Quantcast

کتاب آموزش خط نستعلیق

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 6 دقیقه
نمونه‌ای از نقاشیخط

مقدمه

خــط زیبـا خـاک را زر‌‌ می‌ کند کار مــولا و پیمبــر‌‌ می ‌کـند

هرکه خطش خوب، خلقش خوبتر می‌شود مخلوق را محبوب تر

داشتن خطی خوش، در فرهنگ ما و بسیاری از فرهنگ‌های دیگر تاکیدی است بر زیبایی نویسی و از ارزش بسیاری در طبقات تحصیل کرده برخوردار است. گرچه امروزه در سیستم آموزشی نیز بر لزوم آن تاکید می‌شود و سعی می‌گردد تا از سنین پایین درست و زیبا نویسی آموزش داده شود. از این رو بسیاری اقدام به آموزش خط نستعلیق‌‌ می‌نمایند و این دوره‌ها طرفداران بسیاری یافته است. گرچه بسیاری نیز اقدام به دانلود کتاب آموزش نستعلیق‌‌ می‌نمایند تا با مفاهیم آن به صورت خودآموز آشنا گردند.

اهمیت یادگیری خط زیبا

از دلایل شرکت در کلاس خوشنویسی با خودکار یا سایر کلاس‌های خوشنویسی می‌توان به افزایش میزان اعتماد به نفس در افراد اشاره نمود. در کودکان، این امر می‌تواند به افزایش میزان تمرکز آن‌ها در یادگیری سایر مطالب نیز کمک کند. ضمن آنکه یادگیری این مقوله که بخشی از هنر است به افزایش کارکرد مغز نیز کمک خواهد نمود. در بزرگسالان نیز علاوه بر ارتقای سطح اعتماد به نفس به کاهش استرس و افزایش تمرکز کمک می‌کند. از این رو کتاب آموزش نستعلیق تنها برای بازه سنی خاصی تالیف نمی‌شود و مخاطبین آن می‌توانند از هر سن و گروهی باشند.

زیبانویسی تاثیر بسیاری بر مخاطب دارد. متن زیبا می‌تواند در هر شغلی توجه مخاطب را افزایش دهد و اثر پایدارتری در حافظه وی به جای بگذارد. از این رو استفاده از کتاب آموزش خط نستعلیق امروزه رواج بسیاری یافته است. پر بی راه نخواهد بود اگر بگوییم افراد خوش خط از منزلت و جایگاه اجتماعی بیشتری نیز برخوردار خواهند بود. ضمن آنکه خط افراد نشانگر روحیات و طرز تفکرات آن‌ها نیز ‌‌‌است. برای مثال شاخه‌ای در علم روانشناسی با عنوان خط شناسی یا گرافولوژی وجود دارد که به گردآوری اطلاعاتی در زمینه شخصیت افراد به کمک دست خط آن‌ها‌‌ می‌پردازد.

آموزش خط نستعلیق

خط نستعلیق چیست؟

بهتر است پیش از اقدام به دانلود کتاب آموزش خط نستعلیق یا خرید کتاب آموزش نستعلیق، کمی با آن آشنا شویم. این عنوان از ترکیب دو کلمه نسخ و تعلیق به دست آمده است. بسیاری این خط را خط ایرانی نیز می‌نامند. تکامل این خط با تحول نقاشی ایرانی همراه بوده است. این خط بعد از تعلیق، دومین خط ویژه ایرانیان عنوان می‌شود. از دلایل محبوبیت این خط می‌توان به تعادل، توازن، انعطاف و خوانش راحت آن اشاره نمود. در خلق این خط الهاماتی از طبیعت در ایجاد حروف و نقش‌های آن تاثیرگذار بوده است. این خط را با عنوان عروس خطوط اسلامی نیز‌‌ می‌شناسند.

 

دانلود کتاب آموزش نستعلیق

انواع خط نستعلیق

انواع خط‌های تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق در ایران کاربرد بیشتری دارند. یکی از ویژگی‌های خط شکسته نستعلیق در مقایسه با نستعلیق، امکان تندنویسی و روان نویسی است. برای برخی زمان اندک یادگیری وجود دارد یا مایل هستند در ابتدای آموزش از مفاهیم ساده‌تر شروع کنند، یادگیری این نمونه خط پیشنهاد می‌گردد.

 

خط زیبای شکسته نستعلیقدو مورد از انواع کتاب آموزش خط نستعلیق

همان طور که پیشتر اشاره شد امروزه یادگیری خط زیبا اهمیت فراوانی یافته است. بسیاری در کلاس‌های حضوری برای یادگیری آن اقدام می‌کنند و برخی دیگر به خرید یا دانلود کتاب آموزش نستعلیق روی‌‌ می‌آورند.

کتاب خوشنویسی پایه دهم گرافیک

این کتاب پرمحتوا برای فراگیران رشته گرافیک در گروه تحصیلی هنر ارائه می‌شود. محتوای آن بر اساس هر جلسه زمانبندی شده است که به فراگیر برنامه آموزشی مفیدی را نیز ‌‌‌ارائه می‌دهد. در این فایل ابتدا به کلیات یادگیری هنر خوشنویسی پرداخته می‌شود. در این بخش به اهمیت یادگیری خط، سیر تاریخی و پیدایش خط نستعلیق اشاره می‌شود. سپس در قسمت آشنایی با ابزار خوشنویسی و تراشیدن قلم به معرفی قلم نی، مرکب، کاغذ، قلم تراش، قطزن، قلم دان، زیرمشقی، دوات و لیقه‌‌ می‌پردازد.

در قسمت قلم تراشیدن به روش‌‌‌هایی چون ایجاد میدان قلم، کناره برداری، پشت برداری و قط زدن پرداخته و برای تمرین راه کارهایی ‌‌‌ارائه می‌دهد. در ادامه به مبحث مهم آموزش الفبا در گروه بندی‌های مختلف‌‌ می‌پردازد. در این گروه، اول پایه‌ای‌ترین حرکات قلم نظیر قلم گذاری، نقطه گذاری و اهمیت خط زمینه معرفی می‌شود. در پایان هر درس تمرین‌‌‌هایی برای تسلط هر چه بیشتر فراگیر ‌‌‌ارائه شده است.

در آموزش بعدی به معرفی حروف تخت کوتاه پرداخته می‌شود. این حروف شامل ب کوتاه، ف کوتاه، ک متصل کوتاه هستند. درس بعدی حروف تخت کشیده نظیر ب کشیده، ف کشیده و ک متصل کشیده ‌‌‌است. در ادامه حروف مفرد هم چون د، ه، و، ر، ط و همین طور م آموزش داده می‌شود. از درس ششم و با یادگیری برخی از حروف مبحث مهم سطرنویسی آغاز می‌گردد. در این مبحث که از قالب‌های رایج در خوشنویسی است، جملات یا عبارات کوتاه و یا مصرعی از شعر به عنوان سرمشق قرار‌‌ می‌گیرد. فراگیر باید ظرافت‌های به کار رفته را یاد گیرد و نسبت به اجرای آن بر روی کاغذ تمرین اقدام نماید. اما یکی از مباحث مهم دیگر پرداختن به حروف گرد است. ن، ق، ل، س، ص، س کشیده، ی، ح (به عنوان پایه ج، چ و حرف خ) و حرف ع در این زمره قرار‌‌ می‌گیرند.

فصول کتاب خوشنویسی پایه دهم گرافیک

پیش از یادگیری هر حرف به تکنیک پایه در نگارش آن‌ها اشاره می‌شود. به خاطر داشته باشید به ازای آموزش هر حرف درسی به عنوان سطرنویسی ‌‌‌ارائه می‌شود تا فراگیر فرصت کافی در یادگیری حرف مربوطه را به دست آورد. در درس آتی به اهمیت اتصالات در نستعلیق پرداخته می‌شود. در این مبحث تکنیک‌های مختلف اتصال حروف مورد بررسی و آموزش قرار‌‌ می‌گیرد. این امر به زیبا و خوانا نویسی کمک فراوانی می‌کند. این اتصالات می‌تواند حروف کشیده و کوتاه را شامل شود.

در درس دیگری به موضوع ترکیب بندی در سطرنویسی پرداخته می‌شود. این مبحث نیز بر زیبانویسی تمرکز دارد. ترکیب بندی نه تنها در تک سطرها بلکه در دو سطری‌ها نیز مورد بررسی و آموزش قرار‌‌ می‌گیرد. این امر در سرمشق قرار دادن شعرها اهمیت فراوانی دارد. هماهنگی یا هارمونی در پیاده سازی آن بر زیبایی نوشته‌‌ می‌افزاید.

در مبحثی دیگر به معرفی چلیپا پرداخته می‌شود. چلیپا به عنوان یکی از قالب‌های رایج خوشنویسی نستعلیق ‌‌‌است. در این فصل به اهمیت و اصول آن اشاره می‌شود. در فصلی دیگر مهم‌ترین قالب خوشنویسی یعنی کتابت معرفی می‌شود. البته اهمیت سیاه مشق بر کسی پوشیده نیست. این صفحات تمرینی خوشنویسان معروف، خود نیز عاری از زیبایی نیستند. البته در مصرف کاغذ نیز بسیار صرفه جویی می‌گردد.

زیبایی در سیاه مشق

مبحث نقاشیخط در کتاب خوشنویسی پایه دهم گرافیک

اما امروزه مبحث نقاشیخط در میان هنرمندان و نیز مردم عادی طرفداران بسیاری یافته است. بسیاری از تابلوهای زیبای آن برای تزیین منازل و یا محیط‌های کاری خود بهره می‌برند. از این رو در این کتاب به این سبک تلفیقی پرمخاطب و نیز مزایای آن اشاره می‌شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر هنرجو به کیفیت آثار ایجاد شده به مفهوم مهمی چون ویژگی‌های بصری و زیبایی شناختی انواع خوشنویسی نیز پرداخته می‌شود.

باید به یاد داشته باشیم که صِرف آشنایی با حروف و کلمات به زیباتر شدن متن‌ها کمکی نمی‌کند بلکه اصول چینش این کلمات در کنار یک دیگر نیز بسیار تعیین کننده خواهد بود. در آخرین مبحث نیز به اهمیت خوشنویسی در پیدایش آثار هنری بی مانند تاکید و اشاره شده است. با دانلود کتاب آموزش نستعلیق، علاوه بر آشنایی با خوشنویسی، مفاهیم آن نیز آموزش داده می‌شود. این مفاهیم به عنوان سنگ بنای زیبایی نویسی اهمیت بسیاری دارند و تفاوت عمیقی بین فراگیران آماتور و حرفه‌ای ایجاد می‌کنند.

نمونه‌ای از نقاشیخط

کتاب آموزش خوشنویسی

این کتاب آموزش خط نستعلیق نیز در زمره کتاب‌های درسی قرار‌‌ می‌گیرد. از این رو از مباحث پایه برای آموزش بهره می‌برد. پیش از دانلود کتاب آموزش نستعلیق، شخص باید به میزان تبحر خود در این زمینه آگاهی داشته باشد. در این کتاب نیز به بررسی اصطلاحات و ابزارهای خوشنویسی پرداخته می‌شود. به معرفی خط کوفی پرداخته خواهد شد و مثال‌‌‌هایی از کاربرد آن در هنر معرفی می‌گردد. در ادامه خط نسخ معرفی می‌گردد.

در حین یادگیری خط نستعلیق آشنایی با سایر خطوط به درک بهتر مفاهیم این خط کمک فراوانی می‌کند. در درسی دیگر خط ثلث به طور مختصر معرفی می‌شود. در هر درس علاوه بر معرفی این خطوط تمرین‌های اصولی برای روان نویسی خط نستعلیق و اصول پایه برای پیاده سازی آن بر روی کاغذ به صورت سرمشق گنجانده شده است.

برای آشنایی بیشتر هنرجویان به اهمیت مبحث طراحی سنتی و نیز نقش‌های هندسی پرداخته می‌شود. در ادامه به صنعت قدیمی و زیبای گلیم بافی و کاربردهای مباحث ‌‌‌ارائه شده در آن اشاره می‌گردد. از این رو هنرجو با دانلود کتاب آموزش نستعلیق، با کاربردهای عملی آن نیز آشنایی‌‌ می‌یابد.

 

کلاس خوشنویسی با خودکار به روش نسخ

نتیجه گیری و جمع بندی

مهم نیست که در چه رشته یا شاخه‌ای مشغول به فعالیت هستید یا حتی چه سنی دارید. زیبانویسی یکی از هنرهای پرمخاطب و اصیل شناخته می‌شود که در هر زمینه‌ی فعالیتی اهمیت آن درک می‌شود و اثر ژرفی بر مخاطب خود باقی‌‌ می‌گذارد. از این رو امروزه بسیاری به خرید و یا دانلود کتاب آموزش نستعلیق روی‌‌ می‌آورند و بسیاری دیگر در کلاس‌های حضوری آن شرکت می‌کنند. در کنار خوش نویسی با قلم، کلاس خوشنویسی با خودکار نیز در بسیاری از مراکز آموزشی برگزار می‌شود و مخاطبان بسیاری دارد. حتی این دوره به صورت آنلاین هم طرفداران فراوانی یافته است.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky