Quantcast

عکاسی مقدماتی تا حرفه ای

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 8 دقیقه
معرفی بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی

هر آنچه که درباره یادگیری عکاسی باید بدانید

آموزش عکاسی

در زندگی مدرن و با پیشرفت تکنولوژی، راه‌های زیادی برای ثبت خاطرات گذشته وجود دارد. همه ما در آلبوم‌های خانوادگی‌مان دارای عکس‌هایی هستیم که ما را به گذشته برده و دورترین خاطراتمان را زنده می‌کنند. عکس‌ها در زندگی ما نقش مهمی دارند و این نقش فقط به زنده نگه‌داشتن خاطرات ما محدود نیست، بلکه فراتر از آن‌هم می‌رود. امروزه اگر ما بخواهیم عکس مکانی دوردست که مایل‌ها دورتر از کشور خودمان واقع‌شده را مشاهده کنیم، می‌توانیم در فضای آنلاین اسم آن مکان‌ها جستجو کرده و در بین نتایج جستجو عکس‌های آن مکان را مشاهده کنیم.

عکس‌ها علاوه‌بر زنده کردن خاطرات می‌توانند ما را به جاهای دوردست ببرند که ممکن است هرگز آن‌ها را در زندگی واقعی خود نبینیم. اهمیت عکس در زندگی ما اهمیت حرفه یا هنر عکاسی را برجسته می‌کند. ما در این مقاله در مورد هنر عکاسی، انواع سبک عکاسی، عناصر مهم در آن، ویژگی‌هایی که عکاسان باید داشته باشند و روش‌های یادگیری عکاسی توضیح می‌دهیم. در ابتدا، بیایید به سراغ تعریف هنر عکاسی برویم.

مشاهده بیشتر

عکاسی چیست؟

عکاسی روشی است که با استفاده از آن عکاس با ضبط نور و ثبت آن بر روی یک سطح حساس یک عکس را به وجود می‌آورد. عکاسی فقط برای مصارف شخصی افراد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این حرفه در بسیاری از حوزه‌های علمی، تجاری، هنری (فیلم، مد و غیره) و اطلاعات نیز کاربردهای فراوانی دارد. در عکاسی، لنز دوربین عکاس نوری که از اشیاء منعکس می‌شود را متمرکز کرده و آن‌ها را در یک سطح حساس به نور در داخل دوربین تبدیل به عکس می‌کند.

 

انواع سبک‌های عکاسی

عکاسان از سبک‌ها و شیوه‌های گوناگونی برای گرفتن عکس‌های خود استفاده می‌کنند. گاهی اوقات، آن‌ها اغلب از یک یا دو سبک استفاده کرده، گاهی اوقات هم به تناوب از سبک‌های متنوع دیگری استفاده می‌کنند. ما در این بخش چند سبک عکاسی را به مختصر توضیح می‌دهیم.

 

  • عکاسی طبیعت بی‌جان

آموزش عکاسی محصول

همان‌طور که از اسم آن پیداست در این سبک از عکاسی، عکاس از اشیاء بی‌جان طبیعی یا مصنوعی برای گرفتن عکس‌هایش استفاده می‌کند. این نوع عکس‌ها می‌توانند به‌عنوان عکس‌های آرشیو شده یا برای تبلیغ محصولات به‌کارگرفته شوند. برای مثال، عکاسان این سبک می‌توانند تصاویری را برای تبلیغ یک کالا ضبط کنند که در نهایت، در بروشورها و کاتالوگ‌ها، مجلات و بیل‌بوردها نمایش داده می‌شوند. در عکاسی طبیعت بی‌جان عکاس باید به نوع اشیاء، قرار گرفتن آن‌ها و نورپردازی صحنه توجه خاصی کند تا بهتر بتواند عکس ایده‌آل خود را بگیرد.

 

  • عکاسی سرمقاله‌ای

عکاسی خبری

در این نوع از عکاسی، عکس گرفته‌شده در یک مجله یا روزنامه و برای داستان یا مقاله خاصی بکار می‌رود. عکاسان در این حوزه با نویسندگان مقالات روزنامه‌ها یا مجلات همکاری نزدیکی دارند. در حوزه عکاسی سرمقاله، ممکن است عکاس عکس‌ها را در قالب‌های افقی و عمودی و متناسب با فرمت روزنامه یا مجله‌ای بگیرد که قرار است عکس در آن منتشر شود. موضوع عکس هم باید کاملاً مرتبط با موضوع مقاله یا داستان باشد.

 

  • عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی

حتماً شما عکس‌های گرفته‌شده در رویدادهای ورزشی از ورزشکاران، مربیان و حتی تماشاچیان را مشاهده کرده‌اید. عکاسان لحظه‌های هیجان‌انگیز در این رویدادها و احساسات ورزشکاران و تماشاچیان را ثبت می‌کنند که این امر باعث می‌شود عکس‌های گرفته‌شده از آن‌ها دیدنی و به‌یادماندنی باشد. عکاسان این سبک باید در عکس گرفتن سرعت زیادی داشته باشند، چون رویدادها با سرعت اتفاق می‌افتند. در عکاسی ورزشی، معمولاً عکاسان از دوربین‌هایی با لنز بلند و سنگین استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهند تا بهتر و دقیق‌تر رویدادهای ورزشی را ثبت کنند.

 

  • عکاسی مد

 

عکاسی مد

عکس‌های دنیای مد معمولاً در اینترنت و مجلات مد نمایش داده می‌شوند. در این نوع عکس‌ها، لباس‌ها، کفش‌ها و جواهرات به خوبی و با زرق‌وبرق جلوه داده می‌شوند تا مشتریان مد جذب آن‌ها شوند. عکاسان مد در مکان‌های گوناگونی (از شوهای مد و استودیوها گرفته تا خیابان‌های شهر و طبیعت) کار می‌کنند. خیلی از عکس‌های مد شامل تصویر کاملی از بدن می‌شوند و عکاسان این سبک با طراحان صحنه، کارگردان‌ها و مدل‌ها همکاری نزدیکی دارند.

 

  • عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

این سبک از عکاسی یکی از رایج‌ترین سبک‌ها بوده و در آن نوع شخصیت و مزاج یک فرد یا گروهی از افراد در عکس نمایش داده می‌شود. عکاس در عکس‌های پرتره می‌تواند چهره یا کل بدن افراد را نشان داده و از آن‌ها به‌طور فی‌البداهه عکس گرفته یا از آن‌ها بخواهد تا برای عکس حالت خاصی را بگیرند. درهرصورت، در عکاسی پرتره عکاس اغلب صورت فرد را برجسته نشان می‌دهد و از نورپردازی و زمینه صحنهٔ عکس برای انجام این کار استفاده می‌کند. عکاسان پرتره بیشتر عکس‌های پرتره را برای فارغ‌التحصیلی، نامزدی، عروسی، شغل یا برای هر یک از اعضای خانواده می‌گیرند. در این نوع عکاسی مهم است که عکاس کاری کند تا افراد در عکس تا حد امکان راحت باشند؛ به این صورت، چهره‌های آن‌ها در عکس نیز آرام و طبیعی است.

 

  • عکاسی معماری

عکاسی معماری

در سبک عکاسی معماری، عکاس هم از داخل و هم از خارج ساختمان‌ها عکس‌برداری می‌کند. موضوعات عکس در عکاسی معماری می‌توانند همه نوع ساختمانی باشند (برای مثال، انبارها، پل‌ها، آسمان‌خراش‌ها و غیره). در بیشتر عکس‌های معماری زیباترین جلوه‌های ساختمان نمایش داده می‌شوند. در این سبک از عکاسی، نورپردازی زمینه عکس می‌تواند برای عکاس مسئله‌ساز شود و در این‌مورد، عکاسان باید بدانند که چگونه از نور طبیعی در صحنهٔ عکس به بهترین نحو استفاده کنند. عکس‌های معماری برای طراحان ساختمان، معماران و سرمایه‌گذاران در زمینه ساختمان‌سازی می‌توانند بسیار مفید باشند.

 

عناصر اصلی و مهم در هنر عکاسی چه هستند؟

عکاسی مانند هر حرفهٔ هنری دیگر دارای چند عنصر مهم است که عکاس به کمک آن‌ها می‌تواند کیفیت عکس خود را بهبود بخشد. در این بخش، ما این عناصر را شمرده و توضیح مختصری در مورد آن‌ها می‌دهیم.

  • زمینه و بافت عکس

زمینه و بافت اشیاء در عکس شما می‌توانند تأثیر شگرفی داشته باشند. برای مثال، اگر در زمینه عکس شما از یک فرد جریان آبی وجود داشته باشد که خروشان است، آن عکس در مقایسه با زمینه عکسی که دارای جریان آب ساکن است می‌تواند بسیار متفاوت باشد. همچنین، اشیاء بی‌جانی که دارای رنگ‌های متنوع بوده می‌توانند رنگ و لعاب خاصی به عکستان بدهند. بنابراین، سعی کنید به زمینه عکستان و بافت اشیاء یا محیط دقت کرده و در صورت تمایل، اشیاء مورد نظر خود را به آن اضافه کرده یا محیط را تغییر دهید.

آموزش عکاسی
جریان آب خروشان
  • خطوط

در عکاسی خطوط عمودی، افقی، موازی، منحنی و اریب وجود دارند و این خطوط می‌توانند توجه بیننده را به خود جلب کنند. اگر خطوط تکراری در زمینه عکس محو شوند توجه بیننده باز به مرکز عکس بازخواهد گشت. خطوط عامل مهمی در عکاسی هستند، زیرا استقرار صحیح آن‌ها نگاه بیننده را به پیرامون عکس و مرکز آن جمع خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر خطوط به تناسب در کنار هم قرار نگرفته باشند، چشم بیننده ممکن است از موضوع اصلی عکس منحرف شود. ازاین‌رو، به خطوط و آرایش آن‌ها در عکس خود در توجه کنید.

 

  • رنگ‌ها در عکس

یکی از عناصر اصلی در هر عکس رنگ است. رنگ‌هایی که در تضاد با هم هستند می‌توانند در عکس‌ها اثری تکمیلی داشته و به‌عکس جلوه بیشتری دهند. برای مثال، در عکس‌هایی که رنگ‌های متضاد مثل قرمز و سبز یا آبی و نارنجی مشاهده می‌شود، این عکس‌ها توجه بیشتری را جلب کرده و جلوه‌ای زیباتری دارند. به همین دلیل، به نوع رنگ‌ها در عکستان دقت کرده و با توجه به موضوعی که می‌خواهید نشان دهید رنگ زمینه را انتخاب کنید.

تضاد رنگ سبز و نارنجی آموزش عکاسی
تضاد رنگ سبز و نارنجی
  • شکل اشیاء

شکل اشیاء در عکس شما می‌توانند اثر مهمی داشته باشند. شکل‌ها در عکس چشم بیننده را به سوی خود جلب می‌کنند. اگر عکسی فاقد شکل باشد، ممکن است صحنه زمینه آن به‌هم‌ریخته باشد و برای بیننده جلوه خوبی نداشته باشد. شکل‌ها تمرکز بیننده عکس را به موضوع آن جلب می‌کنند. برای مثال، در عکس یک پروانه چشم‌های بیننده سریعاً به بال‌های آن متمرکز می‌شوند، چون علاوه‌بر رنگ‌هایشان بال‌های پروانه نوعی شکل مثلثی دارند. بدین‌ترتیب، شکل‌ها و استقرار آن‌ها در عکس مهم هستند.

 

  • تون در عکاسی

در هنر عکاسی عکاسان از درجات مختلف نور و تاریکی استفاده می‌کنند تا به رنگ زمینه آن کنتراست و جلوه خاصی دهند. در عکس‌های سیاه و سفید مخصوصاً تون نقش زیادی دارد، چون فقط از رنگ‌های سیاه و سفید در آن استفاده می‌شود. عکاس می‌تواند از تون عکس برای برجسته کردن موضوع اصلی آن استفاده کند. شما هم می‌توانید از تون برای برجسته‌سازی موضوع عکستان و به‌ویژه، در عکس‌های سیاه و سفید استفاده کنید.

آموزش عکاسی

  • فضای عکس

در تمام عکس‌ها نوعی پیش‌زمینه یا فضای میانه وجود دارد. این فضا نیز می‌تواند شامل فضایی شود که در آن اشیا یا افراد وجود دارند (فضای مثبت) یا فضایی که در آن زیاد چیزی وجود ندارد (فضای منفی) و اغلب بین فضاهای مثبت قرار می‌گیرد. فضا می‌تواند به‌عکس شما عمق دهد.

 

ویژگی‌ها و خصوصیات عکاسان

  • داشتن خلاقیت

 

آموزش عکاسی خلاقانه

ازآنجایی‌که عکاسی نوعی هنر است، پیشه‌وران آن‌هم نوعی هنرمند محسوب می‌شوند. مانند هر هنر دیگر، عکاسی نیاز به خلاقیت دارد. برای مثال، یک عکاس خوب می‌تواند از هر شی یا منظره‌ای که در نگاه اول عادی به‌نظر می‌رسد عکسی جذاب و زیبا را بگیرد. این قوه خلاقیت و ابتکار او است که به او کمک می‌کند تا با روش‌های گوناگون آن منظره یا شی‌ء را در عکس خود تبدیل به چیزی خارق‌العاده و منحصربه‌فرد کند.

 

  • دقت کردن به جزئیات

در عکس‌ها اجزای زیادی وجود دارند که توجه عکاس به آن‌ها می‌تواند کیفیت آن عکس را افزایش دهد. برای مثال، نورپردازی صحنه، ترکیب‌بندی اشیا، صحنه عکس و خود موضوع اصلی عکس هم جزو مواردی هستند که در جلوه عکس نقش بسیار مهمی دارند. دقت عکاس به این جزئیات باعث می‌شود که آن‌ها به‌عکس جلوه زیباتری دهند.

 

  • داشتن صبر و انعطاف‌پذیر بودن

گاهی اوقات نورپردازی در یک صحنه خوب نیست. گاهی هم افرادی که شما می‌خواهید از آن‌ها عکس بگیرید با شما به‌خوبی همکاری نمی‌کنند. بعضی اوقات هم شما باید چندین‌بار عکس بگیرید تا یک عکس خوب را داشته باشید. شما در این مواقع باید صبر و تحمل داشته باشید و همچنین، در برخورد با دیگران و مخصوصاً افراد موجود در عکستان انعطاف‌پذیر باشید. این دو ویژگی در موفقیت شما به‌عنوان یک عکاس خیلی مهم هستند.

 

روش‌های یادگیری عکاسی

  • تحصیل در رشته عکاسی و کلاس‌های آموزشی عکاسی

یکی از روش‌های اصلی یادگیری عکاسی ورود به این رشته از طریق دانشگاه است. برخی از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ایران دارای رشته عکاسی بوده و علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند از این طریق وارد آن شوند. یک روش دیگر برای یادگیری عکاسی، ثبت‌نام در کلاس‌ها و دوره‌های آموزش آنلاین عکاسی است. این کلاس‌ها هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت غیرحضوری حرفه عکاسی را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند.

 

  • مشاهده ویدئوهای آموزش عکاسی آنلاین

اگر شما حوصله تحصیل در رشته عکاسی در دانشگاه را ندارید یا از پس هزینه‌های کلاس‌های آموزشی عکاسی برنمی‌آیید می‌توانید ویدئوهای آموزش آنلاین عکاسی را مشاهده کنید. برای مثال، در یوتیوب افراد بسیاری هستند که خود به این حرفه مشغول هستند و می‌توانند نکات و توصیه‌های مفیدی را درمورد عکاسی به شما آموزش دهند. همچنین، برخی از عکاسان دارای بلاگ هایی هستند که در آن‌ها می‌توانند عکاسی را به‌صورت آنلاین آموزش دهند.

 

  • مشاهده کتاب‌ها یا مجموعه عکس‌های آنلاین

یک روش خوب دیگر برای آموزش عکاسی آنلاین مشاهده کتاب‌های عکس یا مجموعه عکس‌ها در فضای آنلاین است. این کتاب‌ها یا مجموعه عکس‌ها ممکن است پیرامون موضوع خاصی تهیه‌شده یا عکس‌هایشان با سبک خاصی از عکاسی گرفته‌شده باشند. درهرصورت، مشاهده جزئیات آن‌ها هم به شما در نحوه عکس‌برداری‌تان کمک خواهد کرد و هم این‌که منبعی الهام‌بخش برای شما خواهد بود تا سبک‌های جدید عکاسی را امتحان کرده و آن‌ها را در عکس‌های خود اعمال کنید

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky