Quantcast

فن بیان در بازیگری (معرفی)

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 6 دقیقه
ضمیمه‌های کتاب فن بیان بازیگری

مقدمه

کتاب فن بیان در بازیگری مجموعه‌ای ارزشمند است که اونجلین مچلین (به انگلیسی Evangeline Machlin) گردهم آورده و رضا شیرمرز آن را به زبان فارسی ترجمه نموده است. این کتاب از سری کتاب‌های تئاتر امروز جهان است که به منظور سندسازی و گرد هم آوری تمامی مستندات و آثار فاخر و ارزشمند مربوط به مهارت‌های تئاتر و نمایش در حال انتشار هستند. دانلود کتاب فن بیان بازیگری برای تمامی افراد علاقه‌مند به این حوزه دارای اهمیت خواهد بود؛ چرا که آنچه در این کتاب گردآوری شده، مجموعه کاملی از تمام آن چیزی است که یک بازیگر جوان برای تسلط بر تکنیک بیان به آن نیاز خواهد داشت.

از آنجایی که موفقیت در بازیگری به دو عنصر مهم یعنی بدن و بیان نیاز دارد، این کتاب می‌تواند نیمی از مسیر شما را برای رسیدن به موفقیت در این مسیر به شما اهدا کند. آنچه در ادامه می‌خوانیم، توضیحی مختصر درباره سرفصل‌ها و مباحث مطرح شده در این کتاب است.مقاله “فن بیان در بازیگری” به شما کمک میکند تا بیشتر با این عنصر مهم در بازیگری آشنا شوید.

کتاب فن بیان بازیگریدرباره کتاب فن بیان در بازیگری

دانلود کتاب فن بیان در بازیگری از آنجایی اهمیت می‌یابد که اغلب بازیگران از حیث مطالعه تئوریزه تکنیک‌های مربوط به حرفه خود کوتاهی می‌کنند. به همین دلیل است که برای شاخص شدن در این حرفه، کسب اطلاعات جامع و استاندارد اهمیت والایی خواهد داشت. بدون شک موفقیت اتفاقی نیست و آنچه این کتاب به شما خواهد بخشید، زیربنایی مستحکم برای کسب مهارت‌هایی استثنایی و کاربردی در مسیر موفقیت است. این کتاب در 11 فصل به تمامی جزئیات مربوط به فن بیان در بازیگری روی صحنه می‌پردازد و بیان را به شکل امری فیزیکی که مجموعه‌ای از امواج صوتی و پالس‌های فشاری است، پیش روی شما به نمایش خواهد گذاشت.

در پایان هر فصل، تمرینات بسیار مفید و کاربردی وجود دارد که به شما در درک مبحث بیشتر کمک کرده و این امکان را ایجاد می‌کند تا با انجام آن تمرینات، مهارت مورد نظر را به طور کامل فرا بگیرید. همچنین در تمام طول کتاب، نکات و مثال‌های بسیار مهمی وجود دارد که باعث می‌شود به شیواترین بیان ممکن، موضوع مطرح شده را درک کنید و چگونگی انجام تمرینات و چگونگی خودآزمایی در هر مهارت را نیز به شما توضیح خواهد داد. این کتاب برای بازیگران تئاتر نوشته شده اما برای مجریان، صداپیشگان، بازیگران سینما و حتی سخنوران نیز کاربرد فراوان خواهد داشت.

کتاب فن بیان نوشته اونجلین مچلینخلاصه سرفصل‌های کتال فن بیان بازیگری

در هر فصل از این کتاب، به یکی از مباحث مهم در یادگیری فن بیان پرداخته شده است. جزئیات هر فصل، موضوع را به تمامی‌برای شما روشن خواهد کرد؛ اما آنچه در اینجا به آن اشاره می‌کنیم، تنها معرفی اجمالی هر فصل و خلاصه نکاتی است که در کتاب بیان شده است.

  1. شنوایی و یادگیری

نخستین فصل این کتاب به اهمیت شنیدن و پرورش گوش شنوا برای یادگیری می‌پردازد. چیزی که هر انسان از بدو تولد و پیش از سخن گفتن به خوبی آن را انجام می‌دهد؛ اما وقتی لب به سخن گشود، هنر خوب گوش دادن را فراموش می‌کند. در این فصل تمریناتی برای تقویت دوباره گوش شنوا ارائه می‌شود.

  1. تحلیل بیان

شنیدن بدون قدرت تحلیل، عملکرد کافی را نخواهد داشت. به همین خاطر در فصل دوم این کتاب درباره شنیدن خاص بازیگران و چگونگی ورود به عمق یک صدا و درک جزئیات و تحلیل صحیح بیان مربوطه خواهیم پرداخت. با دانلود کتاب فن بیان در بازیگری به فرم تحلیل و تمرینات این مبحث نیز دسترسی خواهید داشت.

  1. پرتاب صوت

«پرتاب صوت به معنای خروج صداهایی است که اجزای تکلم شما را می‌سازند»؛ این جمله آغازگر فصل سوم این کتاب است و به این موضوع اشاره دارد که چگونه می‌توان آزادانه احساسات را با استفاده از صوت به دیگران انتقال داد. چیزی که یک کودک به خوبی آن را می‌داند و در طول مدرسه آنقدر به سکوت دعوت می‌شود که فراموش می‌کند روزی با صداقت مطلق می‌توانسته احساسات خود را با پرتاب صوت بروز دهد.

  1. ابزار بیان

در این فصل، مکانیزم دقیق اجزای تحتانی دستگاه تنفسی (دیافراگم، شش‌ها و نای) و اجزای فوقانی آن (دهان، بینی، گلو و حنجره) را به خوبی خواهید شناخت و به نقش هر یک در فن بیان تسلط خواهید یافت. با تمرینات موجود در این فصل شما به عنوان یک بازیگر قادر خواهید بود از هر یک از اجزای تنفسی و دستگاه ایجاد صوت در بدن خود به طور موثر در بیان جملات استفاده کنید.

  1. رها شدگی هنگام تکلم

یکی از فصول مهم این کتاب، فصل پنجم و بخصوص تمرینات این فصل است. رهایی از تنش‌های موجود در حنجره و چگونگی آزادسازی صدا به صورت آسان، طبیعی و قدرتمند، یکی از بهترین مهارت‌ها برای رسیدن به فن بیانی ایده‌آل در بازیگری تئاتر است. تمرینات درازکش، نشسته، ایستاده و انتقالی ارائه شده در این فصل در این مسیر بسیار به شما کمک خواهد کرد.

  1. کنترل تنفس

مهار تنفس و مدیریت میزان هوای موجود در شش‌ها و همچنین چگونگی تاثیر این موضوع بر بیان شما، محبث فصل ششم کتاب شما است. درباره تاثیر میزان خروج هوا بر پرتاب صوت و نحوه نفس کشیدن روی صحنه مطالب مهمی را خواهید آموخت و تمریناتی را برای انواع نفس کشیدن در بازیگری انجام خواهید داد.

  1. نقش طنین در بیان

ایجاد طنین در صدای شما، یکی از خاص‌ترین مهارت‌هایی است که شما را به یک بازیگر خاص تبدیل خواهد کرد. توانایی صداسازی مجدد در حنجره و تغییر ضخامت و طول آگاهانه تارهای صوتی، چیزی است که در این فصل به آن خواهید پرداخت و فرا خواهید گرفت که چگونه به کمک روش‌هایی خاص، طنین صدایی ایده‌آل خود را در بیان خود به دست آورید. در این فصل تمریناتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند به صورت مجزا با استفاده از دهان، بینی، لب‌ها و کل بدن، در بیان خود طنینی شیوه ایجاد کنید.

  1. تنوع بیانی

در این فصل به سه مبحث مهم ایجاد تنوع بیانی یعنی افت و خیز صدا، سرعت ادای کلمات و چگونگی ایجاد تاکید صحیح در کلمات پرداخته می‌شود. شما با استفاده از فن زیر و بم کردن صدا، کاهش و افزایش سرعت بیان کلمات و چگونگی استفاده از تاکیدات در هر جمله، روش ایجاد تنوع بیانی را که در بازیگری بسیار با اهمیت است، فرا خواهید گرفت. برای هر یک از این سه اصل نیز تمرینات مجزایی در نظر گرفته شده که مهارت شما را در هر سه زمینه افزایش خواهد داد.

  1. شکسپیر و بیان تئاتری

در این فصل به اهمیت پرداختن به تئاتر کلاسیک و بخصوص سبک بیان دیالوگ‌های آثار شکسپیر اشاره می‌شود. شنیدن و اجرای مجدد تئاترهای شکسپیر و درک بیان تئاتری شکسپیر به شما قدرت، صلابت و ادراکی بالاتر از تئاتر خواهد بخشید. خوانش غزل‌های منتخب شکسپیر در این فصل و تمرینات ارائه شده در آن، شما را با فضایی خاص از تئاتر روبرو خواهد کرد.

  1. جایگاه لهجه در بیان تئاتری

فراگیری و تسلط بر لهجه‌های مختلف، ثروت عظیم یک بازیگر است. هر چه این تسلط بیشتر و تعداد لهجه‌های یک بازیگر متنوع‌تر باشد، احتمال موفقیت فرد در این مسیر نیز افزایش خواهد یافت. این به نوعی بزرگ‌ترین چالش هر بازیگر است که به خواست کارگردان، لهجه خاصی را بتواند ادا کند. از آنجایی که ایران کشوری سرشار از اقوام مختلف است، درک لهجه و چگونگی ایجاد این مهارت بسیار اهمیت خواهد یافت. با دانلود کتاب فن بیان بازیگری و مطالعه فصل دهم آن، می‌توانید جزئیات مربوط به چگونگی یادگیری لهجه و چگونگی استفاده درست از آن را در اختیار داشته باشید.

  1. خوانش با صدای بلند (بداهه خوانی)

والت ویتمن معتقد است: «قدرت آسمانی بیان واژگان تنها پس از آزمونی طولانی به دست می‌آید.» آخرین فصل این کتاب به اهمیت خوانش متن با صدای بلند و اجرای مکرر و کسب تجربه در این مسیر اشاره می‌کند. هنر بداهه خوانی با صدای بلند، یکی از بهترین تمرینات برای تقویت ذهن در زمینه درک متن و حس بیان آن است.

ضمیمه‌های کتاب فن بیان بازیگری

ضمائم کتاب فن بیان در بازیگری

پس از پایان فصل یازدهم کتاب، ضمیمه‌هایی ارائه شده که بسیار حائز اهمیت هستند. دانلود کتاب فن بیان در بازیگری و مطالعه تمام یازده فصل آن یک سو و استفاده از این ضمائم یک سوی دیگر است. این ضمیمه‌ها تمرینات مهمی ‌برای به دست آوردن یک بیان عالی به شما ارائه می‌کند که به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

  • ضمیمه 1
  • تمریناتی برای حذف خش صدا
  • تمریناتی برای حذف زمختی صدا
  • تمریناتی برای حل شدن حالت تودماغی صدا
  • ضمیمه 2

شامل برنامه روزانه بازیگران و تمریناتی برای گرم شدن صدا. تمرینات رها شدگی، کنترل تنفس، تمرینات انتقالی فصل 5 کتاب، ایجاد طنین، تنوع بیانی و… به صورت روزانه.

  • ضمیمه 3

تمرینات پیشرفته در تکنیک‌های بیانی برای بازیگران حرفه‌ای و تبدیل شدن به یک ستاره در این زمینه.

همچنین در انتهای ضمیمه 3 جدول‌هایی برای درک بهتر بیان و انجام درست تمرینات کتاب ارائه شده که در آن انواع الفبای صوتی، جدول اصوات اصطکاکی، جدول اصوات خیشومی، جدول اصوال سبک و جدول حروف صدادار به صورت مجزا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

نتیجه گیری و جمع بندی

دانلود کتاب فن بیان بازیگری شما را به تمام آنچه در مسیر رسیدن به یک بیان حرفه‌ای نیاز دارید، می‌رساند. تمرینات و نکات بیان شده در این کتاب از بهترین منابع استخراج شده و با استفاده از ترجمه بهترین مترجمان هر بخش، برای شما تدوین گردیده است. بنابراین یک کتاب ایده‌آل و در عین حال ساده جهت درک و دریافت مهارت بیان در بازیگری خواهد بود.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky