Quantcast
افزودن به علاقه‌مندی

خوانندگی پاپ(پیشرفته)

ثبت نام در دوره
4.0
2 امتیاز

مکتب مهر با برگزاری دوره خوانندگی پبشرفته قصد دارد برای کسانی که دوره خوانندگی مقدماتی را بر پایان رسانده اند یا کسانی که در دوره های دیگر خوانندگی شرکت کرده اند یک دوره کامل و پیشرفته برگزار نماید تا علاقه‌مندان حوزه خوانندگی پاپ بتواند استعدادهای خود را ارتقا ببخشند.

این دوره به صورت آفلاین و در شش بخش که شامل بیست درس است برگزار میشود.

مدرس دوره استاد امیرحسین سمیعی از نوازندگان و خوانندگان با تجربه کشور است.همچینین استاد سمیعی تدریس دوره خوانندگی پاپ مقدماتی را نیز بر عهده داشتند.

برای آشنایی بیشتر با خوانندگی پاپ و دوره خوانندگی پاپ پیشرفته مکتب مهر با ما همراه باشید.

یکی از مباحث اصلی خوانندگی پاپ پیشرفته مبحث صداسازی است. صداسازی به ما کمک می کند تا صدای خود را تولید و ارائه نماییم.
ما در صداسازی می آموزیم که چطور صدای خود را پرتاب کنیم و چگونه و با چه کیفیتی صدای مان را به گوش شنونده برسانیم.

در دوره پیشرفته خوانندگی پاپ به مباحثی چون صداسازی، بیان، محدوده های مختلف صدا، سونوریته، موزیکالیته، حجم و به کارگرفتن وسعت و در نهایت اجرای تمامی تکنیک ها پرداخته می شود.

مقدمه

برای تبدیل شدن به یک خواننده حرفه‌ای باید مسیر درستی را برگزینید و سپس با تلاش و سختکوشی در آن مسیر گام بردارید. مسیر خواننده شدن مسیر کوتاه و آسانی نیست؛ اما برای کساین که رویای آن را دارند، بدون تردید مسیری سرشار از جذابیت خواهد بود. بسیاری از افراد بر این گمانند که آموزش خوانندگی چندان در خواننده شدن تاثیر ندارد و از همین رو به دنبال مسیرهای میانبر برای تحقق رویای خود هستند! بیایید از همین حالا با هم روراست باشیم! هیچ راه میانبری وجود ندارد و شما باید برای تلاشی سخت اما شیرین، آمادگی کامل داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به اصول خوانندگی بپردازیم و آموزش خوانندگی مبتدی را گام به گام با یکدیگر مرور کنیم. اگر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، نکاتی را به دست خواهید آورد که در تمام طول مسیر خواننده شدن برای شما یک راهنمای عالی خواهد بود.

اصول خوانندگی از مبتدی تا حرفه‌ای

ذهنیت حرفه‌ای و درست برای خواننده شدن

پیش از هر اقدامی ‌باید ذهنیت خود را نسبت به این حرفه بررسی کنید. پیش رفتن با ذهنیتی درست، مسیر شما را کوتاه‌تر و بینش شما را عمیق‌تر خواهد کرد. این به آن معنا است که از ابتدای راه باید دیدی حرفه‌ای نسبت به تمام مسیر داشته باشید و به خوانندگی به چشم یک حرفه، مهارت یا هنری والا نگاه کنید. در واقع خوانندگی هنری است که خود مجموعه‌ای از مهارت‌ها را شامل می‌شود و باید بپذیریم که برای تبدیل شدن به یک خواننده حرفه‌ای باید مهارت‌هایی را بیاموزیم.

خوانندگی نیز مانند دیگر هنرها نیاز به طی کردن مسیری صحیح دارد که در آن تمام اصول خوانندگی حفظ شده و البته در این مسیر با ممارست، ثبات و پشتکار باید گام‌هایی پیوسته برداشته شود. مهارت‌هایی که در طول مسیر فرا می‌گیرید، همواره قابلیت ارتقا خواهند داشت و این مسیر، یک مسیر بی‌پایان ارتقای شخصی برای شما خواهد بود. بنابراین خود را برای تمرینات فراوان، گذاشتن وقت و انرژی کافی، عرق ریختن، بارها و بارها شکست خوردن و در نهایت تحقق رویایی بزرگ، آماده کنید.

بخاطر داشته باشید که رویای خواننده شدن نیز مانند دیگر رویاهای یک انسان، نیاز به تلاش فراوان دارد. شما باید تمام اصول خوانندگی را رعایت کنید و حتی تا حدودی سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید. زمانی را در روز برای تمرین کنار بگذارید و تحت هر شرایطی  به این زمان برای تمرین روزانه متعهد باشید. در کنار همه این‌ها باید این موضوع را هم بخاطر داشته باشید که رویای خواننده شدن با تمام سختی‌های خود اصلاً غیرممکن نیست و همه شما می‌توانید در صورت داشتن علاقه و پشتکار کافی، به یک خواننده درجه یک تبدیل شوید. در ادامه نکات مهمی که برای آموزش خوانندگی به آن‌ها نیاز خواهید داشت، با شما در میان می گذاریم.

گستره صوتی حنجره خود را بیابیدگستره صوتی حنجره خود را بشناسید

حنجره هر فردی منحصر به فرد و متمایز از دیگران است و به همین دلیل است که رنگ‌های صدایی مختلف و گستره‌های صوتی متفاوتی در جهان وجود دارند. نخستین گامی که برای آموزش صداسازی و خوانندگی باید انجام دهید این است که گستره صدایی خود را بشناسید و تمام تمرینات خود را در همان گستره انجام دهید. اصولاً این کاری است که یک مربی آواز برای شما انجام خواهد داد.

منظور از گستره صوتی، نت‌هایی است که حنجره شما می‌تواند بدون تغییر محسوس صدا و بدون فشار آوردن به گلو، ادا کند. آگاهی از این گستره صوتی برای جلوگیری از آسیب‌های بعضاً جبران ناپذیر به حنجره بسیار اهمیت دارد. نکته مهم دیگر این است که همیشه تمام تمرینات خود را در بازه نت‌های همین محدوده انجام دهید. متاسفانه باور غلطی که در آموزش خوانندگی به وجود آمده این است که هر چه گستره صوتی بیشتری داشته باشید، الزاماً خواننده بهتری خواهید بود. همانطور که این روزها مشاهده می‌کنید، اغلب خوانندگان پاپ خوب داخلی و خارجی گستره صوتی محدودی را اجرا می‌کنند و با این حال در همان حد فاصل، بهترین اجرا را از خود ارائه می‌دهند و بهترین نتایج را نیز کسب می‌کنند. بنابراین برای خواندن نت‌های بیشتر نیازی به فشار آوردن بیش از حد به حنجره خود نخواهید داشت.

هر چند که خواندن نت‌های بیشتر، می‌تواند یک خواننده را به عنوان فردی توانمند معرفی کند؛ اما برای رسیدن به تعداد نت‌های بیشتر نباید آسیب‌های جبران ناپذیر به حنجره وارد نمود. کافی است بدانید که به مرور زمان و با تمرین و پشتکار می‌توان قابلیت‌های حنجره را افزایش داد و به نت‌های بالاتر به شکلی مسلط دست پیدا کرد. با علم به این موضوع صبورانه تمرینات خود را ادامه دهید تا کم کم ماهیچه‌های حنجره خود را تقویت کنید. تا آن زمان سعی کنید که اغلب تمرین خود را در گستره صوتی حنجره خودتان اجرا کنید. گستره حنجره شما در یکی از چند دسته اصلی زیر قرار خواهد گرفت:

  • باس: بم‌ترین صدای مردانه
  • تِنور: صدای مردانه میانه
  • آلتو: صدای زنانه بم
  • سوپرانو: صدای زنانه زیر

البته وقتی که به آموزش صداسازی و خوانندگی بپردازید، استاد شما ممکن است گستره صوتی شما را چیزی در میان این دسته بندی‌ها تشخیص دهد. به عنوان مثال ممکن است شما به عنوان یک خانم حنجره متسوسوپرانو یا به عنوان یک آقا حنجره باریتون داشته باشید. این گستره‌ها چیزهایی مابین چهار دسته اصلی فوق هستند که توضیح آن‌ها در این مقاله جای ندارد و در ادامه به موضوعاتی مهم‌تر خواهیم پرداخت.

اهمیت گرم کردن صدا پیش از تمرین

اهمیت گرم کردن صدا پیش از هر تمرین

به عنوان یک خواننده از همان ابتدای آموزش خوانندگی مبتدی تا سطوح حرفه‌ای باید به این نکته توجه داشته باشید که حنجره شما یک ماهیچه است و مانند هر ماهیچه دیگری که پیش از ورزش کردن نیاز به گرم کردن و حرکات کششی دارد، صدای شما نیز باید هر بار گرم شده و پس از تمرین نیز سرد شود. مشکلی که بسیاری از خوانندگان را تهدید می‌کند این است که در شرایطی (مانند یک جمع دوستانه یا مهمانی) تحت تاثیر فضا قرار گرفته و بعضاً قطعات بسیار سختی را بدون آمادگی قبلی و گرم کردن صدا اجرا می‌کنند؛ غافل از اینکه هر لحظه ممکن است به حنجره خود آسیب وارد کنند.

سعی کنید این عادت را برای همیشه در خود درونی کنید که پیش از شروع به تمرین خوانندگی و یا اجرا، حتماً صدای خود را گرم کنید. برای این کار باید زمانی در حدود 4 تا 10 دقیقه را در نظر بگیرید و به این ترتیب کار را شروع کنید:

  1. نت‌های میانی

ابتدا نت‌های میانی گستره صوتی خود را به صورت کشیده (4 و 8 ضربی) اجرا کنید. این کار را با ادای مصوتِ «آ» انجام دهید و سپس آن‌ها را به نت سیاه (یک ضربی) تبدیل کنید. در این مرحله می‌توانید نت‌های پیاپی یک گام ساده (مانند دو ماژور) و یا فواصل 1-3-5-3-1 آن را اجرا کنید. ادای مصوتِ «ای» به صورت یک ضربی می‌تواند به رزونانس بهتر صدا و گرم شدن حنجره بیشتر کمک کند. به خاطر داشته باشید که هر حنجره‌ای می‌تواند بین 2 تا 3 اکتاو نت را اجرا کند. سعی کنید برای شروع گرم کردن صدا، ابتدا از نت‌های میانی گستره صوتی خود استفاده کنید.

  1. نت‌های بالا

پس از گرم کردن حنجره با نت‌های میانی، زمان آن است که به سراغ نت‌های بالایی بروید. این کار را کم‌کم انجام دهید و گام صدایی خود را تا انتهای گستره صوتی خود بالا ببرید.

  1. نت‌های پایینی

حال نوبت قسمت بم حنجره شما است. نت‌های بم را نیز با همان روال گام اول ادا کنید و در انتها مجدداً به نت‌های میانی خود برسید.

گرم کردن صدا پیش از تمریننکاتی برای گرم کردن صدا پیش از تمرین

نکته‌ای که در حین گرم کردن صدا اهمیت دارد، توجه به داینامیک صدا است. داینامیک یا شدت صدایی حنجره نیز در طول گرم کردن صدا باید از پیانوسیمو (بسیار ضعیف) تا فورته سیمو (بسیار قوی) متغیر باشد تا حنجره برای تمامی قسمت‌های آهنگ آماده باشد. البته برای مبتدیان بهتر است که در ابتدا از متزوپیانو (کمی ضعیف) تا متزوفورته (کمی قوی) تمرین کنند و به مرور زمان این شدت‌ها را افزایش دهند.

نکته مهم دیگر درباره گرم کردن صدا استفاده از تکنیک «هامینگ» است. این تکنیک زمانی است با دهان بسته و از انتهای حنجره خود اقدام به ادای نت‌ها می‌کنید. با این کار دیافراگم خود را وادار به حرکت کرده و به گرم کردن آن نیز کمک خواهید کرد. دیگر تکنیک‌ها و نکات گرم کردن صدا را می‌توانید در مقالات سایت مطالعه کنید؛ اما حال بیایید به نکته مهم‌تری در فرایند آموزش خوانندگی بپردازیم.

تمرین سلفژ و گام

خواندن گام‌ها و تمرین سلفژ

یکی از معضلاتی که به وفور در میان خوانندگان دیده می‌شود و در بسیاری از دوره‌های آموزش خوانندگی پاپ تصویری کمتر به آن پرداخته می‌شود، مسئله کوک خواندن و سلفژ صحیح است. با ظهور نرم افزارهای تخصصی ضبط موسیقی و امکان تیون کردن نت‌ها در هنگام ضبط، شاهد تنبلی بیش از پیش خوانندگان در تمرین سلفژ هستیم و همین موضوع نیز باعث می‌شود که اغلب خوانندگان (و حتی خوانندگان مطرح کشور) در اجرای لایو ضعف داشته باشند.

آنچه شما را به یک خواننده حرفه‌ای، درجه یک و متمایز تبدیل می‌کند، قدرت و دقت شما در کوک خواندن است. برای رسیدن به این مهارت و تسلط در آن باید بدانید که ماهیچه‌های حنجره شما به نوعی دارای یک فیلد مخصوص در مغز شما است. به عبارت بهتر، وقتی که یک گام مخصوص را تمرین می‌کنید، مغز شما میزان فشار وارده به ماهیچه‌های حنجره را به مرور زمان به خاطر می‌سپارد و کم کم به سطحی از تسلط خواهید رسید که به سادگی آن گام را حتی بدون استفاده از ساز بتوانید اجرا کنید.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که بهترین راهکار برای فالش نخواندن، تمرین سلفژ برای همیشه و همیشه است! کسانی که پس از مدتی تمرین و رسیدن به تسلطی نسبی تمرین سلفژ خود را قطع می‌کنند، از خطر فرّار بودن نت‌ها در حافظه آگاه نیستند. سلفژ نیز مانند زبان انگلیسی فرار است و به مرور زمان از خاطر پاک می‌شود. بنابراین تمرین سلفژ تمرینی دائمی است که باید همواره آن را در برنامه خود داشته باشیم تا به تسلط کامل برسیم (و این کار نیازمند زمانی طولانی خواهد بود) .

نکته مهم دیگر در تمرین سلفژ، تمرین در گام‌های مختلف است. هرگز به تمرین گام‌های رُند بسنده نکنید و سعی کنید بجز گام‌های ماژور و مینور ساده، گام‌های هارمونیک، ملودیک، پنتاتونیک و کروماتیک را نیز تمرین کنید. همچنین این تمرین را در نت‌گام‌های مختلف نیز داشته باشید. به عنوان مثال تنها به انواع گام‌های نت لا بسنده نکنید و انواع گام‌های نت لادیِز، دودیِز و… را نیز تمرین کنید. هر چه در این زمینه بیشتر به خود سخت بگیرید، حاصل بهتری برداشت خواهید کرد. بنابراین در تمرین‌های آموزش خوانندگی خود به تمامی این نکات توجه کنید و صد البته که هرگز تمرین سلفژ را کنار نگذارید.

حرفه‌ای‌ها همواره از حنجره خود مراقبت می‌کنند

مراقبت از حنجره را فراموش نکنید

تارهای صوتی انسان، ماهیچه‌هایی بسیار حساس هستند که به سادگی می‌توانند آسیب ببینند. غبار زیاد، خشکی گلو، قرار گرفتن در معرض باد زیاد، فریاد کشیدن، عدم تمرین اصولی، رعایت نکردن اصول خوانندگی هنگام تمرین و از همه مهم‌تر تغذیه نامناسب، همگی عواملی هستند که می‌توانند باعث آسیب به تارهای صوتی شوند.

در اینجا به عنوان آخرین بخش از این مقاله قصد داریم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که برای مراقبت از حنجره‌تان باید آن‌ها را رعایت کنید.

  • غذاهای روغنی را کم کنید!

خوردن غذای روغنی سبب قفل شدن حنجره می‌شود. بهتر است خوردن این نوع غذاها را کم کنید و در صورت مصرف، حتماً پس از غذا، یک نوشیدنی گرم بنوشید.

  • نوشابه را ترک کنید!

گاز تند نوشابه‌های گازدار سبب آسیب به حنجره خواهد شد. بنابراین سعی کنید نوشیدنی‌های گازدار را تا حد امکان مصرف نکنید.

  • گلوی خود را مرطوب نگاه دارید!

خشکی گلو خود می‌تواند باعث آسیب به حنجره باشد؛ بنابراین سعی کنید در حدی معقول، به طور مرتب آب بنوشید.

  • مراقب تناسب اندام خود باشید!

برای رسیدن به بالاترین سطح آمادگی حنجره، بهتر است که از چاق شدن بیش از حد جلوگیری کنید.

  • حنجره خود را از آلاینده‌ها مصون بدارید!

آلودگی هوا و آلاینده‌های شیمیایی یکی دیگر از خطرات تهدید کننده حنجره است. سعی کنید تا حد امکان در چنین شرایطی نباشید و در صورت اجبار، از ماسک استفاده کنید.

  • استعمال دخانیات را کنار بگذارید!

تاثیرات سیگار و دود بر روی حنجره اثبات شده است؛ بنابراین سعی کنید برای رسیدن به بهترین سطح کیفیت صدا، دخانیات را کنار بگذارید.

جمع بندی و نتیجه گیری

خواننده شدن رویایی است که تنها با آموزش صحیح و رعایت اصول خوانندگی می‌تواند محقق شود؛ به شرط آن‌که پشتکار کافی و ممارست فراوان داشته باشید و برای تبدیل شدن به خواننده‌ای حرفه‌ای، عجله نکنید. آموزش خوانندگی و فراگیری مهارت‌های آن نیاز به زمان دارد و بهتر است به اندازه کافی صبور باشید. بخاطر داشته باشید که در کنار آموزش‌های لازم، نکات این مقاله را نیز همواره رعایت کنید و تمرین گام خوانی و سلفژ را نیز هرگز پشت گوش نیندازید!

دوره خوانندگی پاپ پیشرفته مکتب مهر

در این دوره که استاد سمیعی به تدریس میپردازند مباحث مورد نیاز برای کسانی که دوره مقدماتی خوانندگی پاپ را گذرانده اند تدریس میشود.

این دوره که به صورت آفلاین برگزار میشود شامل سرفصل‌های زیر است:

درس یک:بیان:

یکی از مهم‌ترین مباحث برای کسانی که میخواهند خواننده خوبی باشند آموزش مبحث بیان است.بیان به ادای صحیح مخرج حروف علی الخصوص حروف صدادار می پردازد در این درس به مبحث بیان و آموزش آن پرداخته میشود.

درس دو:افق دوره:

در درس دوم استاد به بیان ویژگی‌ها و مباحثی میپردازد که در پایان دوره هنرجویان باید بر آنها تسلط نسبی داشته باشند.

درس سه:فعال سازی عقب دهان:

آموزش فعال سازی عقب دهان که امری مهم و حتمی برای خوانندگان است در این درس آموزش داده میشود.

درس چهار:رزنانس، دانگ اول تا چهارم:

رزنانس صدا از اهمیت ویژه ای در خوانندگی برخوردار است رزنانس باعث استحکام صدا و زیبایی در خوانندگی میشود در این درس به مبحث رزنانس پرداخته میشود.

درس پنج:صداهای اعضای صورت:

تمام اعضای صورت در صدای یک خواننده تاثیر گذارند این درس به تاثیر اعضای صورت در صدای خواننده میپردازد.

درس شش:تمرین های صدا سازی _ بخش1:

درس صدا سازی به صورت کامل و جامع در 17 بخش تدریس میشود.

مدرس دوره خوانندگی پاپ پیشرفته مکتب مهر

امیر حسین سمیعی خواننده و نوازنده نام آشنای ایرانی تدریس دوره خوانندگی پاپ پیشرفته را برعهده دارد او فارغ التحصیل رشته آواز کلاسیک از دانشگاه ارمنستان است،امیر حسین سمیعی موسیقی را نزد استادانی بزرگی همچون استاد محسن نفر،اسفندیار قره باغی و …. آموخته است.

استاد سمیعی تدریس آواز کلاسیک را از سال 1384 آغاز کرده است.

همچنین او مدرس دوره خوانندگی پاپ مقدماتی مکتب مهر نیز بوده است.

مشاهده بیشتر

درس 1

1
بیان

درس 2

1
افق دوره

درس 3

1
فعال سازی عقب دهان

درس 4

1
رزنانس، دانگ اول تا چهارم

درس 5

1
صداهای اعضای صورت
3:18

درس 6

1
تمرین های صدا سازی _ بخش1

درس 7

1
تمرین های صدا سازی _ بخش2

درس 8

1
تمرین های صدا سازی _ بخش3

درس 9

1
تمرین های صدا سازی _ بخش4

درس 10

1
تمرین های صدا سازی _ بخش5

درس 11

1
تمرین های صدا سازی _ بخش6

درس 12

1
تمرین های صدا سازی _ بخش7
3:24

درس 13

1
تمرین های صدا سازی _ بخش8
3:58

درس 14

1
تمرین های صدا سازی _ بخش9
4:56

درس 15

1
تمرین های صدا سازی _ بخش10

درس 16

1
تمرین های صدا سازی _ بخش11
2:17

درس 17

1
تمرین های صدا سازی _ بخش12

درس 18

1
تمرین های صدا سازی _ بخش13
5:37

درس 19

1
تمرین های صدا سازی _ بخش14
1:23

درس 20

1
تمرین های صدا سازی – بخش15
2:10

درس 21

1
تمرین های صدا سازی _ بخش16

درس 22

1
تمرین های صدا سازی _ بخش17
2:20
خیر گذراندن دوره مقدماتی الزامی نیست اما با توجه به مرتبط بودن محتوای دو دوره بهتر است دوره مقدماتی اول دیده شود
4.0
4 از 5
2 امتیاز

جزئیات امتیازات

ستاره 5
1
ستاره 4
0
ستاره 3
1
ستاره 2
0
ستاره 1
0

{{ review.user }}

{{ review.time }}
 

نمایش بیشتر
برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید
Clicky