Quantcast

بهترین کتاب آموزش نویسندگی

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 7 دقیقه
نویسندگی نیز مانند سایر حوزه‌های تخصصی به مطالعه نیازمند است

مقدمه

نویسندگی همواره به عنوان یک از هنر بی‌بدیل در جوامع بشری شناخته می‌شود. بسیاری از بزرگان و عرفا در طول تاریخ با همین هنر شناخته شده‌اند. در عصر حاضر نیز هنر نویسندگی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین هنرها محسوب می‌شود که از آن به عنوان یک حرفه نیز یاد می‌شود و یادگیری آن جز ضروریت‌ها است. آموختن هنر نوشتن در فضای امروزی می‌تواند منجر به پیشرفت و دیده شدن در فضاهای مجازی شود. دیجیتال مارکتینگ یکی از حوزه‌هایی است که هنر نوشتن می‌تواند منجر به پیشرفت در آن شود. به دلیل اهمیت این مسئله، یادگیری روش‌ها و فنون نویسندگی می‌تواند در بهبود مهارت‌های نویسندگان بسیار موثر باشد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم تا به معرفی برخی از مهم‌ترین منابع موجود در مورد هنر نویسندگی و همچنین بهترین کتاب آموزش نویسندگی بپردازیم که افراد می‌توانند با مطالعه آن‌ها دید درستی از نوشتن به دست آورند؛ پیش از آن لازم است تا مقدماتی در این باره عنوان شود.

خلاقیت در نوشتن، یکی از موضوعات اساسی در حوزه نویسندگی است

نویسندگی خلاق چیست؟

خلاقیت در نوشتن، یکی از موضوعات اساسی در حوزه نویسندگی است. در واقع خلاقیت به عنوان یک عنصر مهم در نویسندگی محسوب می‌شود که توجه به آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در واقع آنچه متمایز کننده یک اثر از سایر نوشته‌هاست همین خلاقیت در نوشتن است. نکته مهم در این زمینه، نسبی بودن موضوع خلاقیت در دید افراد مختلف است. به عنوان مثال یک نوشته ممکن است از نظر یک شخص خلاقانه به نظر برسد در حالی که از نظر دیگر افراد خشک و کسل کننده باشد؛ بنابراین لازم است تا نیاز مخاطب در هنگام نوشتن مد نظر قرار گیرد.

همچنین ایجاد نوآوری در اثر و دوری از کپی کاری و کلیشه نویسی می‌تواند به خلق اثری منحصر به فرد کمک کند. بهترین کتاب آموزش نویسندگی امروزه در دسترس همه افراد است تا بتوانند از آن برای تولید یک اثر خلاقانه بهره بگیرند.

نویسندگی خلاق چیست؟

معرفی بهترین کتاب آموزش نویسندگی

  • هنر نویسندگی خلاق

نویسنده: ایزابل زیگلر مترجم: خداداد موقر

اگر به دنبال بهترین کتاب آموزش نویسندگی هستید، کتاب «هنر نویسندگی خلاق» می‌تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند. این کتاب که توسط ایزابل زیگلر تهیه شده است، منبع بسیار مناسبی برای نوجوانان و جوانانی است که به تازگی می‌خواهند نویسندگی را به طور حرفه‌ای دنبال کنند. این کتاب همچنین می‌تواند برای نویسندگان با تجربه نیز بسیار سودمند باشد چرا که نکات آن می‌تواند به بهبود نگارش کمک نماید.

این کتاب همچنین دارای حجم بسیار کمی است که می‌توان بارها آن را مورد مطالعه قرار داد و هر بار نکات آن را به خاطر سپرد. متن روان و ساده این کتاب می‌تواند به شما در یادگیری تکنیک‌های نگارشی کمک کند. ترجمه فارسی این کتاب توسط خداداد موقر انجام شده است.

  • نویسنده شدن

نویسنده: دروتیا برند مترجم: آرش محمد اولی

کتاب نویسنده شدن به عنوان یک مرجع مهم و همچنین به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های آموزش نویسندگی برشمرده می‌شود که پس از گذشت چندین سال از نشر آن هنوز هم به عنوان یکی از برترین منابع حوزه نویسندگی شناخته می‌شود. در این کتاب نویسنده سعی دارد تا با ارائه تکنیک‌های موثر، نویسنده را به سوی ارتباط با ناخودآگاهش هدایت کند. این مسئله در هنگام نوشتن می‌تواند کمک شایانی در درک شدن متن توسط مخاطب داشته باشد. تکنیک‌های ارائه شده در این کتاب نیز برای هر نویسنده‌ای، چه نویسندگان تازه کار و چه افراد حرفه‌ای کاربردی خواهد بود.

 

کتاب نویسنده شدن

  • بهتر بنویسیم

نویسنده: رضا بابایی

در این کتاب سعی بر این است که تکنیک‌های مهمی در رابطه با اصول نوشتن عنوان شود. در بخش‌های ابتدایی کتاب در رابطه با استعداد و هوش نوشتاری نویسنده، استفاده از تجربیات و همچنین مطالعات به روز در نویسندگی صحبت شده است. پس از آن در مورد درست نویسی مطالب و همچنین اصول ساده و زیبا نویسی مطالبی عنوان شده است. آنچه پس از خواندن این کتاب به عنوان بهترین کتاب آموزش نویسندگی به آن دست می‌یابید، آشنایی با درست نویسی و اصول و قواعد نوشتاری است که به شما در نوشتن یک متن منسجم و پخته کمک می‌کند.

 

کتاب بهتر بنویسیم؛ از رضا بابایی

  • نوشتن مانند بزرگان

نویسنده: ویلیام کین مترجم: مریم کهنسالی نودهی – کاوه فولادی نسب

یکی از مهمترین ویژگی‌های این کتاب که به‌عنوان نمونه بارزی از بهترین کتاب آموزش نویسندگی موجود شناخته می‌شود، عدم پرداختن آن به مبانی نظری خشک و کسل کننده است. در این کتاب سعی بر این است تا با استفاده از شیوه‌ای جذاب، روش «همانند سازی» به خوبی توضیح داده شود. همچنین خواندن این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا به نگاهی عمیق از داستان خود دست پیدا کند و همچنین پایه‌های فنی خود را در نوشتن تقویت نماید. مطالعه این کتاب نیز به افرادی که به تازگی شروع به نوشتن می‌کنند و همچنین به نویسندگان به تجربه پیشنهاد می‌شود.

جلد اول کتاب «نوشتن مانند بزرگان»

 

  • با هر دو طرف مغزت بنویس

نویسنده: هنریت کلاسر مترجم: سیمین موحد

آنچه که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است، این است که امر نوشتن و ویرایش کردن دو مسئله مجزا در حین نوشتن هستند که اگر به هر یک به صورت جداگانه توجه شود می‌توان اثرات آن را در نوشته‌ها به وضوح احساس کرد. در این راستا کتاب «با هر دو طرف مغزت بنویس»، نگرش جدیدی نسبت به مقوله نوشتن ایجاد می‌کند. این کتاب در ابتدا سبب کشف تفکر خلاق در نوشتن می‌شود و پس از آن به بهتر نویسی و تکنیک‌های نوشتاری می‌پردازد.

  • همه چیز درباره نویسندگی خلاق

نویسنده: کرول وایتلی – چارلی شولمن مترجم: مهدی غبرایی

کتاب نام برده شده به عنوان یکی از بهترین کتب آموزش نویسندگی محسوب می‌شود. همان طور که در ابتدا نیز عنوان کردیم، خلاقیت، یکی از مهمترین فاکتورها برای تبدیل شدن به یک نویسنده خوب است. بنابراین در کتاب «همه چیز درباره نویسندگی خلاق»، روش‌های پیدا کردن یک سوژه ناب و بکر و همچنین نحوه پرداختن به آن صحبت شده است. در این کتاب مبانی ضروری در حوزه نگارش کتاب، داستان، رمان، فیلمنامه و همچنین مقالات عنوان شده است که خواننده می‌تواند از آن در نوشتن بهره گیرد.

کتاب همه چیز درباره نویسندگی خلاق

  • تا می‌توانی بنویس

نویسنده: ناتالی گلدبرگ مترجم: گیتی خوشدل

این کتاب با تاکید بر مطالعه زیاد، گوش دادن عمیق و همچنین نوشتن مداوم، سعی بر تمرین دادن ذهن و آماده سازی آن برای تبدیل شدن به یک نویسنده موفق دارد. آنچه که بیشتر در این کتاب مورد توجه است، بهبود نویسندگی با تمرین و تکرار زیاد است. یعنی تمرین نویسندگی و مداومت در نوشتن خود به عنوان یک ابزار مهم در کسب تجربه به شمار می‌رود.

کتاب تا می‌توانی بنویس اثر ناتالی گلدبرگ

نکات نگارش یک محتوای خوب و هدفمند

در این قسمت سعی داریم تا به معرفی برخی از مهم‌ترین نکات در نگارش بپردازیم. این نکات برگرفته از بهترین کتاب آموزش نویسندگی است که به صورت جمع بندی شده در این قسمت عنوان می‌کنیم.

  • توجه به نگارش مقدمه متن: در هنگام تدوین و نگارش یک متن یا مقاله، توجه به مقدمه نویسی بسیار حائز اهمیت است. نوشتن یک مقدمه مناسب، ذهن خواننده را برای درک مطلب شما آماده می‌کند. بر همین اساس بهتر است از همان ابتدا به سراغ اصل مطلب نرویم و در آغاز با چند جمله دلیل نگارش متن خود را عنوان نماییم.
  • استفاده صحیح از کلمات کلیدی: در متن‌هایی که امروزه برای وب نوشته می‌شود، کلمات کلیدی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردارند. در واقع آنچه که موتورهای جستجو شناسایی می‌کنند و در صدر قرار گرفتن و دیده شدن متون نقش اساسی دارد، همین کلمات کلیدی است. استفاده درست از این کلمات با چگالی مناسب در متن می‌تواند به بهبود کیفیت متن مورد نظر شما کمک کند.
  • پاراگراف بندی و جمله بندی صحیح: یکی از پارامترهای مهم نوشتن، ایجاد پاراگراف‌های یکپارچه و در عین حال کوتاه می‌تواند به افزایش کیفیت متن شما کمک کند. استفاده از جملات کوتاه در متون به خوانش بهتر آن کمک می‌کند.
  • توجه به علائم نگارشی در متن: یکی از فاکتورهای مهم در درک بهتر و همچنین سئوی مناسب محتوا، کاربرد صحیح علائم نگارشی در متن است. همچنین در نگارش متن‌های فارسی لازم است تا به علامت نیم فاصله بیشتر توجه شود.
  • خوانش متن قبل از انتشار: بهتر است پیش از انتشار هر متن چندین بار آن را به دقت مطالعه کرد تا مشکلات احتمالی آن برطرف شود.
  • استفاده از تصاویر مناسب: تصاویر همواره به عنوان بخش مهمی از متن یا نوشته محسوب می‌شوند. در هر متن لازم است تا تصاویر مناسب با متن استفاده شود تا خواننده نسبت به خواندن ادامه متن ترغیب شود؛ تصاویر جذاب، موجب جلب نظر خواننده خواهند شد.
  • نتیجه گیری در پایان هر متن: یک متن منسجم در نهایت باید به یک وحدت و انسجام کامل دست پیدا کند. بر همین اساس افزودن یک بند نتیجه گیری در پایان می‌تواند متن را جمع بندی کند و انسجام ببخشد.

نتیجه گیری و جمع بندی

نویسندگی، امروزه به عنوان یک حرفه و هنر شناخته می‌شود که مهارت در آن برای تولیدکنندگان محتوا ضروری خواهد بود. بر این اساس لازم است تا با بهره گیری از بهترین کتاب آموزش نویسندگی مهارت‌های مربوط به آن را فرا گرفت. در نظرگیری نوع محتوا و همچنین سلیقه مخاطب در دیده شدن یک متن بسیار موثر خواهد بود. در این راستا بهترین کار فراگیری نکات مربوط در این زمینه است تا بتوان اثری خلاقانه و مفید را برای مخاطب تولید کرد. کتاب‌های معرفی شده در این مقاله از بهترین کتاب‌هایی هستند که می‌توان در مسیر تبدیل شدن به یک نویسنده موفق از آن‌ها بهره گرفت؛ بنابراین چنانچه قصد دارید تا در زمینه نویسندگی پیشرفت کنید، مطالعه این منابع به شما توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky