Quantcast

خوشنویسی با خودکار آنلاین

نویسنده:
بنی علی
زمان تقریبی خواندن : 6 دقیقه
خوشنویسی با خودکار آنلاین

مقدمه

دست‌خط شما خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید در زندگی شما تأثیرگذار است. دست خط زیبا نه تنها هنگام خواندن، چشم را می‌نوازد بلکه باعث می‌شود متن با دید اولیه‌ی مثبتی خوانده شود. شاید لزوماً درست نباشد، اما مردم معمولاً دست‌خط زیبا را به داشتن تحصیلات بالا و باهوش بودن مرتبط می‌دانند. فرقی نمی‌کند چه برای نوشتن روزمره به عنوان دانشجو یا کارمند، چه برای امور مهمی مانند نوشتن برگه چک و یا اسناد رسمی و چه برای عزیزان مانند نوشتن در کارت پستال و یا صفحه اول کتابی که می‌خواهید هدیه بدهید، در همه حال بهتر است که دست خط زیبایی داشته باشید.

هرکس که با نوشتن سر و کار دارد عموماً از خودکار استفاده می‌کند. بنابراین یادگیری هنر خوشنویسی با خودکار نه فقط جنبه هنری بلکه کاربردی دارد. هیچ وقت برای یادگیری خوشنویسی دیر نیست. خوشبختانه بدون اینکه نیاز داشته باشید که لباس‌تان را عوض کنید و از خانه خارج شوید، به راحتی می‌توانید در خانه بمانید و اصول و قواعد خوشنویسی با خودکار آنلاین را فرا بگیرید. اگر به دنبال این هستید که چگونه دست‌خط زیبایی داشته باشید، این مقاله به تمام سؤالات شما پاسخ می‌دهد.

یادگیری هنر خوشنویسی با خودکار

چرا خوشنویسی با خودکار؟

خوشنویسی، هنر ارزشمندی است که در ایران سابقه تاریخی دارد. در قدیم از سبک‌های گوناگون خوش‌نویسی مانند نستعلیق و شکسته‌ نستعلیق، نسخ، ثلث و معلّی برای نوشتن کتاب و نامه‌های اداری استفاده می‌شد که با قلم‌نی و مرکب بوده است. اما خوشنویسی با قلم نی و مرکب امروزه فقط در تابلوهای هنری استفاده می‌شود و صرفاً جنبه زیبایی دارد و دیگر کاربردی نیست.

خودکار، رایج‌ترین وسیله نوشتاری است. چرا که ضخامت نوک آن نه خیلی کم و نه خیلی زیاد است و در خوشنویسی می‌توان با فشار دست بعضی قسمت‌ها را ضخیم‌تر و بعضی دیگر را نازک‌تر نوشت. خودکار، روان و یکنواخت می‌نویسد و جوهر آن پخش نمی‌شود. بدنه خودکار طوری طراحی شده است که کمترین فشار را بر روی انگشتان بیاورد و در نوشتن‌های طولانی مدت دست کمتر خسته بشود. علاوه بر این در تمرین خوشنویسی با خودکار به مراتب تسلط بیشتری بر کار خود دارید.

بنابراین برای یادگیری خوشنویسی آنلاین، استفاده از خودکار، بهترین گزینه است.

خوشنویسی با خودکار را از کجا شروع کنیم؟

در هر هنری، مشاهده اولین قدم است. برای یادگیری خوشنویسی با خودکار آنلاین نیز قدم اول، نگاه کردن به شکل حروف و کلمات و نحوه قرار گرفتن‌شان در کنار یکدیگر است. دقت و حوصله در این قسمت کمک می‌کند هنگام تمرین بهتر عمل کنید. بعد از آن تمرین مداوم و استمرار در تمرین عامل موفقیت شما در خوشنویسی است. البته باید توجه داشته باشید که صرفاً با تمرین مداوم به تنهایی موفق نمی‌شوید. آموزش خط نستعلیق خودکاری و یادگیری اصول درست نوشتن، از ضروریات این هنر است.

برای شروع یادگیری خوشنویسی با خودکار آنلاین ابتدا باید قواعد خوشنویسی و اصول زیبانویسی را آموخت. اینکه حرکات درست چگونه هستند و چگونه باید کلمات را کنار هم چید. برای این کار ابتدا باید آموزش در سطح مقدماتی و سپس پیشرفته صورت پذیرد.

چه لوازمی‌برای خوشنویسی با خودکار نیاز است؟

تمام آنچه که برای یادگیری خوشنویسی با خودکار آنلاین به آن نیاز دارید، یک خودکار، کاغذ و زیردستی است. خودکار خوشنویسی باید ضخامت بیشتری نسبت به خودکارهای معمولی داشته باشد. بهترین خودکار برای خوشنویسی برند بیک با سر 1.6 میلی‌متری است. اگر این وسیله را در فروشگاه‌های لوازم تحریر پیدا نکردید، می‌توانید در فروشگاه‌هایی که لوازم نقشه‌کشی مهندسی دارند، جستجو نمایید.

برای خوشنویسی آنلاین با خودکار از هر نوع کاغذی می‌توان استفاده نمود. زیردستی باید طوری باشد که با فشار کمی پایین برود تا ضخامت خطوط افزایش یابد. البته این نرمی نباید آنقدر زیاد باشد که کاغذ پاره شود. بهترین نوع زیردستی برای این کار، زیردستی چرم است.

نکاتی که هنگام خوشنویسی با خودکار باید رعایت کنید

  • رعایت فاصله چشم تا صفحه از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. این فاصله چیزی در حدود 25 سانتی‌متر باید باشد. در صورتی که رعایت نشود، باعث خستگی چشم شده و ممکن است در بلند مدت آسیب زننده باشد. برای جلوگیری از خستگی چشم علاوه بر رعایت فاصله، توجه داشته باشید نور محیط نیز کافی باشد.
  • از آنجا که تمرین خوشنویسی نیاز به نشستن طولانی مدت دارد، طریقه صحیح نشستن بسیار مهم است و در صورتی که رعایت نشود ممکن است به ستون فقرات و مهره‌های گردن آسیب بزند. بهترین حالت نشستن بر روی زمین یا صندلی و تکیه دادن به پشتی و تمرین بر روی میز شیب‌دار است.
  • شاید تصور کنید به واسطه نوشتن‌های طولانی در دوران مدرسه، خودکار را به درستی در دست خود نگه می‌دارید. اما گرفتن درست خودکار که فشار به دست را به حداقل برساند اصولی دارد که همه رعایت نمی‌کنند. خودکار باید در میان دو انگشت شست و اشاره قرار گرفته و به انگشت وسط تکیه کند. خودکار را نباید محکم در دست گرفت. زیرا باعث خستگی زودرس دست می‌شود.

 

اهمیت گرفتن درست خودکار در دست

  • خط تحریری و خط نستعلیق، بیشترین انواع خطی هستند که در خوشنویسی با خوکار از آن استفاده می‌شود. فشار خودکار بر کاغذ در نوشتن تحریری با نستعلیق متفاوت است. در خط تحریری ضخامت همه حروف و کلمات یکسان است و در نتیجه نباید فشاری بر کاغذ وارد شود. اما تمام زیبایی خط نستعلیق، در ضخامت و ظرافت‌های متوازنی است که در حروف ایجاد می‌شود. در خط نستعلیق برای ایجاد ضخامت باید کمی ‌بر روی کاغذ فشار ایجاد کرد.
  • در ابتدای یادگیری خوشنویسی با خودکار آنلاین برای نوشتن حروف و کلمات نیازمند استفاده از خط زمینه خواهید بود. خط زمینه خطی است که حروف و کلمات بر اساس فرم و نوع آن‌ها روی خط و یا در جایگاهی مشخص نسبت به خط قرار می‌گیرند. این خط در توازن و نظام دار بودن حروف مؤثر است.

 

خوشنویسی با خودکار آنلاین

در مسیر حرفه‌ای شدن در خوشنویسی با خودکار

در یادگیری خوشنویسی با خودکار آنلاین، علاقه بسیار اهمیت دارد. چرا که برای کسب این مهارت در سطح حرفه‌ای لازم است صبور باشید. پس اگر علاقه نداشته باشید ممکن است خسته شوید و آموزش را نصفه نیمه رها کنید. با ثبت نام در کلاس آموزش خوشنویسی با خودکار آنلاین یا حضوری، قواعد خوشنویسی با خودکار را به صورت اصولی فرا می‌گیرید.

تمرین، تمرین، کمی صبر و باز هم تمرین، عامل اصلی پیشرفت شما است. شرایط هر کس متفاوت است. اما خوب است روزی بین 20 دقیقه تا یک ساعت به تمرین خوشنویسی اقدام کنید و در کمتر از دو ماه پیشرفت شما مشهود خواهد بود.

از عوامل مهمی که در مسیر حرفه‌ای شدن در خوشنویسی به آن کمتر پرداخته می‌شود، به‌خاطر سپاری شکل حروف است. واقعیت این است که تمام هنر خوشنویسی در توانایی و تسلط دست نیست؛ حافظه ما و توانایی مغز در به خاطر سپردن شکل دقیق حروف نیز بسیار تأثیرگذار است.

خط خوب، خبر از آرامش درونی دارد

مزایای یادگیری خوشنویسی آنلاین با خودکار

آموزش خوشنویسی با خودکار آنلاین نسبت به کلاس‌های حضوری مزایای بسیاری دارد؛ ازجمله:

  • بسیاری از علاقه‌مندان به یادگیری خوشنویسی با خودکار، وقت کافی برای مراجعه به آموزشگاه را ندارند. به همین دلیل بهترین روش آموزش خوشنویسی با خودکار آنلاین است که نیازی به رفت و آمد ندارد و آسان‌تر است.
  • کلاس‌های خوشنویسی آنلاین وابسته به ساعات خاصی نیستند و در نتیجه شما برنامه روزانه منعطف‌تری خواهید داشت و بدون اینکه خللی در کار و درس شما ایجاد شود، می‌توانید به یادگیری این هنر زیبا و آرامش‌بخش بپردازید.
  • در کلاس‌های خوشنویسی با خودکار آنلاین در حالی که کیفیت آموزش، با کلاس‌های حضوری برابری می‌کند (و یا حتی بالاتر است) با توجه به ماهیت کلاس‌های آنلاین، هزینه آموزش کاهش می‌یابد.
  • در کلاس‌های آنلاین، شبکه‌ای از اجتماع علاقه‌مندان به این هنر به صورت آنلاین فراهم می‌شود که می‌تواند حتی پس از اتمام کلاس ادامه داشته و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از همایش‌ها و اجتماعات مربوطه مطلع شده و در آن‌ها شرکت کنید.
  • در کلاس‌های خوشنویس آنلاین، فضای بیشتری برای پرسش و پاسخ است و زمان اختصاص یافته به استاد و هنرجو افزایش می‌یابد و هنرجو با محدودیت کمتری هر گاه که نیاز باشد می‌تواند با استاد در ارتباط باشد.
  • آموزش خوشنویسی با خودکار آنلاین علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، یک هنر بسیار ارزشمند است که با یادگیری آن شما در بین دوستان‌تان متمایز خواهید شد.

نتیجه گیری و جمع بندی

خوش خطی مانند خوش پوشی از ویژگی‌های فردی است که در اجتماع و محیط کار تأثیر بسزایی دارد. داشتن خط زیبا باعث می‌شود در انتقال پیام‌های نوشتاری خود موفق‌تر عمل کنید. هنگامی که شما زیبا می‌نویسید، تأثیر مثبتی در خواننده ایجاد می‌کنید و مخاطب از خواندن نوشته شما لذت می‌برد.

این روز‌ها با گسترش دنیای اینترنت، امکان یادگیری آنلاین بسیاری از زمینه‌های هنری از جمله خوشنویسی با خودکار آنلاین فراهم شده است. خوشنویسی یک مهارت است که فارق از استعداد ذاتی، با یادگیری اصول و قواعد خوشنویسی آنلاین و صد البته تمرین و ممارست به دست می‌آید.

در هر شرایط سنی و شغلی از هر صنفی باشید و با هر مدرک تحصیلی که داشته باشید کسب مهارت خوشنویسی با خودکار آنلاین به کار شما می‌آید. فرصتی که در صورت بهره‌گیری از آن نه تنها نتیجه کار زیبا و دلنشین است بلکه نفس تمرین خوشنویسی حس و حال خوبی در درون ایجاد می‌کند. خوشنویسی، فعالیتی آرامش‌بخش است. اساتید خوشنویسی می‌گویند هنگام تمرین خوشنویسی معمولا گذر زمان احساس نمی‌شود یا به نظر می‌آید زمان بسیار سریع سپری شده است؛ خط خوب، خبر از آرامش درونی دارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

مطالب مشابه

1 دیدگاه

  • صادق امیری مقدم وکیل پایه یک دادگستری ومشاورحقوقی

    سلام و عرض ادب و احترام
    کارتان قابل تحسین و بی نظیر است
    ارادتمند: صادق امیری مقدم وکیل پایه یک دادگستری ومشاورحقوقی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

برای دریافت جدیدترین مطالب، در خبرنامه مکتب مهر عضو شوید

لطفا صبر کنید…
Clicky