Quantcast

معرفی بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 7 دقیقه
نورپردازی در مکان‌های مختلف، شرایط و تجهیزات خاص خود را لازم دارد

بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی کدامند؟مقدمه

کتاب‌های متنوعی در حوزه عکاسی و نورپردازی برای علاقه‌مندان به این هنر محبوب به چاپ رسیده است. هر کدام از این کتاب‌ها به صورت تخصصی موضوعات مختلفی را مورد بحث و تحلیل قرار داده‌اند. کتاب‌هایی مانند نورسنجی اثر برایان پترسون، دید خلاقانه در عکاسی اثر برایان پترسون، رنگ در عکاسی اثر هارالد مانته و… از بهترین کتاب‌های موجود در این زمینه هستند. در این محتوا به معرفی بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی می‌پردازیم.

 

معرفی بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی

معرفی بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی

یکی از بهترین کتاب‌های عکاسی، «کتاب آموزش عکاسی پرتره اثر پیتر تراورز و جیمز چیدل» است. این کتاب مباحث مهم در این حوزه را در اختیار خوانندگان علاقه‌مند به این هنر قرار داده است. کتاب آموزش عکاسی دستورالعمل‌های مهم و تکنیک‌های حرفه‌ای را برای تبدیل شدن به عکاسی حرفه‌ای دسته‌بندی کرده است.

کتاب آموزش عکاسی پرتره اثر پیتر تراورز و جیمز چیدل

سبک‌های پرتره

برای آشنایی بهتر با عکاسی پرتره و آموزش عکاسی با دوربین حرفه‌ای، نویسندگان این کتاب اطلاعات مفیدی را در خصوص سبک‌های مختلف پرتره مورد بررسی قرار داده‌اند. در عکاسی پرتره تعادل و چیدمان نور اهمیت بسیاری دارد که در این کتاب درباره آن‌ها به اختصار توضیح داده شده است. شما در فهرست کتاب آموزش عکاسی عنوان‌های مختلفی مرتبط با عکاسی پرتره مشاهده می‌کنید.

در کتاب به هر مبحث به شکل جداگانه پرداخته شده است. به عنوان مثال شما می‌توانید درباره سبک‌های پرتره در فضاهای مختلف مانند مدرن شهری، فضای عمومی، مستند شهری، تبلیغات، مطبوعاتی و… اطلاعات مفیدی کسب کنید. در هر فضا نویسندگان کتاب مهمترین نکته را به خواننده یادآوری کرده‌اند. به عنوان مثال در فضای عمومی عکاس باید به استفاده مناسب از نور خورشید توجه داشته باشد.

نکات مهم در عکاسی پرتره

در معرفی کتاب عکاسی باید به منابعی رجوع کنیم که تمام اطلاعات و نکات لازم جهت عکاسی حرفه‌ای را در اختیار ما قرار دهند. بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی مانند کتاب آموزش عکاسی پرتره، به جزئیاتی پرداخته‌اند که شاید در هر کتابی به آن‌ها اشاره نشده باشد.

پیتر تراورز و جیمز چیدل در این کتاب به شرح تکنیک‌های حرفه‌ای در این حوزه پرداخته‌اند. اگر به هنر عکاسی علاقه دارید و دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اید، دستورالعمل‌ها و مفاهیم این کتاب راهنمای خوبی برای حرفه‌ای شدن شما خواهند بود. در ادامه به بعضی از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ثبت نگاه طبیعی شخص
  • استفاده از نور ملایم
  • خطوط همگرا
  • فریم دقیق
  • عکسبرداری با نور خورشید
  • انتخاب مکان
  • عکاسی در سرما
  • پردازش صحیح
  • و…

این موارد و نکات دیگری که در کل کتاب به آن‌ها پرداخته شده همگی با شرحی کامل و همراه با یک عکس نمونه در اختیار مخاطب قرار داده شده است. در هر بخش نویسندگان اطلاعات فنی جهت تنظیم دوربین عکاسی را نیز در کتاب ذکر کرده‌اند. همچنین در کادری آبی در هر قسمت به موضوعی کوتاه و درعین‌حال مهم، اشاره شده است.

تنوع در موضوع

در کتاب آموزش عکاسی مباحث از تنوع بالایی برخوردار هستند و شما به هر سبکی علاقه داشته باشید، این کتاب اطلاعات مفیدی به شما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر عکاسی از چهره‌های مشهور سبک موردعلاقه شما است، در این کتاب به مواردی مرتبط با موضوع مانند ارتباط چشمی پرداخته است. یکی از ویژگی‌های کتاب آموزش عکاسی پرتره استفاده از عکس‌هایی باکیفیت و استاندارد است.

عکاسی پرتره تنها به عکس‌های تک نفره منتهی نمی‌شود. در این کتاب در بخش عکس‌های گروهی به نکاتی اشاره شده که در عکاسی گروهی اهمیت بسیاری دارد. به عنوان مثال شما در عکاسی از یک گروه باید به پس‌زمینه عکس توجه داشته باشید. پس‌زمینه عکس گروهی که تعداد افراد زیادی در عکس هستند باید تمیز باشد.

بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی کدامند؟

تکنیک‌های کاربردی

نویسندگان این کتاب برای هدایت عکاس به سمت حرفه‌ای شدن، توجه ویژه‌ای به جزئیات دارند. اگر قصد عکاسی از کودکان را دارید این کتاب شما را برای ارتباط برقرار کردن با کودک جهت عکس گرفتن آماده می‌کند. این تکنیک‌های کاربردی در موضوعات مختلفی در کتاب مشاهده می‌شود.

حساسیت بالا، نور کم، افزایش ایزو، فلاش حلقه‌ای، نور پُرکننده، عکاسی در سفر، آموزش کادربندی در عکاسی، عکاسی سریع در خیابان و… از مواردی هستند که برای کسب اطلاعات دقیق می‌توانید به این کتاب مراجعه کنید.

ویژگی مهم دیگر که در هر بخش تکرار شده استفاده از تصاویر نمادینی است که نحوه قرار گرفتن سوژه، چیدمان صحنه، نورپردازی و محل قرارگیری عکاس در آن مشخص شده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی است که از مهمترین تکنیک‌ها و دستورالعمل‌ها برای مفید بودن کتاب استفاده کرده است.

کتاب آموزش عکاسی باید نکات و تکنیک‌ها را به صورت مختصر و مفید ارائه دهدمختصر و مفید

در معرفی کتاب عکاسی باید به این موضوع اشاره کنیم که یک کتاب آموزش عکاسی باید نکات و تکنیک‌ها را به صورت مختصر و مفید ارائه دهد. کتاب آموزش عکاسی پرتره از این قاعده به خوبی پیروی کرده است. در هر صفحه از کتاب یک عنوان مشخص شده و به یک نکته مرتبط با موضوع پرداخته شده است.

در صفحه روبرو نیز یک عکس باکیفیتی مناسب به تصویر درآمده که شما می‌توانید مفاهیم آموزش داده شده را در آن عکس مشاهده کنید. همان‌طور که ذکر کردیم در صفحه یک کادر آبی شامل نکته‌ای کوتاه و ضروری نیز درج شده است. مشخصات دوربین و لنز برای عکس مورد نظر و تصاویر نمادین جهت شناسایی مکان و محل قرارگیری نور و سوژه نیز در صفحه ذکر شده‌اند. در انتهای کتاب نیز به معرفی تجهیزات عکاسی پرداخته شده است.

کتاب آموزش نورپردازی در عکاسی

بهترین کتاب‌های عکاسی

کتاب آموزش عکاسی دیگری که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم، «کتاب آموزش نورپردازی در عکاسی» است. این کتاب توسط «سید میثم موسوی» گردآوری شده است.

نورپردازی در عکاسی یکی از مهمترین نکات در آموزش عکاسی حرفه‌ای است. در واقع بدون نورپردازی خوب امکان ثبت یک عکس خوب وجود ندارد. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی در زمینه نورپردازی است که در آن با دلیل اهمیت نورپردازی و موارد مهم در این امر مانند مثلث نوردهی آشنا می‌شویم.

در نورپردازی عوامل مختلفی مانند سایه‌ها، رنگ‌ها، جهت‌ها، کیفیت و… بر روی عکس تأثیرگذار هستند که در این کتاب به تمام این موارد پرداخته شده است. همچنین در این کتاب درباره سه بازوی مثلث نوردهی؛ حساسیت، دیافراگم و سرعت شاتر توضیح داده شده است.

ارائه مفاهیم مهم

در کتاب آموزش عکاسی به مفاهیم مهمی که در عکاسی اهمیت ویژه‌ای دارند پرداخته شده است. در این کتاب هر مبحث اطلاعاتی ضروری را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. به عنوان مثال شما در این کتاب با موضوع دیافراگم و تأثیر آن بر نور و عمق میدان وضوح آشنا خواهید شد. همچنین اطلاعات مفیدی در خصوص کنترل کنتراست در عکاسی دیجیتال نیز در این کتاب وجود دارد.

اگر عکاسی تازه‌کار هستید و هنوز با تمام موضوعات مربوط به نورپردازی در عکاسی آشنا نشده‌اید، این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی در این زمینه است. شاید اطلاع نداشته باشید که با استفاده از فلاش سرخود دوربین تا چه اندازه می‌توانید نور را افزایش دهید، یا شاید در مورد نوردهی پیچیده توسط فلاش خارجی چیزی نشنیده باشید. در این کتاب مواردی شبیه به این موضوعات برای بالا بردن دانش شما گنجانده شده است.

تجهیزات عکاسی

در هر هنری تجهیزات مربوط به آن اهمیت بسیاری دارد. در کتاب آموزش نورپردازی بخشی به معرفی تجهیزات حرفه‌ای جهت نورپردازی اختصاص داده شده است. در معرفی کتاب عکاسی معمولا به کتاب‌هایی اشاره می‌شود که تمام مباحث مربوط به موضوع در آن ذکر شده باشد. در این کتاب نام تجهیزات مخصوص نورپردازی ذکر شده و در مورد ویژگی و نحوه کارکرد هر کدام نیز توضیح مختصری ارائه شده است.

مبحث تجهیزات نورپردازی بسیار متنوع است و در این کتاب سعی شده تا به مهمترین موارد در این خصوص اشاره شود. همچنین شما می‌توانید با انواع پروژکتورها و لامپ‌های مخصوص نورپردازی در عکاسی نیز آشنا شوید.

دسته‌بندی مطالب

در کتاب آموزش عکاسی مطالب به شکلی دسته‌بندی شده تا خواننده به هر بخش در صورت نیاز دسترسی آسان داشته باشد. در هر مرحله از یادگیری عکاسی و نورپردازی در عکاسی باشید، این کتاب از بهترین کتاب‌های عکاسی محسوب می‌شود.

نورپردازی در مکان‌های مختلف، شرایط و تجهیزات خاص خود را لازم دارد

 

به عنوان مثال اگر با مبحث فلش و سیستم نورسنجی آشنایی کافی نداشته و نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، این کتاب به صورت جامع اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین بسیاری از سؤال‌های شما در خصوص نورپردازی در عکاسی نیز پاسخ داده می‌شود.

نورپردازی در مکان‌های مختلف، شرایط و تجهیزات خاص خود را لازم دارد. در کتاب تفاوت نورپردازی در نور طبیعی و نورپردازی در آتلیه مشخص شده و شما می‌توانید برای هر کدام از این موقعیت‌ها از نکته‌های مفید کتاب بهره‌مند شوید.

همچنین در کتاب، عکس‌هایی برای نمونه و مشخصات فنی جهت تنظیم دوربین نیز در اختیار خوانندگان قرار داده شده است. همچنین محل قرارگیری سوژه و تجهیزات عکاسی نیز توسط نشان‌ها مشخص شده‌اند. این امر به مخاطب در تفهیم بهتر مطالب کمک بسیاری می‌کند.

عکاسی پرتره

در انتهای کتاب راهکارهایی برای عکاسی پرتره در آتلیه و در نور طبیعی روز نیز ذکر شده که نکات مهمی در این خصوص به شمار می‌آید. مطالب مفید این کتاب به موارد قابل توجهی اشاره کرده است که شما در آموزش عکاسی حرفه‌ای با گوشی نیز می‌توانید از این نکات استفاده کنید.

در صفحات آخر کتاب نیز عکس‌هایی برای نمونه مشاهده می‌شود که شما می‌توانید دستورالعمل‌های لازم در نورپردازی را در این عکس‌ها بررسی کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی

گذراندن دوره‌های آموزشی به تنهایی برای حرفه‌ای شدن کفایت نمی‌کند. اگر به هنر عکاسی علاقه دارید و قصد دارید به عکاسی حرفه‌ای تبدیل شوید، هیچ‌وقت از مطالعه دور نشده و همواره اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنید. این دو کتابی که در این مطلب به عنوان بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی از آن‌ها یاد شد، بهترین مرجع جهت افزایش اطلاعات شما در هنر عکاسی و نورپردازی است.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky