد.

برای آشنایی بیشتر با هنر خوشنویسی با خودکار و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دوره خوشنویسی با خودکار مکتب مهر تا انتها با ما همراه باشید.شما علاقه مندان پس از گذراندن این دوره میتوانید دوره خط تحریری (2) که ادامه مباحث خط تحریری(1) هست را در سایت مکتب مهر تهیه و استفاده کنید.

درباره آموزش خوشنویسی با خودکار

یکی از مهارت‌هایی که همه‌ی افراد در سال‌های اولیه‌ی تحصیل خود یاد می‌گیرند، مهارت نوشتن است. آشنایی با حروف، آشنایی با کلمات و یادگیری چگونگی تفکیک و نگارش آنها آنقدر که حالا برای ما ساده است برای کودکان هفت یا هشت ساله ساده نیست و اگر نگاهی به دفترهای مشق آنها بیاندازید چیزی جز کلمات درشت و بی‌قواره نمی‌بینید! این روند حتی درباره نحوه نوشتار خودمان هم صدق می‌کند. مرور زمان نحوه نگارش و نوشتار هر فرد را دستخوش تغییر می‌کند (منوط به اینکه دائما با نوشتن دست و پنجه نرم کنیم)؛ اما این یک واقعیت پذیرفته شده است که در عین استعدادی بودن خط زیبا، خوشنویسی یک هنر اکتسابی است که به مانند هر توانمندی دیگری با تمرین تا حد قابل ملاحظه‌ای قابل بهتر شدن است. اگرچه دست‌خط هر کدام از ما منحصر به خودمان است و صرفا ترسیم و تصویرسازی حروف است، اما خوشنویسی و بصورت خاص خوشنویسی با خودکار، هنر زیبا نوشتن است. تفاوت میان دست‌خط و خوشنویسی هم در روند دست گرفتن خودکار یا هر نوشت افزار دیگر، روند آغاز و پایان نگارش حروف، ضخامت جوهر نوشت‌افزار در ادای نگارش حروف، و در انتها تفاوت چشم‌نواز نحوه‌ی کنار هم قرار گرفتن حروف با دستخط زیبا و دلنشین است. ما می‌خواهیم در این مطلب در مورد هنر ستودنی خوشنویسی با خودکار و آموزش هنر خوشنویسی با خودکار نکاتی را بیان کنیم.

قواعد خوشنویسی با خودکارآیا خوشنویسی صرفا به خوشنویسی با خودکار خلاصه می‌شود؟

خوش نویسی نوعی هنر تجسمی است که اساسا بر نوشتن زیبا متمرکز است. خوشنویسی معمولا با استفاده از ابزارهای خاصی مانند روان‌نویس، قلم خوشنویسی، قلمو و غیره انجام می‌گیرد و خوشنویسی با خودکار یکی از شاخه‌های درخت تنومند خوشنویسی به حساب می‌آید. تاکید در خوشنویسی بر جنبه‌ی زیبانویسی است و انتظار می‌رود که شکل حروف و کلمات به زیبایی و در یک حرکت به نگارش در آیند. خوشنویسی در آثار دینی یا ادبی از دیرباز مورد توجه زیادی بوده است. کتاب‌های قدیمی همه با خطوط تحریری نوشته می‌شدند و کتاب‌های اشعار مانند دیوان حافظ هم خط زیبا و تحریری خاص خودشان را دارند.

به طور کلی وقتی صحبت از خوشنویسی می‌شود، این کلمه یک اصطلاح کلی است که شامل سبک‌های مختلف نوشتاری می‌شود. خوشنویسی در هر فرهنگی دارای جایگاه ویژه‌ای است. شما هم حتما با خوشنویسی غربی (الفبای لاتین)، خوش نویسی فارسی، خوشنویسی چینی، ژاپنی، عربی و غیره مواجه شده‌اید. در این مطلب تمرکز ما بر آموزش خوشنویسی فارسی با خودکار خواهد بود.

خط شما بخش مهمی از شخصیت و گذشته شماست، گذشته خود را در آینده زیبا کنید

مهارت خوشنویسی با خودکاراهمیت خوشنویسی ایرانی و اسلامی

همانطور که اشاره کردیم خوشنویسی در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد اما اهمیت آن در مشرق زمین و به ویژه کشورهای اسلامی بسیار بیشتر است. خوشنویسی اسلامی و ایرانی در تلاش است تا تعادلی میان مفیدبودن، زیبایی و کارآیی و همینطور پویایی ارتباط برقرار کند. ارتباط متناسب میان قالب و محتوا در خوشنویسی ایرانی و اسلامی با زیبایی، آراستگی و ملایمت، شکل مناسبی برای معانی مختلف فراهم می‌کند.

پیش از ورود اسلام به ایران، خط‌های پهلوی، میخی و اوستایی وجود داشت و با ورود اسلام، الفبای عربی جای خطوط قبلی را از آن خود ساخت. به این ترتیب، خوشنویسی الفبای فارسی در ایران اسلامی به هنری ارزشمند و مقدس تبدیل شد. اولین سبک خوشنویسی در ایران، خوشنویسی به خط نسخ بود اما پس از آن شیوه‌های دیگری مانند نستعلیق و شکسته نستعلیق ابداع شد که طرفداران زیادی هم پیدا کرد.

خوشنویسی خط تعلیق

اولین خطی که در ایران مورد استفاده‌ی هنرمندان قرار گرفت، خط تعلیق است. در این خط، کلمات و حروف یکنواخت نیستند و کلمات گاهی به صورت ریز و گاهی درشت نوشته می‌شوند.

خوشنویسی خط نستعلیق

نستعلیق از معروف‌ترین شیوه‌های خوشنویسی در ایران است که با ورود آن، سبک تعلیق کنار گذاشته شد. نستعلیق توسط فردی به نام میرعلی تبریزی و از ترکیب دو خط نسخ و تعلیق به دست آمد. این نوع خط، دارای نظم، اعتدال، متانت و دایره‌های ظریف و موزونی است که باعث شده آن را با عنوان عروس خطوط اسلامی نام‌گذاری کنند. بر خلاف خط تعلیق، در خط نستعلیق کلمات و حروف دارای زیبایی و هماهنگی زیادی هستند.

خوشنویسی خط شکسته نستعلیق

نیاز به تند نویسی در خط نستعلیق باعث شد خط شکسته‌ی نستعلیق به وجود آید. در خط شکسته‌ی نستعلیق حرکت قلم راحت و سریع است و گاهی اوقات ترکیب حروف با یکدیگر به نوشته زیبایی خاصی می‌افزاید.

ضرورت آموزش خوشنویسی با خودکارمبدع آموزش خوشنویسی با خودکار

یکی از ملزومات خوشنویسی که آن را برای افراد دشوار می‌ساخت نیاز به قلم و جوهر بود. هنر خوشنویسی با خودکار از اوایل دهه‌ی شصت خورشیدی و توسط استاد حسن غلامرضاپور معرفی شد. استاد غلامرضاپور با سال‌ها تجربه و تخصص در زمینه‌ی خوشنویسی به این نتیجه رسید که خوشنویسی با قلم و دوات و به سبک سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه‌ی افراد باشد. آنچنان که سطح استعداد افراد متفاوت بود و بسیاری در عین توانمندی در عرصه خوشنویسی با نوشت‌افزارهای جدید، هرگز نمی‌توانستند با قلم‌های سنتی همان سبک را به خوبی پیاده کنند.

بعلاوه افزایش استفاده از خودکار، خودنویس، روان‌نویس و غیره در فعالیت‌های روزمره نیز وجود داشت و به این ترتیب آموزش خوشنویسی با خودکار می‌توانست موثرتر و کاربردی‌تر باشد. ایشان با معرفی خوشنویسی با خودکار، این روش نوشتاری را بهترین روش برای نوشتن خط فارسی دانست و باور داشت با استفاده از خودکار می‌توان به خوبی و با توجه به اصول و قواعد خوش نویسی، به زیبایی نوشت.

بعلاوه افزایش استفاده از خودکار، خودنویس، روان‌نویس و غیره در فعالیت‌های روزمره نیز وجود داشت و به این ترتیب آموزش خوشنویسی با خودکار می‌توانست موثرتر و کاربردی‌تر باشد. ایشان باور داشت ساچمه و نوک کروی خودکار یکی از مزایای این نوشت‌افزار به حساب می‌آید و با استفاده از خودکار می‌توان به خوبی و با توجه به اصول و قواعد خوش نویسی، به زیبایی نوشت. استاد غلامرضاپور با ابتکار و نوآوری در شیوه‌ی رایج نوشتن و ابداع خوشنویسی با خودکار، خوشنویسی با خودکار را یکی از بهترین روش‌ها برای زیبانویسی معرفی کرد و این هنر ارزشمند را به همگان معرفی نمود. ایشان بر این اعتقاد بودند که علم و هنر اکتسابی است و هرکسی استعدادذاتی آموختن هر کمالی را دارد.

ضرورت زیبا نویسی و خوشنویسیضرورت و اهمیت آموزش خوشنویسی با خودکار

خوشنویسی و زیبانویسی آمیخته با حیات فردی و اجتماعی انسانی است. این مساله به ویژه در جامعه‌ی ما که دارای تاریخی طولانی در هنر خوشنویسی است از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار است. خط خوش و زیبا می‌تواند نمایانگر شخصیت ما باشد و خوش‌خطی در وهله‌ی اول از نظر بصری زیبا و چشم‌نواز و در نهایت برای بیننده لذت‌بخش خواهد بود. متنی که با دست‌خطی زیبا، خوانا و آراسته نوشته می‌شود ادب و احترام نویسنده‌ی متن به مخاطب را نشان می‌دهد.

خط خوب کالایی کمیاب – اهمیت آموزش خوشنویسی با خودکار در زمان تحصیل

داشتن خطی خوب و زیبا گوهر کمیابی است که کمتر کسی از آن بهره‌مند است. افراد زیادی مراتب بالای آموزشی و شغلی را کسب می‌کنند اما از نظر زیبانویسی مهارت بسیار اندکی دارند و حتی می‌توان دستخط آنها را ناخوانا دانست. این مشکل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها عدم آموزش صحیح و مستمر در دوران تحصیلی افراد به ویژه در دوره‌های اولیه‌ی یادگیری خط و نوشتن است. آموزش خوشنویسی باید در تمام مقاطع تحصیلی گنجانده شده و کم‌اهمیت شمرده نشود.

زبان نوشتار، روشی برای انتقال افکار و ارتباط است که برای هرکسی در هر شغل و مقامی کاربرد خواهد داشت و همه به نوعی با خوشنویسی سروکار دارند. بنابراین نوشتن به خط خوانا باید به صورت جدی و به روش درست در برنامه‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد. نوشتن صرفا به روی کاغذ آوردن کلمات و جملات نیست، نوشتن باید با زیبانویسی و خوانایی ترکیب شود و این هنری است که باید در زمان تحصیل در آموزش مورد توجه قرار گیرد.

آداب خوشنویسی

آداب خطاطی و خوشنویسی

غلامحسین امیرخوانی یکی از هنرمندان و خوشنویسان معاصر ایران است که در نستعلیق‌نویسی شیوه‌ای خاص خود دارد که مورد نوجه خوشنویسان دیگر نیز قرار گرفته است. خوشنویسان معاصر دیگر به طور مستقیم یا غیرمستقیم از خط این هنرمند خوشنویس مشق گرفته‌اند. این هنرمند در مقدمه‌ی کتاب خود با عنوان “رسم‌الخط امیرخانی” با بیان شعر، آداب خطاطی یا خوشنویسی و رسم‌الخط را اینطور بیان می‌کند:

پنج چیز است که تا جمع نگردد با هم                  هست خطاط شدن نزد خرد امر محال

دقت طبع و وقوفی ز خط و خوبی دست         طاقت محنت و اسباب کتابت به کمال

گر از این پنج یکی راست قصوری حاصل                ندهد فایده گر سعی نمائی صد سال

دقت طبع

منظور از دقت طبع، ریزبین بودن و نکته سنج بودن هنرآموز خوشنویسی است. هنرآموز باید خوب نگاه کند، خوب ببیند و در ذهن خود بسپارد. به خاطرسپردن سیاهی خط و سفیدی بین کلمات را به یاد بسپارد و به اصطلاح به تمام نکات و ظرافت‌های خط دقت داشته باشد.

وقوفی ز خط

هنراموز خطاطی باید به خوبی قواعد خوشنویسی را یاد گرفته و از آنها استفاده کند. برای مثال باید بداند که حرق “ب” پنج، نه و یازده نقطه است. بنابراین نباید این حرف را بلندتر (برای مثال 12 نقطه) بنویسد. این قاعده باید در مورد همه‌ی حروف، کلمات و اتصالات رعایت شود.

خوبی دست

هر هنری نیازمند استعدادی ذاتی و درونی است. خوشنویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به هر حال، زمانی که علاقه و استعداد وجود داشته باشد می‌توان به موفقیت دست پیدا کرد.

طاقت محنت

برای رسیدن به موفقیت در هر کاری باید سختی‌ها و مشقت‌هایی را تحمل کرد. هنر خوشنویسی نیز بدون تحمل این سختی‌ها امکان‌پذیر نیست. سختی راه کلاس، ساعت‌ها نشستن و نوشتن مداوم، ناامید نشدن از اشتباهات و دلسردنشدن سختی‌هایی است که باید در این مسیر تحمل کرد. این سختی‌ها باعث می‌شود هرکسی نتواند خوشنویس شود زیرا هرکسی تحمل این همه سختی و محنت را ندارد.

اسباب کتابت به کمال

برای خوشنویس شدن و موفق شدن در چهار مرحله‌ی قبلی لازم است ابزار و وسایل مناسب و کافی نیز داشته باشید. استفاده از ابزار نامناسب فرد هنرجو را خسته می‌کند بدون آنکه نتیجه‌ای از کارش گرفته باشد. با یک قلم نامناسب نمی‌توان حروف را به خوبی نوشت و ظرافت‌ها را به خوبی اجرا کرد. کاغد نامناسب نیز به ویژه در طراحی با قلم نی، مانع حرکت درست و آسان قلم می‌شود.

اکتسابی بودن هنر خوشنویسی با خودکار

خوش خط بودن چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیافتد. با گذراندن دوره‌های آموزش خوشنویسی با خودکار هم کسی تضمین نمی‌کند در پایان دوره شما به زیبایی بنویسید! و البته اگر به دنبال کلاس و آموزش هم نیستید بد خط بودن خودتان را به نوع خودکار مورد استفاده‌تان ربط ندهید. آنچه باعث می‌شود خطی خوش داشته باشید تمرین مناسب و رعایت اصول و قواعد درست نویسی است. پیشرفت در خوشنویسی با خودکار و خودنویس به میزان تمرین شما بستگی دارد. بنابراین هر کجای کار که هستید به دنبال یادگیری قواعد درست نویسی باشید و تمرین روزانه را فراموش نکنید.

کاربرد خوشنویسی با خودکارکاربردی بودن آموزش خوشنویسی با خودکار

امروزه که خودکار یکی از ابزار پراستفاده و کاربردی در نوشتن است هنرمندان خوشنویس از فنون خوشنویسی با خودکار نیز استفاده می‌کنند. خوشنویسی با خودکار هنری است که کاربردی‌تر از خطاطی با قلم است و می‌توان بدون نیاز به دوات و قلم در هر موقعیتی این هنر را به رشته‌ی تحریر درآورد. خوشنویسی با خودکار بیشتر به خط‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق انجام می‌شود. در خط تحریری به خاطر ایجاد فشاری یکسان نمی‌توان قوت و ضعف را اجرا کرد اما در خوشنویسی به وسیله‌ی خودکار، با افزایش و یا کاهش فشار می‌توان نازکی و ضخامت را تنظیم کرد و جلوه‌ی بسیار زیباتری به خط داد.

خودکار از آن جهت پرکاربرد و راحت‌تر است که نوک ساچمه‌ای و کروی آن و همینطور کیفیت و غلظت جوهر خودکار، امکان کنترل و اجرای دقیق‌تر حروف را فراهم می‌کند. بعلاوه ثبات نوک ساچمه‌ای خودکار و استحکام آن باعث می‌شود در پیاده‌سازی قواعد و اصول خوشنویسی تناسب رعایت شود. با این ویژگی‌ها کاربردی بودن و همینطور پرطرفدار بودن این ابزار برای خوشنویسی بدیهی است.

لوازم مورد نیاز برای خوشنویسی

خوشنویسی با خودکار هنری است که با کمترین امکانات هم می‌توان انجام داد. برای این کار نیاز به یک خودکار، کاغذ و زیردستی دارید. البته توصیه‌هایی برای انتخاب ابزار مناسب وجود دارد که بهتر است به آن توجه کنید. بهترین خودکار برای خوشنویسی، خودکاری با سر 1.6 میلی‌متری است اما در مورد کاغذ هیچ نکته‌ی خاصی وجود ندارد. برای خوشنویسی می‌توانید از انواع کاغذ معمولی، کارت پستال، کاغذهای دفتر و حتی برگه‌های کاهی چرک‌نویس استفاده کنید. یک زیردستی نرم نیز برای راحتی کار شما موثر خواهد بود. این زیردستی بهتر است به صورتی باشد که با فشار کمی فرو رود تا ضخامت خطوط بیشتر شود. البته به این نکته هم توجه کنید که این نرمی نباید به صورتی باشد که باعث سوراخ یا پاره شدن کاغذ شود. بهترین زیردستی برای خوشنویسی با خودکار یک زیردستی چرمی است.

قواعد آموزش خوشنویسی با خودکار

هر کاری بر اساس مجموعه‌ای از قواعد و اصول انجام می‌شود. خوشنویسی با خودکار نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای خوشنویسی با خودکار باید با قواعد خوشنویسی و اصول زیبانویسی آشنا باشد. بدون دانستن چگونگی حرکت درست، چیدن کلمات در کنار هم و غیره نمی‌توان زیبا نوشت. آموزش این قواعد نیز از مبتدی تا پیشرفته وجود دارد. در ادامه به برخی از قواعد کلی خوشنویسی با خودکار اشاره می‌کنیم.

فاصله چشم تا صفحه کاغذ

برای سلامتی چشم‌ها لازم است فاصله‌ی چشم تا کاغذ حفظ شود. این فاصله بر اساس عوامل مختلفی از جمله نور، قدرت دید چشم و اندازه‌ی کلمات مشخص می‌شود اما به طور کلی در خط تحریری اگر نور کافی و بینایی معمولی باشد، فاصله‌ی چشم تا صفحه‌ی کاغذ باید حدود 25 سانتی‌متر باشد. فاصله‌ی نزدیک‌تر از این به هیچوجه توصیه نمی‌شود.

طریقه صحیح نشستن در زمان خوشنویسی با خودکار

علاوه بر سلامت چشم در حفظ فاصله‌ی مناسب با کاغذ، فرم بدن و نحوه‌ی نشستن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. نشستن نامناسب به ویژه برای مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب‌هایی جدی به ستون فقرات و گردن شود. به همین خاطر لازم است تمرین خوشنویسی ترجیحا روی زمین انجام نشود و از یک میز شیب‌دار مخصوص تحریر استفاده شود.

روش صحیح گرفتن قلم در دست

آنچه می‌تواند تفاوت زیادی در شیوه‌های نوشتن افراد مختلف ایجاد کند، شیوه‌ی نگه داشتن خودکار یا مداد در دست است. برای خوشنویسی با خودکار لازم است خودکار در میان دو انگشت شست و اشاره قرار گیرد و در نهایت به انگشت وسط تکیه دهد. خودکار در دست باید راحت نگه داشته شود چراکه محکم گرفتن آن موجب خستگی زودهنگام شود.

میزان فشار بر قلم و روی کاغذ

فشار آوردن بر خودکار در خط تحریری کاملا طبیعی است و راحتی و آسانی در نوشتن یک اصل اساسی و مهم محسوب می‌شود. اصل مهم دیگر رعایت و حفظ یکنواخت ضخامت در همه‌ی قسمت‌های کلمه است زیرا خط تحریری با ابزارهایی مانند خودکار، روان‌نویس، مداد و امثال این نوشته می‌شود اما در خط تحریری هنری مانند خط نستعلیق، این ظرافت‌ها و ضخامت‌ها با قلم نی ایجاد می‌شود و می‌توان در جاهای مختلف حروف و کلمات از لحاظ ظرافت و ضخامت تفاوت ایجاد کرد. این تغییر ضخامت در خط تحریری با قلم نی بر جذابیت نوشته نیز می‌افزاید.

در خط تحریری با خودکار با فشار وارد کردن بر برخی از قسمت‌های حروف می‌توان ضخامت بیشتری ایجاد کرد. برای این کار زیردستی باید نسبتا نرم باشد تا بتوان با فشار قلم روی کاغذ ضخامت مورد نظر را ایجاد کرد.

معرفی اپلیکیشن‌های آموزش خوشنویسی با خودکار

خوشنویسی با خودکار به تازگی و از دهه‌ی شصت معرفی شده و در میان افراد مختلف، طرفدارانی پیدا کرده است. دست‌خط هر کس نشانی از شخصیت و هویت اوست و به همین خاطر زیبا نوشتن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر تصمیم دارید روشی در آموزش خوشنویسی با خودکار را امتحان و زیبا نویسی را تمرین کنید، اپلیکیشن‌های کاربردی زیادی هست که می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه به معرفی چند برنامه‌ی آموزش خوشنویسی با خودکار می‌پردازیم.

اپلیکیشن خوشنویسی نیکوپن

اپلیکیشن نیکوپن یکی از جامع‌ترین برنامه‌های خودآموز خط نستعلیق با خودکار است. در این برنامه شیوه‌ی تحریر به خوبی در فیلم‌ها و تصاویر آموزش داده شده و سرمشق‌هایی برای تمرین ارائه می‌شود. شاید بتوان گفت نیکوپن به تنهایی می‌تواند نیاز شما به آموزش خوشنویسی با خودکار را برطرف می‌کند‌. در این برنامه علاوه بر خوشنویسی فارسی با خودکار، می‌توانید خوشنویسی انگلیسی با خودکار را نیز بیاموزید. البته لازم به ذکر است برخورداری از خدمات این اپلیکیشن مستلزم پرداخت هزینه است.

آموزش خوشنویسی با خودکار با نرم‌افزار خوشنویس نوین

خوشنویس نوین یکی دیگر  از اپلیکیشن‌های آموزش خوشنویسی خط نستعلیق با خودکار است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید با استفاده از انواع خودکار و کاغذ، زیبا نویسی به خط نستعلیق را تمرین کنید. این برنامه شامل بیش از 90 دقیقه آموزش تصویری است و با تمرین‌هایی که آماده شده است افراد می‌توانند با خط نستعلیق و سبک نوشتن آن آشنا شوند. از مزایای استفاده از این نرم‌افزار سرعت کمتر آموزش‌ها است و هنرآموزان می‌توانند با دقت شیوه‌ی صحیح خوشنویسی و درست‌نویسی با خودکار را بیاموزند.

معرفی کتاب در خصوص آموزش خوشنویسی با خودکار

با توجه به بیشتر شدن اهمیت خوشنویسی در زندگی روزمره، افراد زیادی به دنبال یادگرفتن این هنر هستند. جدای از نرم‌افزاهایی که برای آموزش خوشنویسی و تمرین خط طراحی شده‌اند کتاب‌های زیادی نیز در این خصوص تالیف و جمع‌آوری شده است. از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به “رسم‌الخط امیرخانی” و آداب‌الخط امیرخانی” آثار گرانقدر هنرمند خوشنویس معاصر غلامحسین امیرخانی اشاره کرد. مجموعه کتاب‌های 5 جلدی خط که توسط انتشارات بین‌المللی گاج تهیه و تدوین شده است نیز کتابی برای کسب مهارت‌های زیبانویسی است.

کتاب “آموزش خوشنویسی با خودکار نوین تحریر” اثر آزاده رستمی، اثر دیگری است که حاوی سرمشق‌هایی برای یادگیری خط است و مناسب تمام سنین آماده شده است. کتاب دیگر، “آموزش خوش‌خطی با خودکار” تالیف محمدمهدی اسمعیل زاده است. این کتاب برای آموزش خط نستعلیق (نستعلیق پیشرفته) است.

اهمیت و آموزش خوشنویسی با خودکار

یکی از نکات مهم در مورد هر فردی، نوع دست‌خط و خوشنویسی اوست. وقتی روی کاغذ مطلبی می‌نویسید شاید تصور کنید خوانا بودن مطلب شما کافی است، اما زیبا نوشتن چیزی است که شما را از دیگران متمایز می‌کند. خوشنویسی لزوما نیاز به قلم چوبی و ابزارهای خاصی ندارد. هرکسی که نیاز به نوشتن مطلبی دارد معمولا از خودکار برای این کار استفاده می‌کند و به همین خاطر خوشنویسی با خودکار هنری است که به صورت روزمره هرکسی ممکن است به آن احتیاج پیدا کند. هرچه خط شما زیباتر باشد در نظر دیگران ستودنی‌تر خواهید بود. به همین خاطر بهتر است برای داشتن خطی زیباتر تلاش کنید و زیبانویسی با خودکار را تمرین کنید.

دوره خوشنویسی با خودکار مکتب مهر:

در این دوره به صورت پایه ای و اصولی به مبحث خوشنویسی با خودکار پرداخته میشود، همچنین این دوره برای علاقه‌مندان از سطح مبتدی تا متوسط مفید واقع میشود. استاد حشمت الله نوروزی در این دوره به تدریس پرداخته و تجربیات خود در هنر خوشنویسی را در اختیار هنرآموزان این دوره قرار میدهد.

این دوره در دوازده جلسه برگزار میشود که سرفصل های آن به شرح زیر است:

درس اول:

وسایل مورد نیاز

درس دوم:

حرف ک

درس سوم:

دایره های مستقیم

درس چهارم:

دایره های معکوس

درس پنجم:

انواع کشیده ها کشیده تخت یا مسطح

درس ششم:

کلمات منفصل یا جدا

درس هفتم:

مفردات متصل

درس هشتم:

کلمات دو حرفی در اتصال به حرف ب

درس نهم:

دندانه های واحد یا تنها

درس دهم:

مفردات متصل به حرف ک

درس یازدهم:

سطر نویسی یا نگارش جمله

درس دوازدهم:

صفحه آرایی

لینک ثبت نام شرکت در دوره ی حضوری خط تحریری با استاد حشمت الله نوروزی:

خط تحریری

مدرس دوره خوشنویسی با خودکار مکتب مهر:

استاد حشمت الله نورورزی از اساتید با تجربه و پر افتخار خوشنویسی تدریس این دوره را برعهده دارند. همچنین او گواهینامه فوق ممتاز خوشنویسی انجمن خوشنویسان را دارا میباشد که معادل با مدرک دکترا است.

استاد نوروری از استاید خوشنویسی دانشگاه هایی همچون دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه آزاد اسلامی است.

از افتخارات بیشمار او میتوان به: رتبه سوم جشنواره هنرهای معاصر اسلامی و رتبه نخست جشنواره کتابت تحریری یک صفحه از قرآن کریم اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

درس اول

1
مقدمه
2
وسایل مورد نیاز
3
حروف ایستاده وکشیده

درس دوم

1
مقدمه
2
حروف ک و اتصالات
3
حروف ریز اندام
4
تمرین

درس سوم

1
مقدمه
2
حروف ق،ن،ل
3
حروف س،ص،ی

درس چهارم

1
مقدمه
2
حرف ج
3
حرف ع
4
جمع بندی دایره ها
5
تمرین

درس پنجم

1
مقدمه
2
کشیده تخت
3
کشیده منحنی
4
کشیده معکوس
5
طراحی ط،م،ه
6
تمرین

درس ششم

1
مقدمه
2
کلمات منفصل
3
نقطه
4
جمع‌بندی

درس هفتم

1
مقدمه
2
مفردات متصل به حرف الف
3
تمرین

درس هشتم

1
مقدمه
2
اتصلات ب
3
اتصلات ف

درس نهم

1
مقدمه
2
املا دندانه‌های واحد
3
دندانه‌های متصل به کشیده و دندانه شاخص
4
جمع‌بندی

درس دهم

1
مقدمه
2
مفردات متصل ک
3
مفردات متصل به د
4
مفردات متصل به ر
5
جمع‌بندی

درس یازدهم

1
مقدمه
2
نکات اولیه سطر نویسی
3
نگارش جمله
4
الویت کشیده ها
5
جمع بندی

درس دوازدهم

1
مقدمه
2
صفحه آرایی
3
نمونه نویسی نستعلیق
4
نمونه خط تحریری
5
نمونه خط شکسته
6
جمع‌بندی
پاسخ:مکتب مهر به زودی قصد دارد این امکان را برای هنرجویان فراهم سازد
پاسخ: استاد نوروزی گواهینامه فوق ممتاز خوشنویسی انجمن خوشنویسان را دارا میباشد که معادل با مدرک دکترا است. برای آشنایی بیشتر با مدرس دوره میتوانید به توضیحات دوره مراجعه کنید.
پاسخ:بله استاد نوروزی از اساتید انجمن خوشنویسان و چند دانشگاه مطح کشور میباشند.
پاسخ:شرکت در این دوره از محدودیت سنی برخوردار نمیباشد.
پاسخ:پیشرفت در دوره ها بستگی به تلاش و صرف وقت بیشتر هنرآموزان در زمان های بعد از دوره دارد
پاسخ:دانستن نستعلیق با قلم میتواند برای پیشرفت سریغ شما موثر باشد.
پاسخ:برای دریافت اطلاعات کامل درباره دوره تعداد جلسات و سرفصل ها به توضیحات دوره مراجعه فرماید.
پاسخ:دوره خوشنویسی با خودکار یکی از دوره های مقدماتی مکتب مهر میباشد و با توجه به محدودیت ارتباط استاد و هنرآموزان مکتب مهر در نظر دارد دوره های تکمیلی را به صورت حضوری برای علاقه مندان برگزار نماید

اولین دیدگاه را ثبت کنید.

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید
Clicky