Quantcast

آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین دیجیتال کانن

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 7 دقیقه

آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین دیجیتال کانن

با ورود دوربین‌های دیجیتال به عرصه عکاسی، گرفتن تصاویر باکیفیت و حرفه‌ای نه تنها دیگر یک آرزو نیست، بلکه به‌راحتی و تنها با داشتن حداقلِ اطلاعات درمورد گزینه‌های پیچیده اما کاربردی دوربین‌های امروزی، امکان ثبت لحظات و خاطرات خاص را برای همه‌ی افراد و در هر رنج سنی فراهم کرده است.

اگر حوصله بررسی جزء به جزء کاتالوگ پیچیده دوربین دیجیتال کانن خود را ندارید یا به حد کافی درمورد امکانات دوربین‌های دیجیتال و عکاسی حرفه‌ای مطلع نیستید، مطالعه این مقاله کوتاه، راهنمایی مختصر اما مفید برای گرفتن حرفه‌ای‌ترین عکس‌های ممکن، خواهد بود.

برند Canon از 1933 تا امروز

کانن با تأسیس اولین نسل از آزمایشگاه‌های ابزار دقیق نوری، در زمینه بررسی دوربین‌های باکیفیت، در سال ۱۹۳۳ در توکیو – ژاپن، آغاز به کار کرد. این شرکت چند ملیتی که در زمینه محصولات اپتیک، تصویربرداری و صنعتی مانند لنز، دوربین‌های عکاسی، دوربین‌های فیلم برداری، تجهیزات پزشکی، اسکنر، چاپگر، دستگاه فتوکپی، پرینتر و مانند آن تخصص دارد، اولین دوربین ۳۵ میلی‌متری شاتر کانونی خود را در سال ۱۹۳۳ با نام Kwanon (بر گرفته از نام یکی از الهه‌های بودایی) تولید کرد.

سرانجام در سال ۱۹۹۵ اولین دوربین دیجیتال و البته غیرحرفه‌ای Canon به نام EOS DCS3 وارد بازار شد. در سال ۲۰۱۹ تعداد کل دوربین‌های سری EOS به ۱۰۰ واحد رسید؛ و اکنون کمپانی Canon Inc. یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین تولید کنندگان لوازم دیجیتال در جهان شناخته می‌شود.

تاریخچه‌ای از دوربین‌های شرکت کانن

انواع دوربین‌های دیجیتال کانن

دوربین‌های دیجیتال SLR کانن، نسل امروزی دوربین‌های این کمپانی هستند که در چهار گروه: مصرف کننده آماتور، نیمه‌حرفه‌ای، حرفه‌ای و فوق‌حرفه‌ای، عرضه می‌شوند. اولین دوربین دیجیتال کانن سری SLR مدل D30 بود، که در سال ۲۰۰۰ وارد بازار شد. این دوربین ۳.۱ مگا پیکسلی، با وجود تعداد پیکسل کم، کیفیت بالایی ارائه می‌داد. شرکت کانن با ارتقاء این سری از دوربین‌ها، مجموعه دوربین‌های دیجیتال کاربردی زیر را در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ عرضه کرد:

  • Canon 5D (Oct. 2005)
  • Canon Rebel xTi 400D (Oct. 2006)
  • Canon 40D (Sep. 2007)
  • Canon Rebel XSi 450D (April 2008)
  • Canon Rebel T1i 500D (May 2008)
  • Canon Rebel XS 1000D (Aug. 2008)
  • Canon 50D (Oct. 2008)
  • Canon 60D (Sep. 2010)
  • Canon Rebel 600D T3i (March 2011)
  • Canon Rebel 1100D T3 (March 2011)
  • Canon Rebel 650D T4i (Jun. 2012)
  • Canon 6D (Dec. 2012)
  • Canon 100D SL1 (Apr. 2013)
  • Canon 700D T5i (Apr. 2013)

دوربین دیجیتال کانن از مبتدی تا کاملاً حرفه ای

چگونه با دوربین‌های دیجیتال CANON حرفه‌ای عکاسی کنیم؟

DSLR یا digital single-lens reflex   (دیجیتال تک لنزی بازتابی) یک دوربین دیجیتال است که نسبت به سایر انواع دوربین دیجیتال، طراحی متفاوتی دارد. در این دوربین‌ها مکانیسم دوربین تک لنزی بازتابی با سنسور تصویر برداری دیجیتال و اپتیک، ترکیب شده‌اند‌.

در ادامه 10 نکته مهم برای آموزش عکاسی حرفه‌ای با دوربین دیجیتال کانن را بررسی می‌کنیم:

  1. دوربین را با دو دست نگه دارید!

دوربین‌های DSLR کانن معمولاً سنگین هستند، بنابراین برای کاهش لرزش و در نتیجه تار نشدن عکس، بهتر است دوربین را با دو دست گرفته و یا از سه پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین استفاده کنید.

  1. روی یک سه پایه با کیفیت سرمایه گذاری کنید.

استفاده از سه پایه و تایمر داخلی، میزان لرزش را به حداقل رسانده و بنابراین مانع لرزش عکس و افزایش کیفیت تصویر خواهند شد.

  1. از حالت اولویت دیافراگم و شاتر دوربین خود استفاده کنید.

در شرایطی که شک دارید عکس‌برداری دستی، کیفیت مورد نظر شما را ایجاد کند، دوربین شما می‌تواند با حالت پایه دیافراگم و شاتر، که به عنوان حالت‌های نیمه‌دستی یا نیمه‌خودکار هم شناخته می‌شوند، آرامش خاطر شما را برای ثبت یک عکس باکیفیت فراهم خواهد کرد.

  1. از حالت‌های مختلف دوربین دیجیتال کانن به جای حالت خودکار استفاده کنید!

حالت تنظیم خودکار (Auto Mode) که به صورت پیش‌فرض فعال است، نمی‌تواند تمام قدرت و کیفیت یک دوربین دیجیتال را به شما نشان دهد. بنابراین با استفاده از غلطک بالای دوربین خود می‌توانید، حالت‌های مختلف دوربین را به صورت دستی فعال کنید.

حالت‌های مختلف برای عکاسی حرفه‌ای به کمک دوربین دیجیتال کانن به شرح زیر هستند:

  • حالت P : حالت برنامه‌ریزی خودکار، امکان کنترل نوردهی، ایزو، تنظیم سفیدی و مانند آن را فراهم می‌کند.

  • حالت A یا Av : حالت الویت دیافراگم نیمه اتوماتیک بوده و تنظیم گشودگی دیافراگم را امکان‌پذیر می‌کند. در این حالت دوربین به صورت خود به خود نوردهی و سرعت شاتر را تنظیم خواهد کرد.

  • حالت T، S یا Tv : حالت الویت شاتر یا Shutter Priority، مشابه حالت الویت دیافراگم نیمه‌دستی بوده و تفاوت این حالت در امکان تنظیم سرعت شاتر است. این حالت معمولاً مناسب عکاسی از سوژه‌های درحال حرکت است.

  • حالت M یا Manual : اگر علاقه‌مند به عکاسی حرفه‌ای با کنترل کامل دوربین هستید، این حالت انتخاب شما خواهد بود. کلیه وضعیت‌های سرعت شاتر، دیافراگم، نوردهی، تنظیم سفیدی و… با این گزینه قابل تنظیم است.

  1. با قابلیت فوکوس خودکار یا حالت AF دوربین خود آشنا شوید.

وقتی از درون لنز دوربین خود نگاه میکنید، توالی از نقاط تمرکز را مشاهده خواهید کرد. نقطه کانونی مرکز که حساس‌ترین نقطه نیز هست، باید مستقیماً سوژه شما را نشان دهد. برای اعمال فوکوس، شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس قفل شود؛ سپس مجدداً سوژه خود را قاب‌بندی کنید. به این ترتیب دوربین سوژه مورد نظر شما را در به صورت خودکار تشخیص داده و تنظیمات را روی آن اعمال می‌کند.

  1. تنظیمات ISO یا حساسیت به نور

هرچه عدد ایزو بیشتر باشد، حساسیت دوربین به نور بیشتر شده و سرعت شاتر نیز بیشتر می‌شود. چند قانون کلی در این مورد وجود دارد که باید از آن‌ها پیروی کنید:

  • ISO = ۱۰۰ : برای محیط‌های شدیداً آفتابی

  • = ISO4۰۰-2۰۰ : برای نور روز در فضای باز، سایه در فضای باز یا فضای داخلی کاملاً روشن

  • = ISO۸۰۰ : برای فضای باز یا بسته کم نور، بدون فلش

  • توجه داشته باشید که ISO > ۱۶۰۰ می‌توانند باعث کاهش شفافیت عکس شما شوند!

  1. حالت‌های اندازه گیری یا Metering

دوربین دیجیتال کانن شما دارای یک ویژگی داخلی است که به طور خودکار نوردهی را کنترل می‌کند، یعنی به دوربین شما می‌فهماند چگونه به سوژه عکاسی شما نگاه کند! اما گاهی اوقات شرایطی وجود دارد که شما نیاز به کنترل بیشتری بر میزان نوردهی دارید. به عنوان مثال اگر در نور شدید روز عکس می‌گیرید و دوربین شما به طور خودکار عکس کلی را تاریک می‌کند، به سراغ حالت‌های metering دوربین خود رفته و حالت مناسبی را برای کنترل نوردهی انتخاب کنید تا در عکس‌های خود با نور بسیار زیاد یا بسیار کم مواجه نشوید.

  1. جبران نوردهی

با وجود اینکه دوربین شما مانند یک ربات و از طریق هوش مصنوعی، تنظیمات خودکار را به بهترین شکل اعمال می‌کند، برخی مواقع در عکاسی حرفه‌ای لازم است که تنظیمات به صورت دستی انجام گیرند. یکی از این شرایط زمانی است که رنگ غالب صحنه شما سفید یا سیاه باشد، مثل توده‌های برف زیر نور خورشید.

  1. برای دستیابی به عکس‌هایی با ظاهر طبیعی‌تر، از تنظیمات White Balance استفاده کنید.

با توجه به تأثیر وایت بالانس روی کیفیت و رنگ تصویر، هنگام عکاسی با فرمت JPEG، میزان وایت بالانس را قبل از ثبت عکس، تنظیم کنید. منابع مختلف نور باعث ایجاد تنوع طیف‌های رنگی در عکس‌های ما می‌شود که همه آن‌ها خیلی طبیعی به‌نظر نمی‌رسند. دوربین‌های DSLR تنظیمات تعادل رنگ سفید را برای کمک به برطرف کردن این مشکلات ارائه می‌کنند. برخی از رایج‌ترین تنظیمات تعادل رنگ سفید عبارتند از:

  • Auto (اتوماتیک) : وضعیتی کاملاً اتوماتیک و خودکار

  • Daylight (نور روز) : مناسب عکاسی در نور خورشید و نور طبیعی روز

  • Shade (سایه) : مناسب عکاسی از سوژه‌های موجود در سایه

  • Cloudy (ابری) : در روزهای ابری، گرمای بیشتری به عکس‌های شما خواهد داد.

  • Tungsten (تنگستن) : مناسب عکس‌برداری در فضاهای داخلی و در زیر نورهای معمولی

  • Fluorescent (فلوئورسنس) : دمای رنگ‌های سبز/آبی، برای عکاسی حرفه‌ای از یک محیط را متعادل می‌کند.

  • Flash (فلش) : با افزودن یک خنکی آبی رنگ به عکس‌هایتان، فضای تصاویر را طبیعی‌تر خواهد کرد.

این تنظیمات را می‌توانید در هر زمان از روز و در شرایط مختلف آزمایش کنید و جلوه‌های جالبی را کشف کنید.

  1. تنظیم لنز متناسب با شرایط عکسبرداری

لنز‌های kit که به صورت پیش‌فرض روی دوربین دیجیتال کانن نصب هستند، دو حالت فوکوس خودکار (AF) و فوکوس دستی (MF) دارند، که به کمک کلید روی لنز می‌توانید حالت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اصطلاحات دردوربین دیجیتال کانن

معرفی برخی اصطلاحات دردوربین دیجیتال کانن

  • شاتر: پرده‌ای در مقابل سنسور دوربین، که زمان رسیدن نور به سنسور را مشخص می‌کند. در واقع شاتر در عکاسی حرفه‌ای، کند یا تند گرفته شدن عکس را از طریق تنظیم سرعت، تعیین می‌کند.

  • دیافراگم : قطر روزنه درونی لنز، دیافراگم نام دارد و این گزینه میزان نور ورودی به دوربین را تعیین می‌کند. برای تار کردن پس زمینه سوژه یا افزایش عمق میدان تصویر، اندازه دیافراگم را افزایش می‌دهند.

  • ایزو : ISO میزان حساسیت سنسور دوربین به نور را نشان می‌دهد. برای داشتن عکس‌هایی شفاف‌تر، توجه داشته باشید که تا حد امکان از ایزوی پایین استفاده کنید.

عکاسی حرفه‌ای با دوربین‌های دیجیتال کانن

معرفی برخی امکانات کاربردی، برای عکاسی حرفه‌ای با دوربین‌های دیجیتال کانن

  • قابلیت تنظیم اندازه عکس‌ها

برای تنظیم حجم و ابعاد عکس در دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای، معمولاً سه گزینه بزرگ، متوسط و کوچک در دسترس است؛ و بالاترین کیفیت قابل استفاده از طریق انتخاب گزینه بزرگ (یا Fine) قابل تنظیم است.

  • قابلیت تنظیم فایل عکس‌ها

عکس در دوربین دیجیتال کانن به دو فرمت JPEG و RAW قابل ثبت است. فایل‌های خام به دلیل اینکه فشرده نشده‌اند برای پردازش گزینه‌های بسیار خوبی هستند و البته حجم بالایی دارند. اما عکس‌های جی پگ، فشرده، با حجم پایین و ویرایش شده هستند. البته لازم به ذکر است که قابلیت ذخیره عکس‌ها به هر دو صورت JPEG و RAW در دوربین‌های حرفه‌ای تعبیه شده است. کافی است گزینه ترکیبی را برای فرمت ذخیره عکس‌های خود انتخاب کنید.

  • گزینه ALO

ALO که تقریباً در تمام دوربین‌های دارای لنزِ قابلِ تعویض کمپانی کانن، وجود دارد، با‌هایلایت پس زمینه سوژه مورد نظر، قابلیت تصویربرداری در مناطقی با کنتراست بالا را داشته، و عکس‌های باکیفیتی ثبت خواهد کرد.

  • از گزینه تشخیص فلیکر غافل نشوید!

در صورت فعال بودن این گزینه، دوربین دیجیتال کانن قادر خواهد بود مشکلات منبع نور مانند چشمک یا سوسوزدن را شناسایی کرده و پیش از ثبت عکسی بی‌کیفیت، به عکاس خود هشدار دهد.

  • انتخاب فرمت کارت حافظه

دوربین‌های Canon با ارائه دو فرمت کارت حافظه استاندارد و سطح پایین، عکاس را برای ثبت تصاویر در شرایط خاص کارت حافظه، توانا می‌سازد.

  • گزینه ECO

فراموش نکنید حالت ECO باتری دوربین دیجیتال کانن خود را فعال کنید! این وضعیت پس از 10 ثانیه عدم استفاده از دوربین، دستگاه را به طور کامل خاموش کرده و به این ترتیب باتری شما را ذخیره خواهد کرد.

  • تنظیم سریع/تنظیم مجدد

دوربین‌های دیجیتال قابلیتی به نام “تنظیم سریع/تنظیم مجدد” دارد، که در شرایط عجله، به عکاس این امکان را می‌دهد که بدون سردرگمی‌بین گزینه‌های تنظیم کننده موجود، بلافاصله و تنها با فشردن یک دکمه از قابلیت هوشمند تنظیم دوربین دیجیتال کانن، بهره‌مند شود.

در نهایت اگر باز هم به اطلاعات بیشتری در مورد دوربین دیجیتال کانن خود نیاز دارید، به سایت Infobank canon مراجعه کرده و از طریق نمودارها و عکس‌های متحرک، با مفاهیم عکاسی حرفه‌ای آشنا شوید. البته به خاطر داشته باشید عکاسی حرفه‌ای به تجربه و تمرین کافی نیاز دارد. بنابراین برای حرفه‌ای شدن عجله نکنید، فقط بیشتر مطالعه کرده و به اندازه کافی تمرین کنید!

عکاسی حرفه‌ای با دوربین‌های دیجیتال کانن

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky