Quantcast

تمرین صدا برای خوانندگی

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 6 دقیقه
تقویت حنجره برای خوانندگی

مقدمه

خوانندگی یکی از هنرهایی است که طرفداران زیادی دارد. البته اگر بخواهیم واقع بین باشیم، هر کسی در طول عمرش زمان‌هایی را برای خواندن شعرهای مورد علاقه اش صرف کرده است، چه بسا داخل حمام! در هر صورت باید گفت خوانندگی هنری است که همه کم و بیش دوست دارند آن را تجربه کنند و دستی در آن داشته باشند. اما برای این که یک فرد خواننده باشد، مهم‌ترین اصل داشتن یک صدای خوب است. صدایی که ذاتاً خوب باشد یکی از فاکتورهای خوانندگی محسوب می‌شود؛ اما تنها فاکتور لازم نیست. اصل دیگر، تمرین صدا برای خوانندگی است.

بدین معنا که حتی اگر صدای شما دارای تمامی فاکتورهای لازم برای خواننده شدن باشد، اما هنوز هم راه بسیار زیادی در جلوی رو شماست تا تبدیل به یک خواننده تمام عیار بشوید. تقویت حنجره برای خوانندگی دقیقاً مسیری است که شما باید طی کنید تا بتوانید صدایی عالی داشته باشید و خواننده‌ای مطرح شوید. البته هستند کسانی که در ابتدای امر صدای خیلی خاصی ندارند و شاید نتوان تصور کرد که بتوانند خواننده‌ای مطرح باشند، اما آن‌ها با تقویت صدا برای خوانندگی، خود را در این زمینه قوی کرده و در واقع می‌توان گفت صدای خود را پرورش می‌دهند تا بتوانند در مسیر خوانندگی قدم بردارند.

حال آن چه ما در این نوشتار برآنیم، اهمیت تقویت صدا برای خوانندگی و راه‌های تمرین و تقویت حنجره است. پس اگر شما هم به خوانندگی علاقه دارید، در ادامه با ما باشید.

اهمیت تقویت حنجره برای خوانندگی

خواننده‌های برجسته و افرادی که دارای صدایی رسا و گویا هستند، همگی در یک چیز مشترکند؛ آن هم تقویت حنجره برای خوانندگی است. ماهیچه‌ها و عضلاتی که در قسمت حنجره شما وجود دارند هم مانند دیگر ارگان‌ها و اعضای بدن شما هستند. همانطور که اگر قرار باشد شما به ورزش بپردازید ابتدا تمامی عضلات خود را گرم می‌کنید، برای خوانندگی و حتی گویندگی نیز ابتدا شما باشد حنجره خود را گرم نمایید. در غیر این صورت بعد از مدت زمان طولانی خواندن و در حجم‌ها و نت‌های بالا، به اصطلاح صدای شما کم خواهد آورد و دیگر شاید توان ادامه دادن را نداشته باشید.

همانطور که قبلاً هم ذکر کردیم، بعضی از خصوصیات ذاتی منجر به رشد بیشتر استعداد افراد در زمینه خوانندگی خواهد شد. مانند نوع بینی، ریه‌ها و تنفسی که دارند. اما در هر صورت تمرین صدا برای خوانندگی نیز از اصولی مهمی است که باید حتماً فردی که‌ می‌خواهد در این عرصه وارد شود، در آن پشتکار فراوان داشته باشد.

تقویت حنجره برای خوانندگی

راه‌های تقویت صدا برای خوانندگی

همانطور که قبلاً نیز ذکر کردیم، برای تقویت صدا باید حنجره خود را تقویت کنید. در واقع اگر قرار است حنجره شما برای شما خوانندگی خوب را به ارمغان بیاورد، شما باید تا جایی که می‌توانید آن را تقویت نمایید. این تقویت حنجره برای خوانندگی هم باید به صورت فیزیکی انجام شود و هم به صورت خوراکی. در رابطه با راه‌های تقویت حنجره از طریق خوراکی در پاراگراف‌های بعدی صحبت خواهیم کرد. فعلاً در این قسمت به راه‌های تقویت صدا برای خوانندگی‌ می‌پردازیم:

  1. تقویت عضلات زیر فک

در این تمرین صدا برای خوانندگی، ابتدا شما باید فک پایین خود را شل کنید و بعد از آن شروع به نفس‌های کوتاه و سریع نمایید. نفس‌هایی که حتماً از راه دیافراگم شما انجام شود. با این کار شما عضلات فک و اطراف گلوی خود را تقویت خواهید کرد.

  1. تقویت نوک زبان

در این تمرین شما با تقویت نوک زبان خود در واقع به تقویت حنجره خود نیز کمک خواهید کرد. بدین ترتیب که قسمت انتهایی زبان خود را ثابت نگه داشته و به تکرار حروفی مانند “ر” یا “د”‌ می‌پردازید. از این طریق شما می‌توانید به تقویت حنجره برای خوانندگی اقدام کنید. از طریق تکرار حروفی که از سر زبان تلفظ‌ می‌شوند، شما می‌توانید صدا سازی برای خوانندگی نیز را تمرین کنید. زیرا که تمرین صدا سازی یکی دیگر از اصول مهمی است که برای خواننده شدن حتماً باید آن را رعایت کنید.

راه‌های تقویت صدا

 

  1. تمرین نفس

نفس کشیدن در خوانندگی یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. اگر نفس شما عمیق نباشد، امکان ندارد که بتوانید صدای خوبی نیز داشته باشید. پس یکی از راه‌های تقویت صدا برای خوانندگی، تمرین تنفس خواهد بود. بدین صورت که:

  • به صورتی بایستید که شانه هایتان کاملاً به سمت عقب بوده و ریه شما باز شده باشد. حال دستان خود را روی شکمتان گذاشته و ماهیچه‌های شکم را رها کنید.
  • حال از راه بینی هوا را به داخل کشیده به طوریکه که اول هوا شکمتان را پر کند و بعد از آن به سمت ریه‌ها برود. بعد از اینکه چند ثانیه هوا را داخل نگه داشتید، به آرامی آن را بیرون دهید. حال باید ریه و شکم شما کاملاً جمع شده باشد.
  • بعد از اینکه چندین بار موارد بالا را تمرین کردید، حال نوبت به آن رسیده است که دست‌هایتان را بالا برده و بعد ریه‌هایتان را از هوا پر کنید. حال دست‌ها را به سمت پایین آورده و اصواتی همچون «آه» یا «اوه» را بلند تکرار کنید تا بدین وسیله هوا به سرعت از ریه‌های شما خارج شود. هم اکنون می‌توان گفت ریه شما برای اجرای خوانندگی کاملاً آماده است و این گونه شما با مهارت، به تمرین صدا برای خوانندگی پرداخته‌اید.

تمرین‌های فیزیکی جهت تقویت حنجره برای خوانندگی

  1. چانه خود را به سینه بچسبانید

ابتدا چانه خود را به سینه‌تان بچسبانید؛ به گونه‌ای که انگار وزن سر شما بر روی چانه‌تان قرار گرفته است. حال شروع به باز و بسته شدن دهانتان کنید. بعد از هر چند بار تکرار عمل بالا، دهان را به صورت نیمه باز نگه دارید تا استراحت کند. این نیز یک تمرین جهت تقویت حنجره برای خوانندگی است. از این طریق عضلات آن قسمت قوی شده که در تقویت حنجره بی تأثیر نخواهد بود.

"تمرین‌های فیزیکی جهت تقویت حنجره برای خوانندگی

تقویت حنجره برای خوانندگی از طریق خوراکی

همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم علاوه بر تمرین‌های فیزیکی که جهت تقویت حنجره برای خوانندگی توصیه می‌شود، خوردن خوراکی‌هایی خاص نیز به شما کمک خواهد کرد تا برای تقویت صدا برای خوانندگی، اقدام کنید. در ادامه به چندی از این موارد خوراکی اشاره می‌کنیم:

  • پیاز تنوری و یا کبابی
  • ویتامین سی و یا خوراکی‌هایی مانند انواع لیموها، پرتقال و کیوی که سرشار از این ویتامین هستند باعث خواهند شد ماهیچه‌های حنجره شما با طراوت و شاداب شود.
  • شربت عسل نیز یکی دیگر از خوراکی‌هایی تأثیرگذار در تقویت حنجره برای خوانندگی است. با اضافه کردن مقداری عسل به آب ولرم می‌توانید برای بهتر شدن صدای خود اقدام کنید. توصیه می‌شود به این شربت مقداری آب لیمو هم اضافه نمایید.
  • می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌ها جهت تقویت حنجره برای خوانندگی، تهیه و مصرف معجون انجیر است. برای این کار انجیر خشک را در مقداری شیر جوشانده و بعد به آن آرد و دارچین اضافه کنید. از این طریق شما می‌توانید تأثرگذارترین روش برای تقویت صدا برای خوانندگی را تجربه نمایید.

به حنجره خود آسیب نرسانید!

شما برای تمرین صدا برای خوانندگی، علاوه بر اینکه باید از حرکات فیزیکی و خوراکی‌های توصیه شده استفاده کنید، باید تمام تلاشتان را بکنید که به آن آسیب نرسانید. شاید بپرسید چگونه؟ با خوردن بعضی از غذاها و یا نوشیدنی‌ها و یا حتی فریادها و صداهای خیلی بلند که خارج از توان حنجره شما هستند، ممکن است به حجره تان آسیب وارد شود. پس شما باید از آن‌ها جلوگیری کنید.

برای مثال مواد کافئین دار موجب خشکی حجره شما‌ می‌شوند. مصرف قهوه و انواع شکلات‌های کاکائویی می‌تواند تأثیر بدی بر روی صدای شما بگذارد. پس تا جای ممکن از خوردن آن‌ها حداقل قبل از اجرا، جلوگیری کنید. از محلول‌های آب نمک دستساز خود استفاده نکرده و از سرم‌های آماده برای شست و شو استفاده نمایید. و در نهایت از خوردن هر گونه غذاهای حساسیت زا بپرهیزید؛ زیرا که ممکن است برای حنجره و گلو شما اثرات منفی داشته باشند.

حنجره قوی چیست؟

در نهایت به این موضوع‌ می‌پردازیم که به طور کلی به چه حنجره ای، حنجره قوی گفته می‌شود؟ آیا قدرت حنجره به توانایی جهت داد زدن هر چه بیشتر برمی‌گردد یا خیر؟ قطعاً جواب به این سؤال منفی خواهد بود. حنجره قوی، حنجره‌ای نیست که بتوان توسط آن فریادهای بلند و طولانی کشید، بلکه حنجره‌ای است که برای مدت زمانی بدون خستگی و ایجاد خراش در آن بتوان به خوانندگی و یا گویندگی پرداخت.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، تقویت حنجره برای خوانندگی یکی از مهم‌ترین اصولی است که پیش از ورود به این عرصه باید به آن اقدام کنید. راه‌های تقویت صدا برای خوانندگی را در بالا برشمردیم و در نهایت می‌توان به این نکته اشاره کرد که شما با آموزش تصویری خوانندگی نیز می‌توانید به راحتی فعالیت‌ها و تمرین‌های فیزیکی را فرا گرفته و از آن طریق خود را برای خواندن به صورت حرفه‌ای آماده کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری

آن چه در این جا بدان پرداختیم راه‌های تقویت صدا برای خوانندگی و اهمیتی که تقویت حنجره برای این هنر دارد، بود. تمرین‌های مهم برای تقویت صدا را برشمردیم و از خوراکی‌های مجاز و غیر مجاز جهت بهبود صدای شما برای خوانندگی نیز نام بردیم.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky